سعدالله زارعی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا پیرامون اهمیت برگزاری کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین که به مدت دو روز در تهران برگزار شد، اظهارکرد: این کنفرانس در شرایطی برگزار می شود که تلاش گسترده و  مرموزانه ای برای محو مسئله فلسطین از اذهان مردم مسلمان و دستور کار جهان اسلام دنبال می شود.

وی افزود: صهیونیست ها به شدت به دنبال توسعه شهرک سازی در قدس شرقی هستند و سیاست آمریکایی ها هم تحت فشار قرار دادن فلسطینی ها بیش از گذشته است و این را می توان از سیاست های اخیر ترامپ متوجه شد. از طرفی هم در سطح کشورهای عربی تلاش می شود مسئله فلسطین به طور کلی با مسئله اسرائیل جابجا شود، یعنی دغدغه کمک به فلسطین جای خود را به دغدغه کمک به اسرائیل بدهد.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با بیان اینکه روابط ترکیه و عربستان با اسرائیل به نوعی تایید همین مسئله است، اظهار داشت: گروه های تکفیری تروریستی هم به نحوی در درون کشورهای اسلامی ایجاد دغدغه کردند که بتوانند آنها را از مسئولیت های فرازمینی خود دور نگه دارند.

زارعی ادامه داد: در مجموع همه این موارد را ترتیب داده اند تا فلسطین را در گوشه ای قرار داده و آن را در معرض آسیب پذیری بیشتر بگذارند. این کنفرانس ندایی است از فطرت مسلمانان که باید به نقطه اصلی و عزیمت حل مسائل جهان اسلام یعنی فلسطین برگردید و اینکه همه بتوانیم از مسئله فلسطین یک پرچم وحدت در جهان اسلام درست کنیم.

حل مسئله فلسطین به معنای حل مشکلات همه کشورهای اسلامی است

وی با اشاره به اینکه پیام کنفرانس تهران، بازگشت به مسئله فلسطین است، خاطرنشان کرد: با حل شدن مسئله فلسطین نه تنها مشکل این کشور حل می شود بلکه مسئله تک تک کشورهای اسلامی هم در عرصه های مختلف حل خواهد شد.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا افزود: فلسطین را ملت ها آزاد خواهند کرد و نه دولت ها. اگرچه حمایت دولت ها هم در جای خودش لازم است، اما اینگونه نیست که تنها اقدامات در سطح دولتی بتواند فلسطین را آزاد کند و باید این مسئله را با امواج انسانی آزاد کرد.

زارعی گفت: امواج انسانی دو معنا دارد که یک معنای آن امواج انسانی است که باید به طور عملیاتی فلسطین را آزاد کنند که این باید زمانش فرا برسد و دومین معنای آن امواج انسانی برای زنده نگه داشتن و به حرکت درآوردن این پرچم در سطح جهان اسلام است و لذا این مسئله را در سطح جهان بیشتر از این منظر نگاه می کنند یعنی از بعد غیردولتی و مردمی آن.

وی با بیان اینکه سطح مشارکت کنندگان در کنفرانس تهران نشان داد که توطئه های دشمنان نتوانسته کاملا موفق شود، گفت: هنوز وجدان های بیداری در سطح جهان اسلام هستند که به مسئله فلسطین و آرمان های آن پایبند هستند.