پایگاه خبری تحلیلی «پارس»-  یک. اردیبهشت‌ماه سال 91 احمد لطفی نماینده اراک از کاریکاتوریستی که تصویرش را در یک هفته‌نامه محلی کشیده بود به دادگاه شکایت کرد و دادگاه هم رفتار کاریکاتوریست را مصداق توهین دانست و او را به 25 ضربه شلاق محکوم کرد. پس از انتشار این خبر موج گسترده‌ای علیه این نماینده به راه افتاد و بسیاری از کاریکاتوریست‌های داخلی و خارج نشین، برای اعلام مخالفت با رفتار این نماینده، کاریکاتورهایی از وی به تصویر کشیدند. حجم گسترده اعتراضات سبب شد تا این نماینده در بیانیه‌ای اعلام کند: «چون هدف من نفی روش‌های غیراخلاقی در نسبت دادن امور ناروا بوده، نه انتشار کاریکاتور بدین‌وسیله شکایت خود را نسبت به این هنرمند پس می‌گیرم.» 

دو. آقای نادر قاضی پور نماینده ارومیه شهریورماه امسال با یکی از خبرنگاران درگیری فیزیکی پیدا کرد. پس از پایان جلسه علنی و درزمانی که نمایندگان در راهروهای مجلس به سؤالات خبرنگاران از رسانه‌های گوناگون پاسخ می‌دادند، نادر قاضی پور با خبرنگار روزنامه ایران به‌صورت فیزیکی درگیر شد. این اتفاق در حالی رخ داد که این خبرنگار در حال مصاحبه با قاضی پور در موضوع مربوط به فراکسیون مناطق ترک‌نشین بود که به دلیل چالشی شدن این مصاحبه، قاضی پور عصبانی شده و ضربه‌ای به‌صورت او زد که برخی از نمایندگان نیز شاهد این درگیری بودند. بعدازاین ماجرا موج گسترده‌ای در فضای مجازی علیه قاضی پور شکل گرفت و بسیاری از نمایندگان مجلس نیز به رفتار وی اعتراض کردند تا جایی که اعلام شد هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان به شکایت خبرنگار روزنامه ایران از قاضی پور رسیدگی می‌کند. 

سه. همین یک ماه پیش آقای حسین موحدی، خبرنگار یکی از رسانه‌های شهر نجف‌آباد، به دلیل درج اشتباه عدد موتورهای توقیف‌شده به‌وسیله نیروی انتظامی به ۴۰ ضربه شلاق محکوم شد و حکمش نیز هفته گذشته به اجرا درآمد. این ماجرا هم یکی از موج‌های خبری اخیر در فضای مجازی بود و خیلی‌ها به هواداری و حمایت از این خبرنگار پرداختند و البته مانند دو نمونه قبلی، رسانه‌های اصلاح‌طلب انگیزه‌ای چند برابر داشتند تا از این خبرنگار در مقابل حکم شلاق دفاع کنند. 

چهار. در روزهای گذشته نتیجه شکایت آقای «غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی» نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی از «مصطفی براری» و «آرش شعاع شرق» توسط دادگاه کیفری شهرستان رشت صادرشده است. مصطفی براری درباره رأی دادگاه به رسانه‌ها گفته است: «ایشان حدود یک سال و نیم پیش از من شکایت کردند که حکم ۷۴ ضربه شلاق برای نشر اکاذیب، ۴۲ ضربه شلاق برای افترا و تهمت به نماینده رشت، ۲میلیون ریال جریمه نقدی و همچنین فیلتر سایت «گیلان نوین» و لغو مجوز «منادیان» صادرشده است. مطابق این حکم‌ها من از فعالیت رسانه‌ای در استان‌ها محروم شده‌ام.» هرچند که رسانه‌های نزدیک به این نماینده مجلس معتقد هستند صرفاً جزای نقدی مربوط به شکایت این نماینده است و باقی مجازات مربوط به شکایت دیگران است. واقعیت این است که این نماینده مانند موارد قبلی نسبت به رفتار اهالی رسانه رضایت نداشته و بر اساس قوانین کشور به دنبال حق خود بوده است اما چه چیزی موجب شده که برخلاف موارد قبلی صدایی در حمایت از خبرنگار به گوش نمی‌رسد؟ چرا رسانه‌های خارج نشین برای نماینده رشت کاریکاتورهای انتقادی نمی‌کشند تا این نماینده نیز از حق خود عقب‌نشینی کند؟ آیا گرایش سیاسی ایمن آبادی و حضورش در لیست امید سبب شده که چهره‌های شاخص مجلس برخلاف موارد قبلی مُهر سکوت بر لب زده و از شلاق خوردن خبرنگار عبور کنند؟ این روزها ایمن آبادی به سبب فریادها و جنجال‌سازی‌هایش در مجلس خبرساز شده ولی به نظر می‌رسد به دلیل گرایش‌های سیاسی هیچ‌کس نگران خبرنگار رشت نیست و این نماینده به سرنوشت نماینده ارومیه و اراک دچار نخواهد شد!