به گزارش پارس به نقل از مهر، محسن مهرعلیزاده بعد از ظهر سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران و رسانه های گروهی استان اردبیل باید انتخابات حماسه ساز و مولد حماسه سیاسی باشد، افزود: باید انتخاب کردن را برای مردم راحت تر کنیم، کاهش تعداد نامزدها علاوه بر این و نیز کاهش هزینه ها، آرامش فکری را نیز در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۲۰ نامزد برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرده و بسیاری از آنها فعالیت های خود را شروع کرده اند، متذکر شد: البته ممکن است در روزهای آینده این تعداد اضافه و یا کم شود، نمی شود پیش بینی کرد و حتی نمی توان گفت که چه تعداد کاندیدی باشد، خوب است.

نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه از بعد تمرین جمهوریت و تشکیل و تقویت احزاب و فرهنگ تحزب در مراحل اولیه هستیم، ادامه داد: ما در این مورد خاصیت کشورهای پیشرفته را نداریم، در کشورهای دیگر احزاب جایگاه ویژه ای دارند، بسیاری از کشورها دو حزب قوی و فعال دارند که در طی سال های متمادی تقویت شده اند، حتی در برخی کشورها ۱۰ حزب فعال وجود دارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر از مجموع ۲۰ نامزد انتخابات ۱۷ نفر اصولگرا هستند و دو سه نفر اصلاح طلب، برخی افراد هم به صورت مستقل آمده اند، آیا جبهه اصولگرایی به عنوان یکی از احزاب فعال باید ۱۷ نفر را معرفی کند، البته اکثر آنها خود را وابسته به تفکر اصولگرایی می دانند.

احزاب در کشور تقویت شوند

مهرعلیزاده با بیان اینکه اغلب افراد برای یادآوری انتخابات و فراهم کردن حضور هرچه بیشتر مردم در انتخابات آمده اند، تاکید کرد: این رویه طبیعی برای انتخاب صحیح و حضور مردم در پای صندوق های رای نیست.

وی با تاکید بر اینکه باید احزاب در کشور تقویت شوند، بیان داشت: این کار دو سه سال نیست، زمان بر است، باید به جایی برسیم که حزبی در رده های مختلف و طی ۱۵ تا ۲۰ سال مثلا یک نفر را تربیت و تقویت کرده و معرفی کند، این اصل درست است.

تعین شاخص های نامزد اصلاح طلبان توسط خاتمی

معاون دولت اصلاحات با بیان اینکه اصلاح طلبان بر این اصل و برای اعلام نامزد نهایی این طیف در حال بررسی وضعیت براساس شاخص های تعیین شده است، تصریح کرد: شاخص های مد نظر از سوی خاتمی و مشاوران تعیین می شود تا فرد مورد اجماع معرفی شود.

وی میزان رای آوری و زمینه رای فرد مورد نظر را از مهمترین شاخص ها برشمرد و گفت: سه نفر باقی مانده در طیف اصلاح طلبان به لحاظ این شاخص ها و شناخت مردمی، اقبال عمومی، سابقه فعالیتی و… تقریبا یکسان هستند.

به گفته مهرعلیزاده هنوز اصلاح طلبان ستادی تشکیل نداده اند و بجای آن شورای مشورتی ایجاد شده است، بعد از نظر نهایی خاتمی ستاد ائتلاف اصلاح طلبان را تشکیل خواهد شد.

وی همچنین در خصوص حضور خاتمی یادآور شد: وی هنوز نظر قطعی خود را در خصوص آمدن یا نیامدن به عرصه انتخابات اعلام نکرده، بنابراین اصلاح طلبان منتظر نظر نهایی وی هستند، در صورت نظر مثبت هیچ نامزدی از این طیف معرفی نخواهد شد و در صورت عدم حضور از بین سه نفر به یک نفر اجماع می شود.

این نامزد احتمالی انتخابات با بیان اینکه ورود خاتمی به انتخابات می تواند صحنه انتخابات و آرایش طیف های دیگر را تغییر دهد، اضافه کرد: معتقدیم در صورت ورود خاتمی به عرصه، نتیجه انتخابات آینده در همان مرحله اول مشخص خواهد شد، اما با شرایط موجود این انتخابات به مرحله دوم کشیده خواهد شد.

رد صلاحیت دور از شخصیت خاتمی است

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر احتمال حضور خاتمی و رد صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان بیان داشت: فکر کنم خاتمی دارای جایگاه خاصی در نظام و بزرگان نظام دارد، دارای شان بوده و مسئله رد صلاحیت دور از شخصیت ایشان است.

مهرعلیزاده ادامه داد: تعلق خاطر وی به اسلام و انقلاب، فعالیت و عملکرد هشت ساله مثبت و دلسوزانه در دوران ریاست جمهوری و سایر فعالیت های قبل و بعد از آن نشان داده که شان وی فراتر از این است که در خصوص رد صلاحیت و حتی صلاحیت وی بحث شود.

وی با بیان اینکه خاتمی نگرا نی هایی دارد که موجب تردید وی شده است، متذکر شد: برخی از افراد با تندروی ها شرایطی را ایجاد کردند که خاتمی نگران است که پس از انتخابات یا پیش از آن به مردم آسیب وارد شود و یا با حضور وی در اثر کج روی های برخی مشکلاتی ایجاد شود.

مهرعلیزاده در عین حال تاکید کرد که خاطره خوش هشت سال در دوران ریاست جمهوری باعث شده که امروز طیف های گسترده ای از مردم منتظر حضور وی در عرصه انتخابات باشند.

وی با بیان اینکه جلب اعتماد مردم و حماسه سازی مستلزم ایجاد اطمینان و اعتماد کامل مردم به انتخابات است، گفت: باید با تقویت سازو کارهای موجود فرآیند انتخابات بگونه ای باشد که هیچ مشکلی ایجاد نشود که در این خصوص افزایش نظارت دستگاه های امنیتی بسیار مهم است.