به گزارش پارس به نقل از فارس، هیئتی از کمیته طرح صلح عربی هفته گذشته در تلاش برای احیای روند سازش بین فلسطینیان و رژیم صهیونیستی، در واشنگتن با « جان کری» وزیر خارجه آمریکا دیدار و اعلام کرد که با اصل تبادل زمین با این رژیم موافق است.

این هیئت متشکل از « حمد بن جاسم» وزیر خارجه قطر و رئیس کمیته طرح صلح عربی و وزرای خارجه بحرین، مصر و اردن و سفرای لبنان و عربستان به اضافه « نبیل العربی» دبیرکل اتحادیه عرب بود که تحت فشارهای آمریکا حاضر شدند از اصول طرح صلح عربی که عربستان در سال ۲۰۰۲ ارائه کرده بود، عقب نشینی کنند.

این عقب نشینی اعراب و امتیازدهی پیشدستانه به رژیم صهیونیستی بدون دریافت هیچ گونه امتیازی از این رژیم، خشم گروه های فلسطینی در رام الله، غزه و اردوگاه های سوریه، لبنان و اردن را برانگیخت.

فتح: تشکیلات خودگردان با اصل تبادل زمین موافقت کرده است

« نبیل عمرو» از رهبران فتح طی اظهاراتی در صفحه فیس بوک نوشت که شیخ « حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی» وزیر خارجه قطر با استناد به موضع رسمی فلسطین با اصل تبادل زمین بین فلسطینیان و اسرائیلی ها موافقت کرد.

وی اشاره کرد که تشکیلات خودگردان از مدت ها پیش با تبادل زمین موافقت کرده است.

عمرو اظهار داشت: وزیر خارجه قطر با مسئولیت خود این موضع را اتخاذ نکرده است بلکه به مواضع رسمی فلسطین مبنی بر موافقت با اصل تبادل زمین بر اساس ارزش استناد کرده است اگر چه توافقنامه مکتوب در این زمینه وجود ندارد.

جبهه خلق: اعراب با این توافق، به دنبال جلب دخالت آمریکا در سوریه هستند

جبهه خلق برای آزادی فلسطین (فرماندهی کل) در بیانیه ای اعلام کرد که ما موافقت هیئت وزرای طرح صلح عربی با تعدیل این طرح و موافقت با تعدیل مرزهای چهارم ژوئیه ۱۹۶۷ از طریق اجرای ایده مبادله زمین با رژیم اشغالگر را محکوم می کنیم.

در این بیانیه آمده است: این امتیازات سیاسی جدید که اتحادیه عرب ارائه می کند، خواسته ملت فلسطین و امت عربی نیست و تنها بیان دیدگاه های کسانی است که آن را مطرح کرده و خود را به شیطان فروخته و می خواهند قضیه فلسطین را به بهایی ناچیز بفروشند.

جبهه خلق برای آزادی فلسطین همچنین تصریح کرد که اتحادیه عرب به دنبال جلب دخالت آمریکایی-صهیونیستی در سوریه در مقابل ارائه چنین امتیازات خطرناکی است که ملت فلسطین و امت عربی با آن مخالف هستند.

این جبهه همچنین تاکید کرد که این قبیل اظهارات، دستاوردهای دیپلماتیک، سیاسی و حقوقی ملت فلسطین از جمله به رسمیت شناختن کشور فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ از جمله قدس شرقی از سوی سازمان ملل را از بین می برد.

مخالفت مشعل با تبادل زمین

« خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی حماس تاکید کرد که این جنبش با هر گونه توافق برای تبادل زمین با رژیم صهیونیستی و امتیازدهی در قضیه فلسطین مخالف است.

وی اعلام کرد که هدف از طرح « جان کری» وزیر خارجه آمریکا ایجاد صلح اقتصادی برای ادغام اسرائیل در کشورهای منطقه است.

وی تصریح کرد که حماس از تمامی گزینه های مطرح برای آزادسازی اراضی فلسطینی تلاش خواهد کرد و این هدف در اولویت حماس طی چهار سال آینده است و همچنین برای آزادسازی اسرای فلسطینی در بند زندان های اسرائیل تلاش خواهیم کرد.

هنیه: کل فلسطین از آن فلسطینیان است

نخست وزیر دولت منتخب فلسطین و نایب رئیس دفتر سیاسی حماس اعلام کرد که این جنبش با طرح صلح عربی مبنی بر تبادل زمین با رژیم صهیونیستی مخالف است.

