در مارس سال آینده میلادی شاهد یک رخداد مهم سیاسی در فدراسیون روسیه خواهیم بود. در این تاریخ قرار است که مردم این کشور در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند و فردی را برای این سمت انتخاب کنند.

در ادامه به بررسی احزاب سیاسی و چهره های محتملی که در این انتخابات حضور خواهند داشت پرداخته شده است.

احزاب در روسیه

در اوایل دهه ۹۰ بیش از ۱۰۰ حزب سیاسی در روسیه وجود داشت اما تعداد محدودی از آن ها می توانستند به دوما ورود پیدا کنند. بعد از سال ۲۰۰۰ میلادی تعداد احزاب در روسیه کمتر شد به طوری که در سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ تنها هفت حزب در دوما حضور داشتند.

اما احزابی که اکنون در روسیه به طور رسمی فعال هستند، احزاب روسیه واحد، کمونیست، لیبرال دموکرات و سوسیال دموکرات ها هستند.

حزب روسیه واحد

حزب روسیه واحد همان حزب حاکم دولت روسیه است که رهبر این حزب، نخست وزیر کنونی این کشور دیمیتری مدودف است. ایدئولوژی این حزب، محافظه کاری و حفظ تمامیت سیاسی و اقتصادی روسیه است. این حزب دارای بیشترین تعداد نمایندگان در دوما است و درصد بالایی از مردم طرفدار آن هستند.

حزب کمونیست

حزب کمونیست روسیه، همانگونه که از نامش پیداست، حزبی است که دارای تفکرات کمونیستی است و پس از روسیه واحد بیش ترین طرفدار را دارد. این حزب پس از فروپاشی شوروی سابق محبوبیت خود را از دست داد اما هنوز افراد زیادی با تفکرات کمونیستی در بین مردم روسیه هستند. رهبر این حزب گنادی زوگانوف است.

احزاب سوسیال دموکرات و لیبرال دموکرات نیز به ترتیب در رده های بعدی هستند.

در ادامه به بررسی وضعیت حضور چهره های سرشناس سیاسی در انتخابات روسیه می پردازیم.

آلکسی ناوالنی

اما برای دور بعدی انتخابات روسیه، تا الان، چند نفر اعلام آمادگی کرده اند که یکی از آن ها منتقد سرشناس پوتین، «آلکسی ناوالنی» است. وی سال گذشته اعلام کرد که می خواهد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۸ روسیه شرکت کند. وی برای این دور از انتخابات مصمم بود، اما چندی پیش به دلیل اختلاس و فساد مالی به ۵ سال حبس تعلیقی محکوم شد. وی اولین بار در سال ۲۰۱۳ دادگاهی شد، اما دادگاه حقوق بشر اروپا اعلام کرد که انصاف در مورد وی رعایت نشده است و باید دوباره دادگاه او برگزار شود.

در دادگاه دوم که چندی پیش برگزار شد، وی به ۵ سال حبس تعلیقی محکوم شد و عملا دیگر نمی تواند در انتخابات بعدی ریاست جمهوری روسیه حضور داشته باشد. رسانه های روسی او را رهبر مخالفان پوتین می خوانند و همچنین خودش معتقد است که دولت به دلیل دور نگهداشتن وی از سیاست، او را محکوم کرده است.

ولادیمیر ژیرینوفسکی

اما فرد دیگری که چند هفته پیش کاندیداتور خودش را اعلام کرد «ولادیمیر ژیرینوفسکی» رهبر حزب لیبرال دموکرات روسیه است. وی پس از سی امین نشست این حزب در جمع خبرنگاران گفت که کاندیدای حزب لیبرال دموکرات در انتخابات آتی خواهد بود و گفت این ششمین بار است که در انتخابات ریاست جمهوری کاندید خواهم شد.

ژیرینوفسکی، نایب رئیس سابق دوما بوده و اکنون، رهبر لیبرال دموکرات های روسیه است.

ژیرینوفسکی رفتارهای پرخاشگرانه و عجیب در مناسبت‌ها و در برابر چهره‌های مختلف داشته است و همین امر باعث جلب شدن توجهات به وی شده است.

