مقام‌های کشورهای اروپایی در راستای تلاش برای ارائه دلایل مستحکم به «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و متقاعد کردن وی به پایبندی به «برجام» در حال بررسی گزینه‌هایی برای اجرای سخت‌گیرانه این توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 هستند.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نوشته که مقام‌های اروپایی قصد دارند این گزینه‌ها را در هفته‌های آتی به مقام‌های آمریکایی پیشنهاد کنند.

در شرایطی که دولت ترامپ خود اعلام کرده که در حال بررسی این توافق هسته‌ای است، مقام‌های اروپایی امیدوارند که با ارائه راه حل‌های پیش‌دستانه به رئیس‌جمهور آمریکا نشان دهند که نگرانی‌های وی را در نظر گرفته‌اند.

  روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نوشته گزینه‌هایی که مقام‌های اروپایی در دست بررسی دارند مواردی از تشدید بازرسی‌ها از فعالیت‌های ایران تا تفاسیر سخت‌گیرانه‌تر از مفاد کلی توافق هسته‌ای را شامل می‌شوند.

در حالی که مقام‌های اروپایی تمایل دارند که در این زمینه انعطاف‌پذیری نشان بدهند، هر گونه تلاش از سوی آمریکایی برای تغییر مفاد توافق می‌تواند آنها را در مسیر تقابل با واشنگتن قرار دهد. 

مقام‌های بروکسل کاملاً اطمینان دارند که دولت ترامپ توافق هسته‌ای را پاره نخواهذ کرد. این موضوع، در ماه مه میلادی به بوته آزمون گذارده خواهد شد، زمانی که دونالد ترامپ بایستی از اختیارش برای تمدید معافیت‌های اجرایی که دولت اوباما از آنها برای تعلیق تحریم‌ها استفاده می‌کرد، استفاده کند.

همزمان، برخی از نماینده‌های کنگره آمریکا طرح‌هایی برای وضع تحریم علیه ایران به بهانه‌های غیرهسته‌ای در دست بررسی دارند. اروپایی‌ها در عین حال که می‌دانند که وضع تحریم به بهانه‌های غیرهسته‌ای منعی در اجرای برجام ایجاد نمی‌کند، از این بابت نگران هستند که عده‌ای از قانونگذاران آمریکایی با مضاعف کردن فشار بر ایران در اندیشه کشاندن برجام به مسیر ابطال باشند. 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان نهادی که مسئولیت نظارت بر تعهدات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در برجام را بر عهده دارد چندین بار تا کنون پایبندی ایران به مفاد این توافق را تأیید کرده است.

از زمان اجرایی شدن برجام دیپلمات‌های اروپایی بارها از نحوه اجرای آن تمجید کرده‌اند. علی‌رغم این، اروپایی‌ها بعد از چندین سفر به واشنگتن از این موضوع آگاه هستند که دولت ترامپ به دنبال «نظارت بسیار شدید و سخت‌گیرانه» بر اجرای توافق است.

یک دیپلمات اروپایی گفت: «من فکر می‌کنم در تمامی بخش‌های توافق، می‌توان به سمت رویکردی مستحکم‌تر حرکت کرد.»

وال‌استریت‌ژورنال پیش‌بینی کرده یکی از مواردی که می‌توان در اجرای آن سخت‌گیری به خرج داد «کانال خرید» مورد اشاره در برجام است که قرار است بر صادرات کالاهای قابل استفاده در برنامه هسته‌ای به ایران نظارت کند.

بریتانیا و روسیه قبلاً درباره صادرات اورانیوم به ایران نگرانی‌هایی ابراز کرده‌اند.

وال‌استریت‌ژورنال نوشته تخلفات ایران از برجام در زمینه مواد هسته‌ای از این پس احتمالاً با پاسخ‌های سخت‌گیرانه‌تری مواجه خواهد شد. میزان ذخائر آب سنگین ایران دو بار به میزان جزئی از سقف مجاز در برجام فراتر رفته است. بر همین اساس، بحث‌هایی نیز درباره وادار کردن ایران به انجام کارهای بیشتر روی مواد مازاد هسته‌ای خود، به جای ارسال آنها به آب‌های کشور عمان در جریان است.

برخی از مقام‌های اروپایی خواستار نظارت بیشتر بر فعالیت‌های تحقیقاتی ایران هستند. وال‌استریت‌ژورنال نوشته است این موضوع بسیار پراهمیت است: «در صورتی که ایران قادر به تولید سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر باشد می‌تواند به طرزی محسوس زمان مورد نیاز برای انباشت میزان لازم سوخت هسته‌ای درجه تسلیحاتی را کاهش دهد.»

ایران همواره ادعاهای بی‌پایه کشورهای غربی درباره تلاش برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای را رد کرده است.

در توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 میزان فعالیت‌های مجاز تحقیقاتی ایران مشخص و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مأمور نظارت بر آن شده است. اما یک مقام به وال‌استریت‌ژورنال گفت در زمینه فعالیت‌های تحقیقاتی ایران، «پیوستگی اطلاعات» وجود ندارد و این موضوع را می‌توان از طریق استفاده از دوربین‌ها، افزایش میزان گزارش‌دهی ایران و بازرسی‌های سرزده حل کرد.