در ادامه همایش همایش ایران فرهنگی در جهان امروز که هم کنون در تالار وحدت در حال برگزاری است، پنلی با عنوان «برجام و فرهنگ» با حضور علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و بهروز غریب پور کارگردان تئاتر برگزار شد.

در ابتدای این نشست بهروز غریب پور با نقل خاطره ای به اهمیت توجه به فرهنگ در برخی از کشورها اشاره کرد و گفت: در سال ۱۹۷۷ وقتی که من به ایتالیا رفته بودم و در حال تماشای یک برنامه تلویزیونی بودم، دیدم که سولیست در حال نواختن پیانو است. بعد از مدتی که داشت می نواخت، به طرف دوربین برگشت و گفت: متاسفانه به خاطر مشغله کاری که در وزارت آموزش و پرورش داشته ام، مدتی است پیانو تمرین نکرده ام. من (غریب پور) تازه فهمیدم که او وزیر آموزش و پرورش ایتالیا بوده است!

وی سپس خطاب به دولتمردان حاضر در همایش ایران فرهنگی در جهان امروز گفت: نمی دانم در دولت آقای روحانی چه کسی ساز می زند و چه کسی آواز می کند!؟ کدامتان بدون اینکه کسی از شما دعوت کند، به یکی از این همه گالری که در تهران است سر می زنید!؟

این کارگردان تئاتر و عضو اتحادیه بین المللی نمایش عروسکی سپس گفت: بقای هر دولتی نهایتا ۸ سال است اما شاید تنها کسانی مانند حاج محمود دعایی در ذهن اهل فرهنگ می مانند که بدون اینکه دعوت شوند به همه برنامه های فرهنگی و هنری سر می زنند و می روند.

در ادامه این پنل محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به اهمیت توافق برجام که به زعم او نه تنها برای ملت ایران بلکه باید برای همه مردم جهان سرمشق و الگو باشد، گفت: من مایلم از آقای علی اکبر صالحی بپرسم که ماجرای برجام چقدر برنامه ریزی شده بود؟ و چقدر به اتفاق نزدیک بود؟

در پاسخ به این سوال، صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در سخنانی ابتدا گفت: یکی از محرک های هر جامعه ای قطعا امید است، چه امید فردی چه امید اجتماعی و اگر نباشد انسان و جامعه از حرکت می ایستد.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: ما یک دولت داریم و یک ملت. دولت در یک جایگاه نشسته است و ملت هم از او سوال می پرسد اما واقعیت این است که باید ملت به دولت کمک کند تا جامعه پویا شود. هنر کاری می کند که چرخ دنده های جامعه خرد نشوند. به واقع هنر به معنای ایجاد زمینه چرخش همه امور یک جامعه است آن هم چرخی به آسانی. البته هنر باید درست درک شود و درست هم نشر پیدا کند.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به اینکه چرا برجام اتفاق افتاد و ما الان در کجا قرار داریم؟ ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران مانند یک موجود زنده است این را هم بدانیم که قطعا هیچ اتفاقی در خلاء رخ نمی دهد و حتما باید زمینه ای برای آن وجود داشته باشد. محرک انقلاب، بیداری مردم در دوران مشروطه بود و این رسید تا بهمن ۵۷ و تجلی انقلاب اسلامی.

صالحی گفت: بعد از انقلاب ما دوران بالندگی را شروع کردیم و جهتی را هم که انتخاب کرده بودیم یک جهت درست بود. طبیعی است در راهی که می رویم، گاهی با موانعی روبرو می شویم، گاهی تند و گاهی کند می شویم. الان هم که  گردنه ترامپیسم را پیش رو داریم.

وی تصریح کرد: ملت ما از گردنه ها با تدبیر عبور کرده است. تدبیر، مسئولیت ابنناء بشر و یک ضرورت است اما در کنار آن ما با تقدیر هم روبرو هستیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: از عمر انقلاب اسلامی تنها ۳۷ سال می گذرد که در مقابل بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ سال تاریخ مکتوب ملت ما، زمان زیادی نیست و در واقع سطری است از یک پاراگراف، از یک کتاب قطور که این ملت ساخته است.

