وی روز چهارشنبه در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، با اشاره به تهدیدهای پی در پی دشمنان، افزود: دشمنان تهدید می کنند تا ببینند در مردم ما چه اثری می گذارد، اگر دیدند مردم بر اثر این تهدیدها نسبت به نظام سست شدند، می گویند که نقطه ضعف ایران همین جاست و تهدیدها را بیشتر می کنند.
آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: اما اگر دیدند تهدیدها و فشارها نتیجه معکوس دارد و مردم پرخروش تر، داغ تر و منسجم تر شدند می فهمند راه را اشتباهی رفته اند و تهدید و فشار در این جمعیت نتیجه معکوس دارد و این مساله مهمی است که ما امسال با آن روبرو هستیم و باید همگی حقش را ادا کنیم.

** نتیجه انتخابات آمریکا محصول دموکراسی غرب است
آیت الله مکارم شیرازی در ادامه با بیان این که روز به روز نسبت به دموکراسی غربی بدبین تر می شویم، به انتخابات اخیر آمریکا اشاره و تصریح کرد: به تبلیغات انتخاباتی آمریکا توجه کنید که نامزدها چه نسبت هایی از مفاسد اخلاقی، مالی و خرابی اوضاع کشور به هم دادند و هر چه می شد از مفاسد گفتند که مملو از فحش و نسبت های ناروا و بد بود.
وی افزود: هیچ گونه ادبیات اخلاقی در آن نبود و محصولش هم آدمی غیر مدبر شد؛ یعنی در میان این جمعیت فرد دیگری پیدا نمی شد؟
این مرجع تقلید، نتیجه انتخابات آمریکا را محصول دموکراسی غرب عنوان و خاطرنشان کرد: نتیجه بی تدبیری همین است فردی روی کار آمد که اول کار با همه اروپایی ها، مسلمانان، چین و حتی با ملت خودش هم درافتاده است.
وی بیان کرد: معنی مدیریت کشوری که ادعا می کند بزرگ ترین و قدرتمندترین کشور دنیاست، این است؟ 
این مرجع تقلید افزود: این فرد کار را به جایی رسانده که بچه پنج ساله را در فروگاه دستبند می زنند؛ کجای دنیا چنین فشاری هست؟ 
وی ادامه داد: حتی عقلا، محققان و نخبگان هم می گویند نمی شود پیش بینی کرد که سرانجام کار به کجا می رسد.
انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز سه ‌شنبه 18 آبان 1395 (8 نوامبر 2016) برگزار شد، دونالد ترامپ در این انتخابات با کسب 274 رای الکترال، حد نصاب 270رای برای ریاست ‌جمهوری را کسب کرد و کلینتون که 218 رای الکترال را از آن خود کرده بود، پشت سر گذاشت.
آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که امیدواریم در دموکراسی از غرب دنباله روی نکنیم، گفت: در انتخابات پیش رو نسبت به هم تهمت نزنیم، دروغ نگوییم، وعده های بی جا نداشته باشیم و افرادی را انتخاب کنیم که مدیر، مدبر، مومن، با ایمان، فهمیده و سنجیده باشند، نه به خاطر این که جزو حزب و جمعیت ما هستند.
انتخابات دوازدهمین دوره ریاست ‌جمهوری و پنجمین دوره شوراهای ‌اسلامی شهر و روستا، 29اردیبهشت ماه 96 برگزار می شود.

** سخنرانان از بیان مطالب تحریک آمیز و اختلاف افکن بین شیعه و سنی اجتناب کنند
وی همچنین به فرارسیدن ایام فاطمیه اشاره کرد و گفت: روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه هفته آینده ایام فاطمیه و حوزه های علمیه تعطیل است و مجالس عزاداری باشکوه هر چه تمام تر انجام می شود.
وی تصریح کرد: در شرایطی که دشمن برای همه خط و نشان کشیده، واعظان و سخنرانان در این روزها کارهای تحریک آمیز نکنند که بین مسلمان اختلاف ایجاد شود.
آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به این که سخنرانی ها نباید لطمه ای به وحدت مسلمانان بزند، ابراز امیدواری کرد: همه مسلمانان توجه کنند در این شرایطی که دشمن انسجام همه مسلمانان را هدف قرار داده، این انسجام را به هم نزنند.
وی به نگارش کتاب «زهرا برترین بانوی جهان» اشاره کرد و گفت: در این کتاب 40 حدیث از منابع اهل سنت درباره فضایل حضرت زهرا(س) بیان شده که با منابع شیعه نیز هماهنگ است.
کتاب «زهرا(س) برترین بانوی جهان» اثر آیت الله مکارم شیرازی در 247 صفحه و پنج بخش منتشر شده است؛ این کتاب مجموعه ای از مباحث تاریخی اعتقادی است که به منزلت حضرت زهرا(س) اشاره دارد و نیز به برخی از ظلم ‌هایی که بر حضرت روا شده، می پردازد.

** استفاده از نام های مقدس و دینی برای اهداف دنیایی به مقدسات اسلامی ضربه می زند
این مرجع تقلید با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص)، گفت: برخی افراد با قرار گرفتن در زیر چتر یک هدف دینی، می خواهند اهداف مادی خود را محقق کنند و کارهای خلاف خود را به نام یک جمعیت خیریه اسلامی انجام دهند.
وی افزود: چقدر صندوق های قرض الحسنه به نام ائمه(ع) تاسیس شده که کار بعضی هایشان درست نبوده است.
وی تصریح کرد: افرادی می آیند حسینیه و یا مسجدی می سازند برای این که فردای انتخابات کاندیدای مجلس و شورای شهر بشوند و بتوانند از این نام مقدس استفاده کنند.
آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که این کارها به مبانی دینی ضربه می زند، گفت: این مسائل باعث بدبینی و 2 گناه را شامل می شود که یکی کار خلافی که فرد مرتکب شده و دیگر این که زیر چتر یک نام مقدس برای اهداف دنیایی تلاش می کند که نوعی ریاکاری است.
وی تصریح کرد: در جمهوری اسلامی که نام اسلام دارد و باید از موازین اسلامی استفاده کرد، این سوء استفاده ها بیشتر شده که امیدوارم همگی بیدار و متوجه شویم که این کارها نه تنها سامانی ندارد، بلکه مسئولیت شرعی زیادی دارد و به مقدسات اسلامی ضربه می زند.