خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت قرار است نمایندگان پارلمان آلمان روز یکشنبه فرانک- والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه پیشین کشورشان را که از نگاه رسانه ها و مطبوعات این کشور یک سیاستمدار ضدترامپ محسوب می شود و در گذشته  انتقادهای صریحی نیز متوجه رئیس جمهور آمریکا کرده است، به عنوان رئیس جمهور کشورشان انتخاب کنند.

بر اساس این گزارش، سمت ریاست جمهوری آلمان بیشتر تشریفاتی است؛ چرا که اختیارات سیاسی و قدرت در این کشور عمدتا در دست صدر اعظم و پارلمان است با این حال این سمت اهمیتی نمادین و معنوی دارد. طبق برنامه قرار است اواسط روز یکشنبه اشتاین‌مایر که از مسئولان حزب سوسیال دموکرات آلمان است از سوی مجمعی شامل 1260 رای‌دهنده که از اعضای دو پارلمان آلمان هستند، به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود.

فرانک والتر اشتاین‌مایر که 61 ساله است به پیروزی خود در این رای گیری اطمینان دارد. وی برای رسیدن به مقام ریاست جمهوری آلمان از حمایت حزب خود یعنی حزب سوسیال دموکرات و همچنین نمایندگان حزب دموکرات مسیحی آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، برخوردار است. سوسیال دموکرات‌ها و مسیحی دموکرات‌های آلمان ائتلاف دولتی تشکیل داده‌اند و اکثریت آرا را در بوندستاگ در اختیار دارند.

اشتاین‌مایر که به مدت هفت سال (از 2005 تا 2009 و از 2013 تا 2017) وزیر امور خارجه آلمان بود در انتخابات سال 2009 برای رسیدن به مقام صدر اعظمی آلمان از رقیب خود آنگلا مرکل شکست خورد. وی در مقام ریاست جمهوری جانشین یوآخیم گاوک می‌شود که از کشیشان ناراضی جمهوری دموکراتیک آلمان سابق است.

فرانک والتر اشتاینمایر در مقام وزارت امور خارجه آلمان به علت رک گوییهای خود مشهور شد و سال گذشته انتقادات صریحی را متوجه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، کرد. اشتاین‌مایر در بحبوحه مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ترامپ را که نامزد جمهوری‌خواهان بود " واعظ نفرت" توصیف کرد. وی اخیرا در نشستی در مونیخ تاکید کرد: "من به عنوان رئیس جمهور آلمان تلاش خواهم کرد تا تعدیل کننده گرایش نامحدود به ساده‌انگاری باشم شاید این بهترین پادزهر برای عامه‌گرایی باشد."

اما در عرصه داخلی آلمان انتخاب فرانک اشتاین‌مایر به عنوان رئیس جمهور این کشور می تواند نشانه دیگری از تضعیف جایگاه سیاسی آنگلا مرکل آن هم در فاصله هفت ماه مانده به انتخابات پارلمانی آینده آلمان باشد.