«فالح الفیاض»، مشاور امنیت ملی عراق، در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویریونی المیادین روابط این کشور با ایران را  روابطی راهبردی خواند و افزود: کمک های ایران به عراق در حوزه مبارزه با تروریسم جای تحسین دارد. 

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از  عراق در این شرایط دشوار و حساس به نوعی حمایت کرد که قابل تحسین است و  این نوع حمایت  بر تمامی ابعاد روابط میان دو کشور در آینده تاثیرگذار خواهد بود.

مشاور امنیت ملی عراق افزود: من معتقدم  اقدام کشورهای منطقه‌ای و غیر منطقه‌ای در متهم کردن ایران، ناشی از دو دلیل است؛ دلیل اول، متاسفانه افزایش رویکردهای حاد مذهبی است،  کشورهای منطقه به جای آنکه بر اساس منابع مشترک گرد هم آیند و به مقابله با  چالش های واقعی مشغول شوند، رویکردهای حاد مذهبی  را در پیش گرفتند. دلیل دوم، اختلافاتی است که با کشورهای منطقه ای وجود دارد. ما در عراق در درجه اول به خود و آنانکه به ما کمک کرده‌اند حرمت می گذاریم.

الفیاض درباره روابط کشورش با ترکیه تاکید کرد: تا زمانی که نیروهای ترکیه در بعشیقه عراق حضور دارند این روابط عادی نخواهد بود، در واقع حضور ترکیه در خاک عراق آینده روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور را تهدید می کند.

وی افزود: در دیداری که بن‌علی ییلدیریم از بغداد داشت درباره حضور نظامی ترکیه در عراق و تاثیر آن بر روابط میان دو کشور  با او حرف زدیم و گفتیم که بعشیقه مثل تقاطعی است که روابط خوب ما با ترکیه، چه در حوزه اقتصاد، تجارت یا ابعاد دیگر باید از آنجا آغاز شود.