به گزارش خبرنگار سیاسی پارس ، برخی از فعالان سیاسی که احتمال حضور ان ها در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم می رفت تا کنون تمایلی برای حضور در انتخابات از خود نشان نداده اند. علی لاریجانی و علی مطهری دو فامیل سیاسی هستند که تاکنون در مقابل تقاضاهای مطرح شده برای حضور در انتخابات جواب منفی داده اند.

علی لاریجانی که در انتخابات هیئت رئیسه مجلس نهم نه تنها بار دیگر در رقابت با خودی ها بر صندلی ریاست مجلس تکیه زد بلکه توانست ۲۰۰ نفر از نمایندگان مجلس را با خود همراه سازد و با تشکیل فراکسیون رهروان ولایت عملا شکستی اساسی برای پایداری و حامیان دولت تحمیل کند.

با اینکه سال گذشته کاظم جلالی نماینده حامی لاریجانی و رئیس مرکز پژوهش های مجلس بارها از احتمال حضور لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری سخن گفت اما شاید اتفاقات رخ داده در مراسم استیضاح وزیر کار و رفاه اجتماعی و سپس اخلال درمراسم سخنرانی وی در قم باعث تغییر عقیده وی شده در حالی که شکست در انتخابات ۸۴ را نیز در کارنامه داشت.

علاوه بر لاریجانی، علی مطهری مخالف درجه یک دولت احمدی نژاد که شریعتمداری در روزنامه کیهان از وی با نام اقای اصلاح طلب جدید نام می برد هم تمایلی برای حضور در انتخابات نشان نداده است.

به نظرمطهری که در ۴ سال اخیر همواره موضع واضح و روشنی نسبت به فتنه ۸۸ گرفته است و حتی چندی پیش از امکان نامزدی کروبی و موسوی برای حضور در انتخابات سخن گفته، تمایل دارد که بیشتر شناخته شود و برای انتخابات های بعدی دورخیز کرده است.

به هر حال مطهری که خود را در مسائل فرهنگی اصولگرا و در مسائل دمکراسی و ازادی اصلاح طلب می داند به خوبی توانسته در طیف اصلاح طلبان برای خود پایگاه درست کند و شاید دوست ندارد در رقابت حامیان دولت و اصولگراها مهره سوخته لقب بگیرد.

اما در مقابل بیش از ۲۰ نفر از افراد شناخته شده بدون احتساب برخی از افرادی که احتمالا دقیقه ۹۰ برای نامزدی راهی ساختمان وزارت کشور می شوند، برای حضور در انتخابات اعلام امادگی کرده اند.

نکته جالب اینجاست که بسیاری از آنها حضور خود را از سر تکلیف می دانند و شک ندارند که مردم به آنها رأی خواهند داد و بدون برو برگرد رئیس جمهور هستند.

شمار بالای سوداگران پاستور برای اولین بار مورد انتقاد روزنامه جمهوری اسلامی قرار گرفت. این روزنامه در سرمقاله ۲۸ فروردین با اشاره به اینکه برخی از افراد رجل سیاسی و مذهبی نیستند، نوشته بود« متأسفانه اظهارات بسیاری از این افراد… موجب این نگرانی شده است که چرا سطح ریاست جمهوری این همه پائین آمده و چرا هر کسی با هر مقدار استعداد و توانائی، فکر می کند می تواند کشور را اداره کند»

موضوعی که مورد اشاره رهبر انقلاب هم بود. ایت الله خامنه ای در فاصله ۴۸ روز مانده به انتخابات در توصیه ای به کاندیداها فرمودند: بدانند مدیریت اجرائى کشور یعنى چه و نه در ارزیابىِ نیازى که کشور به یک قدرت اجرائى دارد، اشتباه کنند، نه در ارزیابى توانِ خودشان اشتباه کنند.

افزایش قارچ گونه نامزدهای انتخاباتی کار را به جایی رساند که به گفته حسینعلی امیری عضو شورای نگهبان، شورای نگهبان در حال بررسی و تعریف دقیق عبارت" رجل سیاسی" باشد. تعریفی که مجلس قصد داشت در طرح اصلاح قانون انتخابات انجام دهد اما با مخالفت شورای نگهبان همراه شد.

اصل ۱۱۵ قانون اساسی تاکید دارد که رئیس جمهور باید از میان" رجال مذهبی و سیاسی" انتخاب شود که واجد این شرایط باشند: " ایرانی الاصل، ‏ تابع ایران، ‏ مدیر و مدبر، ‏ دارای حسن سابقه و امانت و تقوی، ‏ مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور.

با این وجود طبق اصل ۶۹ قانون اساسی قوه مجریه، مسئولیت انجام تمام موضوعات اجرایی کشور را عهده دار می باشد و افراد مدعی ریاست جمهوری باید ظرفیت تحمل این مسئولیت را داشته باشند.

از طرف دیگردر غرب هم با وجود اینکه احزاب طی یک سال افرادی را شناسایی و به عنوان کاندیدا معرفی می کنند اما مراکز قانونی و دستگاه های ناظر برای اندازه گیری این شاخص ها در نامزدها وجود دارند برای مثال در فرانسه شورای قانون اساسی یا در روسیه کمیسیون مرکزی انتخابات مسولیت تعیین صلاحیت افراد را برعهده دارد، که موجب می شود برخلاف کشور ما عده ای با توهم تکلیف زدگی وارد انتخابات نمی شوند.

به هر حال تعدد کاندیداها، صدای رقبای انتخاباتی و نمایندگان مجلس را هم دراورد به طوری که علی اکبر ولایتی که خود نامزد انتخابات می باشد، گفت: لازم نیست که هر فردی که احساس تکلیف می کند حتما رئیس جمهور شود و می تواند در وزارت یا در جای دیگری خدمت کند.

نمایندگان مجلس نیز بارها به شاخصه های رجل سیاسی تاکید کردند.

کمال علی پور نماینده قائم شهر معتقد است کسی که کارنامه ندارد یا سابقه کاری ندارد قطعا نباید کاندیدا شود.

حجت الاسلام روح الله بیگی یکی دیگر از نمایندگان مجلس شاخصه رجل سیاسی بودن را داشتن توان تجزیه و تحلیل مسائل روز، کشور و منطقه می داند و می گوید: رئیس جمهور باید قائل به استفاده از خرد جمعی و کارگروهی باشد.

حال اینکه عوض حیدرپور نماینده شهررضا رجل سیاسی بودن رابه این معنا می داند که فرد از عقل سیاسی به معنای کامل برخوردار باشد و در سمت هایی که داشته، مدیر و مدبر بوده باشد.

شاید در وضعیت کنونی کشور که تحریم ها و سوء مدیریت ها مشکلات مختلفی را به خصوص در زمینه اقتصادی برای مردم ایجاد کرده است، کشور بیش از پیش به یک رئیس جمهور تحول گرا و مدبر نیازمند است.

/گزارش از ع. محمدی/