او تاکنون در ۵ دوره قبلی انتخابات ریاست جمهوری روسیه حضور داشته است و در هر دوره تقریبا کمتر از ۱۰ درصد آرا را داشته است. و این نشان از محبوبیت کم وی در بین مردم روسیه دارد. وی فردی است که گرایش های کمونیستی دارد و سال گذشته در حساب توییتر خود، پیامی جنجالی را توییت کرد که در آن گفت:  اگر اراده سیاسی باشد، می‌توان اتحاد شوروی سابق یعنی اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی را از نو احیا کرد و از بعضی کشورها از جمله ایران و ترکیه دعوت کرد تا به این دولت ملحق شوند!

دو سال پیش نیز در نظر سنجی ای که بنیاد افکارعمومی روسیه برای انتخاب مرد سال انجام داد. وی با اختلافی بسیار فاحش بعد از پوتین نفر دوم شد. در این نظر سنجی ۶۸ درصد مردم به پوتین رای دادند، ۴ درصد به ژیرینوفسکی، ۳ درصد لاوروف، ۲ درصد مدودف، ۲ درصد شویگو و ۱۷ درصد نیز رای ندادند. و ۴ درصد از مردم نیز معتقدند که در میان سیاستمداران کشورشان کسی را نمی‌توان مرد سال نامید.

گنادی زوگانوف

یکی دیگر از افرادی که انتظار می رود برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۸ روسیه کاندید شود، «گنادی زوگانوف» رهبر حزب کمونیستی روسیه است. او در چهار دوره گذشته انتخابات ریاست جمهوری روسیه، شرکت کرده و در همه آن ها رتبه دوم را کسب کرده است.

گنادی زوگانوف سیاستمداری هوشمند بوده است، شاهد این مدعا این است که وی در سال ۱۹۹۱ به همراه شماری از دیگر سیاستمداران و افراد نامدار اتحاد شوروی متنی را آماده و امضا کردند و در آن نسبت به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی هشدار دادند.

زوگانوف از شروع زندگی سیاسی اش در سازمان ها و ارگان های کمونیستی کار کرده است. وی در ابتدا در ارتش شوروی بوده و سپس در اتحادیه جوانان کمونیست مشغول به کار بوده است. در سال ۱۹۹۵ نیز به عنوان نامزد حزب کمونیست در دومای روسیه انتخاب شد.

همانطور که از سوابق زوگانوف پیداست، او فردی با تفکرات کاملا کمونیستی است و معتقد به نظام کمونیستی و اگر بتواند در انتخابات پیروز شود، احتمالا روسیه را به این سمت و سو هدایت خواهد کرد. البته وی هنوز صحبتی راجع به حضورش در انتخابات بعدی نکرده است.

ولادیمیر پوتین

پرطرفداران ترین و حزب حاکم کنونی بر دولت روسیه، حزب روسیه واحد یا روسیه متحد است، که رهبری آن را دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه بر عهده دارد. این حزب طرفداران زیادی دارد و دارای بیش ترین تعداد نمایندگان در دوما است. حزب روسیه واحد را به عنوان حامی سیاسی اصلی ریاست جمهوری روسیه می شناسند. در میان احزاب روسیه، این حزب را به عنوان حزب میانه رو می شناسند.

هم اکنون نماینده مورد نظر این حزب، ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه است. طبق آخرین نظر سنجی ها پوتین محبوبیت ۸۰ درصدی در بین مردم روسیه دارد. به طور کلی مردم روسیه احترام زیادی برای این مامور کهنه کار «کا.گ.ب» قائل هستند. پس از اتفاقاتی که در اوکراین افتاد و پس از بحران های کریمه، در آن منطقه رفراندومی مبنی بر بازگشتن این منطقه به روسیه انجام شد، محبوبیت پوتین بسیار افزایش یافت. و این امر خود می تواند عاملی برای ابقای وی در سمت ریاست جمهوری روسیه باشد.

هر چند که ولادیمیر پوتین چندی پیش در پاسخ به خبرنگاری که راجع به کاندید شدن او در انتخابات ریاست جمهوری آتی روسیه پرسیده بود، گفت: هنوز خیلی زود است که بخواهیم درباره انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ روسیه صحبت کنیم. من هنوز درباره شرکت در رقابت های انتخاباتی تصمیم نگرفته ‌ام.

وضعیت سیاسی کنونی روسیه در حال حاضر به گونه ای است که حضور وی را می توان در انتخابات سال آینده قطعی دانست؛ جایی که رقیب جدی هم برای وی متصور نیست.