پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- سفیر سابق ایران در مکزیک و ونزوئلا گفت: آمریکا دیگر رونق اقتصادی سابق در دوران پیش از ٢٠٠٨ میلادی را ندارد.

احمد سبحانی، سفیر سابق ایران در مکزیک و ونزوئلا در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: امروز در آمریکا رشد آمار بیکاری، فقر و میزان بدهی مردم به بانک‌ها و قدرت پایین بنگاه‌های اقتصادی به مسئله‌ای اساسی در خود آمریکا بدل شده، به‌گونه‌ای که این چالش به مرز هشدار رسیده است. 

وی افزود: صنایع کوچک و متوسط در این کشور دیگر توانایی لازم را ندارند و اکنون شرکت‌های بزرگ و صنایع نظامی آن هم با حمایت دولت می‌توانند به ادامه فعالیت‌شان در خاک این کشور بپردازند. 

وی اضافه کرد: در این شرایط اگر کسی شعار ایجاد شغل و مقابله با مهاجرانی که فرصت‌های مردم آمریکا را از آنان ربوده سر دهد، قطعا به مذاق ملت آمریکا خوش می‌آید و دلیل انتخاب ترامپ را باید در همین شعارهای پوپولیستی مورد نیاز دید.

سفیر سابق ایران در مکزیک با اشاره به مرز طولانی مکزیک با آمریکا گفت: آمریکا با مکزیک بیش از سه‌هزارو ٢٠٠ کیلومتر مرز مشترک دارد. بسیاری از آمریکایی‌های نظیر ترامپ معتقد هستند این مرز زمینی به محملی برای فعالیت کارتل‌های بزرگ مواد مخدر بدل شده که این کشور را به مقصد اصلی صادرات مواد مخدر تبدیل کرده است. 

سبحانی افزود: از آن طرف مسئله خشونت فزاینده در آمریکا را هم نباید از نظر دور داشت؛ میزان قتل، تجاوز، خشونت‌های خیابانی و همچنین تعداد زندانیان لاتین‌تبار موجود در زندان‌های ایالات متحده و هزینه‌ای که این نگهداری از زندانیان برای دولت داشته است.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن، مسئله زنان روسپی و روسپی‌گری و اشاعه فحشا را هم مزید بر این عوامل باید دانست، چراکه عمده این زنان از مرز مکزیک به آمریکا سرازیر می‌شوند. 

سفیر سابق ایران در مکزیک نتیجه گیری کرد: شاید به‌دلیل همین مشکلات عدیده باشد که آمریکا با وجود نقاط مثبت در رابطه با مکزیک چندان دل ‌خوشی از مهاجران مکزیکی ندارد. 

سبحانی افزود: باید توجه کرد که ترامپ چهره بدن روتوش یک یانکی آمریکایی است، او سیاست‌هایش را در فهمی همه‌گیر نشان می‌دهد؛ بنابراین برای مردم آمریکا، ترامپ مسئله اعتیاد، فحشا و بی‌کاری را معطوف به عواملی کرده که یکی از آن عوامل مهاجران غیرقانونی به‌ویژه مکزیکی‌هاست.