وی تصریح کرد: مرزهای ما سرزمین تاریخی فلسطین است، این سرزمین از آن ماست و ما با طرح عربی مخالفیم.

هنیه اظهار داشت: موضع جدید کشورهای عربی امتیازدهی مردود است و رژیم اشغالگر را به استمرار شهرک سازی تشویق می کند و بخشی از مسئولیت این قضیه با ماست زیرا رهبران تشکیلات خودگردان اولین کسانی هستند که تبادل زمین را مشروع دانستند.

وی بر پایبندی بر گزینه مقاومت تاکید کرد و گفت که این گزینه راهبردی برای ملت فلسطین است و چیزی که با زور گرفته شده با زور هم پس گرفته خواهد شد و مذاکرات راه آزادسازی نیست.

واکنش رژیم صهیونیستی به امتیازدهی اعراب

مخالفت رژیم صهیونیستی با مذاکره بر اساس مرجعیت مرزهای ۶۷

رژیم صهیونیستی اعلام کرد که مخالف ازسرگیری مذاکرات سازش با طرف فلسطینی بر اساس مرجعیت مرزهای چهارم ژوئیه سال ۱۹۶۷ است و در خصوص مسئله مرزها پس از مذاکرات بین دو طرف توافق خواهد شد نه قبل از آن.

« گلعاد اردان» وزیر اسرائیل از حزب لیکود گفت که پذیرش اصل تبادل زمین از سوی هیئت طرح صلح عربی اقدامی مثبت است از این جهت که فلسطینیان را به بازگشت به میز مذاکرات تشویق می کند اما بعید است که اسرائیل از قبل با ایده ازسرگیری مذاکرات بر اساس مرجعیت مرزهای سال ۱۹۶۷ موافقت کند و چنین موضعی هیچ برگه ای برای اسرائیل برای چانه زنی به جز مسائل امنیتی باقی نمی گذارد.

از سوی دیگر « شیلی یحیموفیچ» رئیس حزب کار از « بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل خواست تا به صورت مسئولانه با طرح عربی تعامل و برای کسب دستاورد در میان افکار عمومی جهان تلاش کند.

وی افزود که آمادگی اتحادیه عرب برای سازش با اسرائیل بر اساس اصل مرزهای ۶۷ به همراه برخی اصلاحات و تبادل زمین همسو با طرح کلینتون برای حل وفصل منازعه اسرائیلی-فلسطینی است.

نتانیاهو: نزاع ما با فلسطینیان بر سر « یهودیت اسرائیل» است نه زمین

« بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی تاکید کرد اصل نزاع این رژیم با فلسطینیان بر سر زمین نیست بلکه بر سر موجودیت دولت اسرائیل به عنوان « دولت یهودی» است.

وی اشاره کرد که فلسطینیان تمایل ندارند اسرائیل را به عنوان دولت قوم یهود به رسمیت بشناسند و این اصل نزاع ما با فلسطینیان است.

وی تاکید کرد: اصل منازعه بر سر زمین نیست و منازعه از پیش از سال ۱۹۶۷ آغاز شده است و ما آن را در قضیه خروج از غزه در سال ۲۰۰۵ شاهد بودیم؛ ما آخرین شهرک نشین را از غزه خارج کردیم اما در مقابل چه چیزی بدست آوردیم؟ شلیک موشک ها به جنوب اسرائیل.

نتانیاهو همچنین اظهار داشت که برای ازسرگیری مذاکرات بدون پیش شرط با فلسطینیان که از سپتامبر ۲۰۱۰ متوقف شده است، آماده است.

سفر لیونی و مولخو به واشنگتن در تلاش برای احیای روند سازش

منابع صهیونیست گزارش دادند وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی که مسئول پرونده مذاکرات با تشکیلات خودگردان فلسطین است، در راستای تلاش برای احیای روند سازش به واشنگتن رفت.

« زیپی لیونی» به همراه « یتسحاق مولخو» دیروز پنج شنبه فرودگاه تل آویو را به مقصد واشنگتن ترک کردند.

لیونی و مولخو در این سفر با « جان کری» وزیر خارجه آمریکا دیدار و گفت وگو خواهند کرد و بررسی تلاش های مربوط به ازسرگیری روند مذاکرات سازش با فلسطینیان از جمله محورهای بحث فرستادگان اسرائیل به واشنگتن است.

لیونی در دیدار با مقامات آمریکایی ملاحظات رژیم صهیونیستی در خصوص تبادل زمین و ازسرگیری مذاکرات سازش را بیان خواهد کرد.