پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- در هفته‌ای که گذشت، ارتش یمن طی بیانیه‌ای اعلام کرد یک موشک به یک پایگاه نظامی در منطقه «المزاحمیه» واقع در غرب ریاض، پایتخت عربستان شلیک کرده است. یگان موشکی ارتش و انصارالله یمن اعلام کرد که موشکی که به‌سوی یک پایگاه نظامی در 40 کیلومتر پایتخت عربستان شلیک شد، از نوع بالستیک «بُرکان 2» بوده است. این بیانیه می‌افزاید: آزمایش موفقیت‌آمیز موشکی اخیر که معادله بازدارندگی را به نمایش گذاشته است؛ پایتخت نظام متجاوز سعودی را در تیررس موشک‌های ما قرار می‌دهد

1- سعودی‌ها در قبال این خبر سکوت را انتخاب نمودند. به‌گونه‌ای که تنها وبگاه نیمه‌رسمی «سبق» پس از 24 ساعت از بیانیه ارتش یمن در خبری گفت: «منابع می‌گویند در بسیاری از مواقعی که کودتاچیان در یمن مدعی شلیک موشک به عربستان می‌شوند، این موشک‌ها در خاک یمن سقوط می‌کند اما آنان ادعا می‌کنند که به داخل عربستان آمده و پایگاه‌های نظامی را نابود کرده است و این تلاش‌های ناامیدی است که برای پوشش شکست خودشان مقابل ائتلاف (سعودی) بیان می‌کنند.»

2- این در حالی است که در حمله موشکی ارتش یمن به جده در ماه‌های گذشته، رسانه‌ها و مسئولین سعودی با استفاده از نزدیکی جغرافیایی جده به شهر مقدس مکه و رفت و آمد پروازهای حجاج به این شهر، فضای سنگینی علیه انصارالله در جهان اسلام ایجاد نمایند. سکوت این‌باره سعودی‌ها نشان می‌دهد برخلاف حمله قبل، این بار مقصد موشک بسیار هوشمندانه انتخاب شده است.

3- از دیگر پیامدهای مهم این اتفاق، معتبر شدن تهدیدات انصارالله نزد تصمیم گیران و سران عربستانی است.

4- یکی از پیامدهای این اتفاق، جدی‌تر شدن اقدامات علیه ایران با پررنگ کردن ناامنی در پنجمین پایتخت کشور عربی (ریاض پس از بیروت، صنعا، بغداد و دمشق) به‌واسطه نفوذ ایران در منطقه است؛ اما اعلام صریح سخنگوی وزارت خارجه مبنی بر رد کمک هرگونه کمک به انصارالله، بیانیه ارتش یمن مبنی بر اسکاد بودن موشک (که برکان بهینه‌سازی شده آن است) و همچنین تلاش سعودی‌ها برای بایکوت این اتفاق، شاید فضاسازی از سوی رسانه‌های عربی علیه تهران بسیار محدود یا کم‌رنگ شود.