«بشار الجعفری» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد در اوایل شهریورماه گذشته گفت که سوریه اطلاعاتی دارد که نشان می‌دهد برخی از کشورها در حمله شیمیایی 2013 به «خان العسل» و «غوطه شرقی» دمشق دست داشته‌اند.

الجعفری تصریح کرد که دولت سوریه بعد از این حمله، چندین نامه به همراه اسناد و مدارکی در خصوص تولید و به کارگیری تسلیحات شیمیایی از طرف تروریست‌ها علیه شهروندان و ارتش این کشور، به شورای امنیت فرستاد.

 برخی  از کشورهای صاحب نفوذ در شورای امنیت، اطلاعات آمده در این نامه‌ها را مخفی نگه داشتند و از انتقال آن‌ها به رسانه‌ها جلوگیری کردند؛ چرا که کسانی که از این تسلیحات استفاده کرده بودند، مورد حمایت همین کشورهای صاحب نفوذ بودند.

« مایکل هورویتز» تحلیگر مسائل امنیت بین الملل در پایگاه خبری Prime Source امروز چهارشنبه با انتشار تصاویری باقی مانده بمبهای شیمیایی را که تروریستها در این منطقه استفاده کردند نشان داد.

در همین راستا، «ژان ونسان بریسه» کارشناس فرانسوی در امور دفاعی و روابط بین‌الملل طی اظهاراتی اعلام کرد «که دولت سوریه مسئول حمله شیمیایی در غوطه نیست... من شخصا یقین دارم که نیروهای بشار اسد اقدام به پرتاب سلاح‌های شیمیایی بر فراز غوطه نکرده‌اند».

این در حالی است که تروریستها و حامیان غربی و منطقه ای آنان همیشه مدعی هستند که دولت سوریه در غوطه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.