پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- یک: جبهه مردمی چندی پیش در شهر آفتاب اولین مجمع ملی خود را برگزار کرد. از ابتدای شکل گیری جبهه مردمی این تصور بود که جبهه‌ای با سازوکار زمان بندی طولانی در حرکت است و اجماع نیروهای خود را بر مسیر وحدت در یک بستر زمانی نا معلومی قرار داده و همین امر می تواند موجب آسیب زدن به نتایج انتخاباتی  جریان اصولگرایی شود. اما برگزاری اولین نشست ملی نشان داد جبهه مردمی با یک آهنگ معقول و البته پیوسته در حال حرکت است و مهمترین مشکل جریان اصولگرایی یعنی وحدت را مد نظر قرارداده است. در واقع جبهه مردمی میداند اگر تمرکز خود را بر بستر وحدت قرار داد ، هر فردی در برابر روحانی با این همه مشکلات و نارضایتی عمومی قرار گیرد پیروز می شود. 

وحدت مسیر اول پیروزی در برابر روحانی است و اگر در برابر او گزینه ای هم قرار گیرد حداقل با رأی بغضی (رأی نه و مخالفت به روحانی) رأی خواهد آورد. از طرفی جریان اصولگرایی یک رأی ثابت مشخص دارد که تجمیع رأی کاندیداهای دور  یازدهم ریاست جمهوری است و یک رأی جذبی که شب انتخابات و با مناظرات در سبد آرا قرار میگیرد. به واقع پله اول توسط جبهه مردمی بلند برداشته شد و می توان به راحتی گفت اولین گام مستحکم در جای خود قرار گرفت. فاز اول حالا وارد سازو کار انتخاباتی است و  پیچیدگی ان موجب می شود تا جریان رقیب برای تخریب و توجه ویژه رسانه ای و انجام عملیات روانی سردرگم باشد. به عبارت دیگر در کنار مشکل آفرین بود ساز و کار انتخاب نامزد در انتخابات ریاست جمهوری توسط جبهه مردمی ، نقطه قوتی چون مخفی بودن کاندید و در پناه قرار گرفتن وجود دارد  و این می تواند دست اقای روحانی و اصلاح طلبان را در انتخابات آتی خالی کند.

دو : نگاه دیگر به جبهه مردمی در روز پنج شنبه اجماع عمومی افراد حاضر به رسیدن کاندید برنامه محور و با صلاحیت های تفکر انقلابی است و این نقطه قوت اجلاسیه مجمع عمومی جبهه مردمی در روز پنج شنبه بود. به واقع در روز پنج شنبه همه افراد سخنران به مسئله حمایت از شخص برنامه‌ محور و با صلاحیت انقلابی تاکیدکردند. ازطرفی بر مشکلات و کمبود تدبیر و مدیریت در دولت یازدهم گله مند بودند. اگر جریان حاضر در مجمع بتوانند بر محور نگرانی مردم در شهرستان ها مدیریت کنند و افکارعمومی را نسبت به اشتباهات راهبردی دولت آگاهی دهند می توانند رأی مناطق محروم و اقشار حاکستری در شهرستان ها را بدست آوردند. به عبارت بهتر می‌توانند بر موج اجتماعی ایجاد شده سوار شوند و خود را به عنوان گزینه جایگزین دولت یازدهم معرفی کنند.

سه: دیگر خصلتی که در جبهه دیده نشد، فقط وحدت جمعی نیست. آنچه از جبهه درست به صورت رسانه ای بازتولید نشد، فراگیر بودن تصمیم جمعی کشوری است. آنچه در افتاب رخ داد یک حرکت ملی بود و طلوعی دیگر بار برای تصمیم گیری در حوزه سیاست ورزی کشور. در شهر آفتاب نوید دوباره مستضعفین و همه ملت معنا شد و نشان داد می توان تصمیم گیری برای آینده کشور را از تهران و پایتخت خارج کرد و رای ملی را برای انتخاب کاندید اصلح دخیل نمود. آنچه در این اجماع عمومی رخ داد معنای واقعی این کلمه به معنای درگیری همه سلایق جریان انقلابی و اصولگرایی است. جبهه مردمی نشان داد می توان با سرعت مناسب حرکت کرد و برنامه ریزی دقیق و متقن داشت.  تفکر جمع شکل گرفته در این اجماع حرکت جمعی را در پی خواهد داشت و حرکت جمعی در برابر عملکرد دولت یازدهم می تواند روحانی را به اولین رئیس جمهور تک دوره ای تبدیل کند.