محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (یکشنبه) پارلمان در اخطاری با استناد به اصل 67 قانون اساسی و در تذکری با استناد به مواد 18، 22، 178، 197 و 198 آیین نامه داخلی مجلس، خطاب به لاریجانی رئیس مجلس گفت: از عصر روز گذشته بعد از سخنرانی هیجانی شما در خصوص تصویب مجدد یکی از بندهای برنامه برنامه ششم توسعه در زمینه سقف دریافتی مدیران، سردرگمی ایجاد شد، زیرا به نظر می‌رسد کاری خلاف آیین‌نامه صورت گرفته است، هر چند تذکر شما به جا و درست بوده است.

وی افزود: بر اساس ماده 198 آیین‌نامه داخلی مجلس، اخطار و تذکر پس از رأی‌گیری پذیرفته نمی‌شود، زیرا مصوبات قابل اصلاح و ارجاع به کمیسیون نیست؛ بر اساس تبصره ماده 187 آیین‌نامه داخلی مجلس نیز موارد فوری به تشخیص مجلس در صورتی که تأخیر آن به زیان مجلس باشد، امکان اصلاح دارد، اما اقدام روز گذشته با این تبصره نیز هم‌خوانی ندارد.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این اخطار و تذکر تابش، گفت: آیین‌نامه داخلی مجلس رعایت شده است، وقتی طرحی بین ما و شورای نگهبان هست، یعنی همچنان در دستور کار مجلس قرار دارد، بر اساس تبصره ماده 187 آیین‌نامه داخلی مجلس نیز این موضوع کاملاً روشن است، زیرا اگر مطالب فوری و فوتی اعم از طرح‌ها، لوایح و ... مشکلی به وجود بیاورد که به تشخیص مجلس تأخیر آن موجب زیان جبران‌ناپذیر باشد، امکان اصلاح مجدد وجود دارد.

وی تأکید کرد: منظور از غیره همان مواردی است که روز گذشته نیز بررسی شد، مسئله پیش آمده در خصوص سقف دریافتی مدیران کشور به خلاف بین افکار عمومی مطرح شده بود که زیان آن جبران‌ناپذیر بود بنابراین اصلاح شد، هر چند این مصوبه دارای ابهاماتی نیز بود.

رئیس مجلس همچنین با انتقاد از نحوه انعکاس اخبار روز گذشته برخی رسانه‌ها از جمله صدا و سیما درباره اصلاح مصوبه حقوق مدیران کشور، گفت: این رسانه‌ها به گونه‌ای اصلاح روز گذشته مصوبه برنامه ششم توسعه مبنی بر سقف دریافتی مدیران را انعکاس دادند که گویی مجلس نظر خود را تغییر داده است، در صورتی که مجلس همان نظر قبلی خود را داشته و به جهت رفع ایراد شورای نگهبان اصلاح صورت گرفته بود.

وی همچنین یادآور شد: جنجالی در کشور ایجاد کردند که گویی مجلس به دنبال قانونی کردن حقوق‌های نجومی است، این اقدام خلاف بوده زیرا مجلس مانع پرداخت حقوق‌های نجومی بوده و قصد و نیت آن بدان صورت که مطرح شد، نبوده است.

لاریجانی با تأکید بر تصویب مجدد یکی از بندهای لایحه برنامه ششم توسعه در خصوص سقف دریافتی مدیران کشور طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، تصریح کرد: این مصوبه بعد از اصلاح مجدداً به شورای نگهبان ارائه شد تا نگرانی برطرف شود؛ متأسفانه هم‌اکنون که این اقدام صورت گرفته است، هنوز برخی رسانه‌ها می‌گویند که مجلس حرف خود را پس گرفته است، در صورتی که مجلس حرف اصلی خود را تأیید کرده است، در واقع جرأت ندارند به شورای نگهبان انتقاد کنند، زیرا نگران ردّ صلاحیت خود هستند، بنابراین به مجلس انتقاد می‌کنند، هر چند مجلس تصمیم عقلایی منطبق با آیین‌نامه داخلی گرفته است.