پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- چند هفته ای است بر سر هر موضوع شهر تهران «قالیباف» شهردار تهران سیبل رسانه های اصلاح طلب شده و به ناگاه شعار «قالیباف استعفا» سر میدهند. فرو ریختن پلاسکو موجب شد تا نهایت امر این مسئله به عنوان یک تسویه حساب سیاسی مطرح شود و در حین امداد رسانی سناریو «قالیباف استعفا» به تیتر یک رسانه های اصلاح طلب و حتی ضد انقلاب خارج نشین مبدل گردید. پس از تشییع جنازه نیز روزنامه آرمان با تیتر «قالیباف استعفا» به زیر چاپ رفت تا نشان دهد، هر اتفاقی افتاده شخص قالیباف بایستی استعفا دهد و مهم نیست چه چیزی است و یا چه مسئله ای دستور کار قرار گرفته است.

اما دم خروس حمله به قالیباف از نشریه حزب کارگزاران بیرون زد. صدا که در این چند وقته تبدیل به ارگان مطبوعاتی حزب سازندگی شده در مصاحبه ای با رحمت الله حافظی پس پرده حمله به قالیباف را افشا کرد. این عضو شورای شهر تهران که در این چند هفته از هر حمله ای به شهردار تهران فروگذاری نکرده در مصاحبه ای با هفته نامه صدا گفت: «قالیباف رئیس جمهور نمی شود».

مصاحبه حافظی و تیتر صدا بر روی جلد این مسئله را افشا میکند که مشکلات ایجاد شده برای دولت در دو سال جاری و عدم دستاورد ملموس اقتصادی و در نهایت شکست در نتیجه برجام به معنای واقعی فضا را برای دولتی که قرار است در سال 96 از خود دفاع کند، حفظ کند. تا چند ماه قبل رئیس دولت قبلی سیبل هر آنچه مشکل ایجاد شده در دولت یازدهم بود و با نهی مقام معظم رهبری و اطمینان دولتی ها و جریان اصلاح طلب از عدم ورود احمدی نژاد به یک باره سیبل قالیباف شد و هر آنچه در اتاق تهیه روزنامه های زنجیره ای تامین شده بود بر سر قالیباف ریختند. 

آنچه در مصاحبه نشریه صدا و تحلیل  روزنامه های اصلاح طلب مشخص چرایی حمله به شخص قالیباف و شهرداری تهران است. به نظر می رسد دولت یازدهم و جریان اصلاات به دنبال دو هدف از این حملات است:

الف) ایجاد دو قطبی

در سال 92 ، شخص دکتر روحانی توانست با ایجاد دو دو قطبی «هسته ای – اقتصادی» و «آزادی اجتماعی – امنیتی» و سر دادن دو شعار «من سرهنگ نیستم! حقوق دان هستم» و در نهایت « چرخ سانترفیوژ بچرخد، چر اقتصاد بچرخد» توانست حریف های سیاسی را از میدان خارج کند و رای لازم برای تصدی کرسی ریاست جمهوری را بدست آورد. به عبارت دیگر آقای روحانی نیاز به فضای دو قطبی دارد و آنچه او نیاز دارد در رسانه تولید می شود. اگر بتوانند فضا را در میان هواداران دو قطبی کنند می تواند با بازی افکار عمومی و ایجاد موج های رسانه ای ، ضمن مخدوش سازی فضا، به جای برنامه محوری فضا را به سمت هیجانات کاذب اجتماعی هدایت کرده و در پای صندوق رای بهره برداری کنند.

ب) تخریب هر آنچه می تواند یک دستاورد باشد

دولت یازدهم بر خلاف مناظرات سال 92 در معرص دفاع از آنچه دارد است. هزینه سازی بر روی مسائل مختلف نشان میدهد دولت نتوانسته در حوزه دستاوردها کارکردهای خودش را با مقبولیت عمومی همراه کند. بر همین اساس دولت مجبور شده تا در حوزه سیاسی هر آنچه رقیبان دارند از فضای سیاسی خارج نموده و آنها را تضعیف و یا تخریب نماید. به عبارت دیگر با اینکار دستاوردهای طرف مقابل را هیچ پنداشته و در نهایت قابلیت مقایسه را از افکار عمومی دور کند و بتواند در انتخابات آتی پیروز شود.

به نظر می رسد اگر قالیباف اعلام کند کاندیداهای ریاست جمهوری نخواهد شد ، تمام خطوط تخریبی را پایان می بخشد و به راحتی به عنوان یک شهردار محبوب معرفی می شود. اما جدی بودن رقابت میان او ورئیس دولت موجب شده، جریان مقبل از هیچ تلاشی برای زدنش کوتاهی نورزد.