دهها میلیون نفر در این چهار کشور از سوء تغذیه رنج می برند و در معرض تهدید گرسنگی هستند.

این روزنامه می افزاید به رغم افزایش کمک های انسان دوستانه در 20 سال گذشته، در فرآیند امدادرسانی و مبارزه با مشکلات انسانی بیشتر آن کمک ها صرف شده اند.

گاردین به عنوان مثال، آماری را از سازمان ملل متحد نقل می کند و می نویسد از کشورهای کمک کننده برای حمایت مالی از عملیات امدادرسانی در یمن به منظور جمع آوری 2.1 میلیارد دلار تقاضای کمک شد که این رقم بیش از آن چیزی است که یمن در سال جاری نیاز دارد اما این رقم ضمن عملیات امدادرسانی در سراسر جهان قرار می گیرد که هزینه آن به 22.2 میلیارد دلار در سال 2017 می رسد.

گاردین در مقاله خود با استناد به اظهارات متخصصان سازمان آکسفام به این نتیجه می رسد که افزایش کمک های مالی باز هم برای امدادرسانی به نیازمندان کافی نیست چون درگیری ها و مصائب انسانی در سراسر جهان در حال افزایش است.

یک کارشناس آکسفام می گوید کنیا و اتیوپی، میلیون ها نفر امنیت غذایی خود را از دست داده اند و در یمن نیز 12 میلیون نفر به دلیل جنگ و فقر و بی ثباتی در معرض تهدید خطر گرسنگی هستند از این رو جامعه جهانی با وضعیت انسانی بی سابقه ای در آن کشور روبرو خواهد شد.

اطلاعات حاکی از آن است که به رغم نیاز شدید مردم به کمک های انسان دوستانه در سودان جنوبی، اوضاع امنیتی اجازه نمی دهد امدادرسان ها خود را قربانیان جنگ برسانند.