پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- احتمالا عمانی ها رضایت داده اند طلب 8 میلیارد دلاری ایران را به صورت قسطی پرداخت نمایند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، در جریان مذاکرات هسته‌ای بود که حدود 8 میلیارد دلار پول ایران به صورت ماهیانه آزاد و به عمان انتقال داده شد اما آن زمان این پول در این کشور بلوکه شد و عمانی‌ها اعلام کردند توان بازپس دادن این مبلغ را ندارند.

برخی خبرها حکایت از آن دارد که عمان موافقت ابتدایی خود را با بازگرداندن قسطی این پول اعلام کرده اما هنوز موافقت نهایی را اعلام نکرده است.

بر اساس موافقت اولیه هفته ای 50 میلیون دلار از طرف عمان از طریف دبی به صورت اسکناس وارد ایران می شود.

گفته می شود به دلیل ناتوانی دولت در کنترل بازار ارز و حل مشکلات اقتصادی، احتمالا این پولِ هفتگی در آستانه انتخابات برای کنترل بازار ارز مصروف خواهد شد.

علاوه بر پول، ایران ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را نیز در عمان نگهداری می‌کند. طبق توافق‌نامه هسته‌ای میان ایران و کشورهای پنج به علاوه یک (برجام) ایران مازاد اورانیوم غنی‌شده خود را به عمان منتقل می‌کند تا از آنجا به مشتریان بین‌الملی بفروشد. این موضوع شامل مازاد آب‌سنگین ایران نیز می‌شود.

سرنوشت وجوه دریافتی از فروش اورانیوم و آب‌سنگین نیز که پولش به بانک‌های عمان وازیر می‌شود، بخش دیگری از نگرانی‌هاست.

عمان تغییراتی در مناسبات بی‌طرفانه خود در تنش‌های منطقه‌ای میان ایران و عربستان سعودی به‌وجود آورده است. مهمترین این تغییر پیوستن عمان به ائتلاف تحت رهبری سعودی علیه مردم یمن است.