صالحی با بیان اینکه ما باید به دوره فرهیختگی برسیم ولی الان در ابتدای راه هستیم، تاکید کرد: متاسفانه انتظاات فراوان است؛ ما ملتی پرتحرک و در عین حال خیلی عجول هستیم. مثلا می خواهیم در اقتصاد یک جهش سریع داشته باشیم اما باید بدانیم که آرام آرام وارد دوران فرهیختگی می شویم.

وی همچنین افزود: کشورهای زیادی در دنیا، هسته ای هستند اما سوال اینجاست که چرا از میان آنها، ایران مورد چالش قرار گرفته است؟ به خاطر اینکه ایران در عرصه بین المللی حضور دارد. با ایده ای که انقلاب با خود آورد، آنها (کشورهای مقابل ایران) احساس نگرانی و خطر کردند. در گام اول می خواستند ما را مهار کنندو جنگ تحمیلی و نزاع داخلی و تحریم ها را بوجودآوردند اما آخرش هم دیدند که به نتیجه نمی رسند و باید با ما تعامل و مذاکره کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: مذاکرات هسته ای به سرانجام نمی رسد اگر تقدیر و تدبیر با هم نبودند و به هم پیوست نمی شدند. وقتی مذاکرات به نتیجه رسید، بنده به عنوان یک ایرانی احساس غروب و افتخار کردم که چطور یک گروهان در مقابل یک لشگر و البته با پشتوانه ملت به نتیجه رسیده است.

معاون رئیس در ادامه به برخی مخالف خوانی ها در رابطه با برجام پاسخ داد و گفت: عده ای می خواهند برجام را نافرجام جلوه دهند و مدام می پرسند که برجام چه کرده است؟ یک جواب ساده آن این است که الان نفت ایران به صورت عادی به فروش می رود و پولش هم می آید. می گویند ما آن زمان ۲۰ هزار سانتریفیوژ داشتیم الان ۶ هزار. آخر این چه حرفی است!؟ ۱۰ هزار سانتریفیوژی که داشتیم در واقع اسمی بود و تولید اورانیوم غنی شده نمی کرد ولی الان ۶ هزار سانتریفیوژ کاملا فعال هستند و ما اورانیوم غنی شده تولید و بلکه صادر می کنیم.

وی مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۵ را افتخار آفرین و صحنه ای زرین از کتاب تاریخ افتخارات ملت ایران توصیف کرد و گفت: ما بزرگترین قرارداد صنعتی کشور را به ارزش ۱۰ میلیارد دلار در نیروگاه بوشهر منعقد کرده ایم، یقینا سال آینده شرایط ما بهتر می‌شود اما این را هم بگویم که این گونه نیست که همه مشکلات ما به یکبار حل شود اما آنچه معلوم است اینکه افق دید ما روشن است و ما به سمت یک جهش بزرگ قرار داریم.

معاون رئیس جمهور در جمله پایانی سخنان خود در این پل گفت: خوش به حال جوانانی که این جهش را خواهند دید.

غریب پور خطاب به علی اکبر صالحی و سایر اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: ما قدر شما را می دانیم. روی صحنه رفتن انوشه انصاری و فیروز نادری و روی صحنه نرفتن اصغر فرهادی در مراسم اسکار یعنی اینکه ما هم دیپلماسی را می دانیم.

این کارگردان تئاتر همچنین یاد عباس کیارستمی که هم در آوردگاههای سینمایی جهان افتخارات زیادی کسب کرده است را گرامی داشت و همچنین از کیهان کلهر که به تازگی جایزه معتبر گرمی در حوزه موسیقی را کسب کرده است به نیکی یاد کرد.

پایان بخش این نشست جملاتی کوتاه از محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران بود که خطاب به علی اکبر صالحی در اهمیت و ارزش کاری که تحت عنوان برجام رخ داد، تردیدی نیست و باید درس بزرگتری از آن بگیریم که این درس اهمیت گفتگو است که امیدوارم این گفتگوها ادامه پیدا کند.