این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در دستور اجرایی خود در این خصوص همچنین کل برنامه پذیرش پناهجو در آمریکا را نیز به حال تعلیق درآورده و موجب اعتراضات سراسری علیه دولتش از جمله تظاهراتی با حضور حدود سه هزار نفر در فرودگاه بین‌المللی سیاتل – تاکوما شده است.

باب فرگوسن، دادستان کل ایالت واشنگتن در غرب آمریکا به مرکزیت سیاتل در یک کنفرانس خبری گفت: اگر شکایت ما موفقیت آمیز باشد می‌تواند منجر به بی‌اعتبار کردن اقدام غیرقانونی رئیس‌جمهور آمریکا در سراسر کشور شود.

فرگوسن یکی از 16 دادستان ایالتی آمریکاست که در بیانیه‌ای که روز یکشنبه منتشر کردند، اقدام ترامپ در مقابله با پذیرش مهاجران و پناهجویان را غیرآمریکایی و غیرقانونی خواندند.

درحالی ترامپ گفته که هدف از دستور روز جمعه‌اش برای به تعلیق درآوردن پذیرش شهروندان هفت کشور مسلمان برای 90 روز محافظت از کشور آمریکا علیه افراط گرایانی است که به دنبال حمله به آمریکا و منافعش هستند، که کشورهایی که شهروندان آن در اقدامات تروریستی علیه آمریکا به ویژه در واقعه 11 سپتامبر دست داشتند، جزو این محدودیت نیستند.

شکایت مذکور علیه ترامپ مقامات عالی‌رتبه دولت او و همچنین وزارت امنیت کشور آمریکا در دادگاه فدرال سیاتل ثبت شده است.

این شکایت به گفته فرگوسن به دنبال آن است که مفاد دستور اجرایی ترامپ را مغایر با قانون اساسی اعلام کند. همچنین دادستان این ایالت نیز به دنبال محدودیت‌های موقتی علیه اجرای این دستور است.

فرگوسن گفت: ما یک کشور مبتنی بر حاکمیت قانون هستیم و در یک دادگاه قرار نیست صدایی که بلندتر باشد پیروز باشد بلکه قانون اساسی پیروز است. شما در نهایت یا باید به قانون اساسی پایبند باشید یا از آن سرپیچی کنید. از نظر ما رئیس‌جمهور آمریکا به قانون اساسی در ارتباط با این اقدام اجرایی خود پایبند نبوده است.

ایالت واشنگتن با شهر "واشنگتن دی سی" که به عنوان پایتخت ایالات متحده در شرق این کشور واقع است، متفاوت است.