به گزارش پارس ، ایسنا، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) ، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه اسلوونی گفت: صحبت از مساله مسلح کردن مخالفان سوری با سلاح ها و تجهیزات کشنده یا غیرکشنده در حقیقت صحبت ازگزینه نظامی است نه سیاسی.

لاوروف با درخواست اجرای توافقنامه ژنو گفت: مسلح کردن گروه هایی از سایر کشورها با قوانین بین المللی تناقض دارد. کسانی که از گزینه نظامی صحبت می کنند باید درک کنند که برای تحقق منافع ژئوپلتیک خود هزاران تن را در سوریه قربانی خواهند کرد.

این در حالی است که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا گفته است کشورش در حال بررسی مساله ارسال سلاح برای مخالفان سوریه است.

چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا نیز پیش تر اعلام کرده بود که کشورش مساله ارسال سلاح به مخالفان سوری را مورد بررسی قرار داده است.

لاوروف تصریح کرد: مقام های آمریکایی در تماس های اخیرشان با روسیه گفته اند که از راهکار سیاسی و نه راهکار نظامی درباره درگیری های سوریه حمایت می کنند. روسیه پیش بینی می کند که مذاکرات با آمریکا را در خصوص سوریه طی سفر قریب الوقوع جان کری، وزیر خارجه آمریکا به روسیه ادامه دهد.

وزیرخارجه روسیه تاکید کرد که مسکو برای مذاکره با تمامی گروه های مخالف سوری آماده است.

وی گفت: به عقیده من صحبت باید درباره متوقف کردن خشونت باشد، در مسکو یا هر پایتخت دیگری باید در چارچوب مذاکرات مستقیم میان مخالفان و دولت سوریه صحبت شود؛ همانطور که در بیانیه ژنو نیز به آن اشاره شده است.

وزیر خارجه روسیه درباره درخواست اردن برای حضور هیات وابسته به سازمان ملل در اردوگاههای آوارگان سوری نیز گفت: روسیه با سوء استفاده از مساله آوارگان سوری برای به وجود آوردن گذرگاه های انسانی یا ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه مخالف است. برخی در شورای امنیت تلاش می کنند تا از اوضاع آوارگان سوری برای ترویج طرح هایی مبنی بر ایجاد گذرگاه های انسانی یا مناطق امن و پرواز ممنوع استفاده کنند. اما چین و شماری از کشورهای دیگر این مساله را تلاش برای فراهم کردن زمینه جهت مداخله کشورهای خارجی در سوریه می دانند.

تاکید دمشق بر آمادگی جهت حضور بازرسان بین المللی

از سوی دیگر فیصل المقداد، معاون وزیر خارجه سوریه در مصاحبه با روزنامه لبنانی السفیر گفت: سوریه آماده است تا هرچه سریعتر از هیات محققان سازمان ملل برای آغاز تحقیقات درباره سلاح های شیمیایی در سوریه استقبال کند.

وی افزود: دولت سوریه همچنان بر موضع خود مبنی بر منحصر شدن ماموریت هیات سازمان ملل به منطقه خان العسل در حلب پایبند است. تاخیر و کوتاهی در این خصوص از سوی سازمان ملل نتیجه فشارهایی است که برخی از کشورهای ذیربط بر بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل وارد می کنند.

معاون وزیر خارجه سوریه اعلام کرد: هیچ توجیهی برای عدم اعزام محققان به منطقه خان العسل وجود ندارد و دولت سوریه همه تسهیلات لازم برای استقبال فوری از محققان را فراهم کرده است اما کارشکنی ها در حال حاضر از سوی کشورهایی است که به گروه های تروریستی سلاح می دهند.

المقداد همچنین هدف فعالیت های دیپلماتیک کنونی سوریه را ارسال پیامی از رهبران سوریه در خصوص تحولات این کشور به برخی از کشورهای دیگر دانست.

اعزام کارشناسان انگلیسی به مرزهای سوریه

در همین راستا وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد: کشورش تیمی از کارشناسان انگلیسی را به منظور جمع آوری اطلاعاتی درباره جنایت ها و نقض حقوق بشر در سوریه به مرزهای این کشور اعزام کرده است.

این وزارتخانه افزود: تیم کارشناسان انگلیسی همراه با جمعی از متخصصان دیگر به صورت مستند مساله خشونت جنسی و سایر جنایت ها در سوریه را مورد بررسی قرار می دهد.

پیش تر وزیر خارجه انگلیس نسبت به تحویل مسئولان نقض حقوق بشر در سوریه به مراجع قضایی متعهد شده بود.

عفو بین الملل: حمله به خبرنگاران جنایت جنگی است

از سوی دیگر عفو بین الملل نیز با تهیه گزارشی دو طرف درگیر در سوریه را مسئول حمله به خبرنگاران در سوریه دانسته و این اقدامات را جنایت جنگی توصیف کرد.

در این گزارش آمده است: دو طرف درگیر در سوریه عمداً خبرنگاران را هنگام پوشش اخبار سوریه هدف قرار می دهند و این به مثابه جنایت جنگی است.

این سازمان در گزارش خود تحت عنوان" شلیک به فرستاده" اعلام کرد: هدف قرار دادن خبرنگاران از سوی دو طرف درگیر سوری و اقداماتی که دو طرف مرتکب می شوند سوریه را خطرناک تر از قبل برای خبرنگاران می کند.

سازمان خبرنگاران بدون مرز نیز اعلام کرد که ۲۳ خبرنگار زمان پوشش دهی اخبار ودرگیری های سوریه کشته شده و ۵۸ فعال رسانه ای نیز پس از فعالیت برای تهیه تصاویری از خشونت های روزانه در سوریه کشته شدند.

فرانسه: مسئولان جنایت جنگی در سوریه به دادگاه بین المللی فرستاده شوند

در همین راستا دولت فرانسه با صدور بیانیه ای کشتارهای اخیر در غرب سوریه را جنایت جنگی توصیف کرده وخواهان ارجاع پرونده مسئولان این جنایت به دادگاه کیفری بین المللی شد.

در این بیانیه دولت فرانسه با بیان اینکه پاریس با شدیدترین لحن این اقدام وحشیانه را که جنایت جنگی به شمار می رود محکوم می کند، تاکید کرد: این جنایت نباید بدون مجازات بماند و مسئولان آن باید در دادگاه کیفری بین المللی پاسخگو باشند.

درگیری ها در سوریه در حالی وارد سومین سال خود شده که به رغم پیشنهادات و طرح های مختلف از سوی گروه های ذیربط همچنان درگیری ها در سراسر این کشور بدون وجود هیچ راهکار سیاسی وجود دارد.