هیئت سعودی به ریاست «ثامر السبهان» وزیر مشاور امور خلیج فارس در دولت سعودی در حالی عازم بیروت شد که روشن است وی فقط به هدف اعلام پایان ممنوعیت سفر شهروندان سعودی به این سفر نیامده است بلکه حامل پیامی برای مقامات لبنانی با این مضمون است که مرحله جدیدی در انتظار منطقه است که لبنان هرگز از پیامدهای آن دور نخواهد ماند.

السبهان یکشنبه شب با استقبال «نهاد المشنوق» وزیر کشور لبنان وارد بیروت شد و روز گذشته نیز با ژنرال «میشل عون» رئیس جمهوری، «سعد حریری» نخست وزیر، «تمام سلام» نخست وزیر سابق و «ولید جنبلاط» رئیس حزب دروزی سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان دیدار و گفت وگو کرد اما اخباری از جزئیات این ملاقات ها و گفت وگوهای آنان منتشر نشده است.

خبری کوتاه در مورد سفر السبهان پخش شد مبنی بر اینکه وی برای اعلام تصمیم مقامات سعودی در خصوص تعیین سفیر جدید عربستان در لبنان، از سرگیری تعطیلات سعودی ها در لبنان و افزایش سفر شرکت های هواپیمایی سعودی به لبنان به بیروت آمده است اما پرواضح است که این خبر کوتاه تمام آنچه او در کاخ ریاست جمهوری (بعبدا) به ژنرال عون گفته است، شامل نمی شود.

همچنین اینکه السبهان به بیروت آمده است تا آمادگی کشورش را برای حمایت از رئیس جمهور لبنان اعلام کند و یا از دستور ملک سلمان مبنی بر اجرایی شدن تدریجی  نتایج سفر ژنرال عون صحبت کند، همه اخبار مربوط به سفر وی نیست و در و اقع این سفر فقط به این اخبار و پرداختن به قانون انتخابات لبنان و اعلام تایید عربستان از انتخاب لبنانی ها خلاصه نمی شود.

این مسائل،  پیام های ساده‌ای هستند که هر هیئت دیگری می توانست آن را به بیروت منتقل کند اما شخصی مانند السبهان با توجه به نقش او در منطقه حتما باید حامل پیامی بسیار مهم تر از این مسائل باشد بنابراین هر کس به این سفر در این مرحله زمانی نگاه سطحی داشته با شد، به خطا رفته است.

این دومین سفر السبهان به بیروت در کمتر از چهار ماه اخیر است و قطعا وی حامل هشدارهای متعدد در آستانه چالش های منطقه‌ای ناشی از ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» است.

در این میان منابع سیاسی نزدیک به دولت جدید آمریکا اعلام کرده‌اند سفر السبهان به بیروت تنها یک دیدار دوستانه نیست بلکه براساس آنچه این منابع از مقامات آمریکایی شنیده اند، این سفر یک اقدام و اتفاق کاملا منطقه‌ای است.

تعمد السبهان در دیدار با مقامات متعدد لبنانی  

اگر چنین بود السبهان فقط به دیدار با ژنرال عون و سعد حریری اکتفا می کرد اما او به عمد ملاقات هایی با سایر مقامات لبنانی هم داشت و معنای آن، این است که هدف او  انتقال پیامی بسیار مهم به همه طرف های مرتبط منطقه ای است و اینکه لبنانی ها باید خود را برای مرحله ای جدید از رویارویی ها آماده کنند.

خرسندی عرب‌ها از سیاست‌های ضد ایرانی ترامپ

نکته قابل توجه اینکه بیشتر سران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از سیاست های ترامپ به ویژه مواضع آن در قبال ایران بسیار خرسند هستند به ویژه اینکه دولت اوباما انتظار پادشاهی سعودی برای مشارکت با عرب ها به منظور جلوگیری از نفوذ ایران در عراق، سوریه و لبنان را برآورده نکرد.

این منابع با اشاره به اینکه کشورهای مزبور بیشترین استفاده را از مخالفت ترامپ با سیاست های اوباما می برند و امیدوارند نفوذ ایران در این سه کشور کاهش یابد، اعلام کردند لبنان از سیاست های جدید آمریکا دور نخواهد بود به ویژه اینکه سعودی ها شریک این سیاست ها خواهند بود.

قانون مالی جدید علیه حزب الله

در این چارچوب، این منابع از  قانون مالی جدید که  اد رویس عضو جمهوری خواه کنگره آمریکا علیه حزب الله آماده می کند پرده برداشتند و به عقیده آنان اکنون شرایط به گونه ای تغییر کرده است که شاهد گسترش سیاست های خصمانه ترامپ و همچنین گام های خصمانه کنگره علیه ایران و حزب الله هستیم.