پروانه مافی نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحران فعلی خوزستان اظهار داشت: بُعد ناملموسِ مسائل و اتفاقات اخیر خوزستان، اثرات تبعی ناشی از وقوع پدیده‌های اولیه است که متأسفانه به دلیل غیر قابل مشاهده بودن، زمانی متوجه آنها می‌شویم که بحران رخ داده و شرایط مدیریت آن صرفاً به پس از وقوع بحران معطوف می‌شود.

وی افزود: ابعاد اولیّه و ثانویه این مسائل چنانچه به عنوان یک مجموعه و یک کُل در هم تنیده دیده نشود، خروجی اقدامات مدیریتی جهت حلّ و فصل آن ها، کارایی لازم را نخواهد داشت.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: کشور ما، کشوری چند قومیتی است و یکی از ثمرات نظام جمهوری اسلامی همین است که توانسته اقوام مختلف را ذیل یک پرچم، یک سرود، یک قانون اساسی و در قالب یک ملّت واحد، منسجم کند. صیانت از انسجامِ ایجاد شده میان اقوام مختلف ساکن در کشور که فی نفسه مایه ی برکت برای کشور است، ملاحظاتی را می طلبد که در صورت بی توجهی به آن ها، جبران خسارات وارده بسیار سخت و گاهاً غیر ممکن است.

مافی برهمین اساس اضافه کرد:‌ در زاهدان، در مشهد، در شهرستان های استان تهران و در بسیاری موارد دیگر، نمونه‌هایی از واکنشِ مردم به اتفاقات محلّی را در سال های اخیر دیده ایم. این واکنش ها عمدتاً در پاسخ به یک اتفاقِ به ظاهر ساده رخ داده، اما بررسی عقبه  قریب به اتفاق آن ها نشان می دهد که آن اتفاق به ظاهر ساده، صرفاً موجب لبریز شدن کوزه ی خشم مردم شده و پشت سر خود انباشتی از مسائل و معضلات ریز و درشت را به همراه داشته است.

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: فارغ از وظایفی که در حوزه ی مدیریت سوانح طبیعی باید انجام شود -که در این موضوع عمدتاً وزارت نیرو و کمیسیون انرژی مجلس وظیفه دارند-، معتقدم مجلس و کمیسیون شوراها و امور داخلی باید با همکاری سایر دستگاه‌های ذی ربط در دولت و سایر نهادهای عمومی غیر دولتی، اقدامات مطالعاتی و سنجش شرایط موجود را در جهت تضمین امنیت داخلی و پیش از وقوع هر گونه مسئله‌ای انجام دهند، اگرچه باید بسیار پیش از این صورت می‌پذیرفت.