پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- سفیر پیشین ایران در سوریه گفت: روس‌ها باید توجه داشته باشند وضعیتی که در حال حاضر در سوریه شاهد آن هستیم علاوه بر این‌که جایگاه بین‌المللی این کشور در بازی‌های بزرگ جهانی را ارتقا داده است، توانسته ترکیه را در مسیر طبیعی حل بحران سوریه قرار دهد.

محمدرضا رئوف‌شیبانی سفیر پیشین ایران در سوریه در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه در مسکو را می‌توان موفقیتی در راهبرد مشترک ایران و روسیه در بحران سوریه دانست چرا که این دو کشور در کنار سوریه موفق شدند ترکیه را به‌عنوان اصلی‌ترین منبع تغذیه عناصر مسلح در موضعی قرار دهند که بیانیه‌ای را به امضا برساند که بر حل سیاسی بحران در سوریه به عنوان تنها راه‌حل تاکید شده است.

وی افزود: در این نشست سه طرف توافق کرده‌اند که مبنای کار برای تحقق اهداف نشست، برقراری آتش‌بس کامل در سرتاسر خاک سوریه به استثنای مناطق تحت اشغال داعش و (فتح الشام) جبهه‌النصره باشد.

سفیر پیشین ایران در سوریه با اشاره به نتایج این آتش بس اظهار داشت: ترکیه به‌عنوان کانون اصلی تامین سلاح و اعزام مسلحین به داخل خاک سوریه، اکنون به‌عنوان یک طرف اصلی در حفظ و استمرار آتش‌بس ایفای نقش می‌کند.

وی افزود: بخشی از گروه‌های مسلح (12 گروه) متحدا موافقت و التزام خود را با آتش‌بس اعلام کرده و پای برگه را امضا کردند.

وی اضافه کرد: روسیه با در نظر گرفتن فضای بین‌المللی تمایل ندارد جبهه‌های جدید میدانی را در برابر ارتش خود باز کند. لذا بشدت نیازمند شرایطی است که بتواند از بار مسئولیت خود در این بحران بکاهد.

سفیر پیشین ایران در سوریه به عملکرد وزارت خارجه در این زمینه اشاره کرد و گفت: مسئولان وزارت امور خارجه کشورمان باید بدانند که شکل‌گیری گفتمان استراتژیک بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه به‌عنوان دو طرف اصلی همکاری استراتژیک در سوریه ضروری است.

وی افزود: روس‌ها باید توجه داشته باشند وضعیتی که در حال حاضر در سوریه شاهد آن هستیم علاوه بر این‌که جایگاه بین‌المللی این کشور در بازی‌های بزرگ جهانی را ارتقا داده است، توانسته ترکیه را در مسیر طبیعی حل بحران سوریه قرار دهد. 

وی اضافه کرد: این دستاورد در واقع نتیجه همکاری استراتژیک بین ایران و روسیه در میدان نبرد است و این همکاری باید در تصمیم‌سازی سیاسی دو کشور نیز تعریف و از آن به‌گونه‌ای حفاظت شود که فرصت‌طلبان منطقه‌ای و بین‌المللی نتوانند در آن رخنه کنند.

وی تاکید کرد: همکاری استراتژیکی که اولین نشانه‌های به ثمر نشستن آن در سوریه آشکار شده و می‌تواند در حل دیگر بحران‌های غرب آسیا به نفع مردم منطقه تاثیرگذار باشد.