پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- ائتلاف ملی عراق در شرایطی اجلاسیه ملی خود را برگزار کرد که بسیاری هدف اصلی آن را حل مناقضات داخلی این کشور پس از خروج داعش و تقسیم قدرت در پساحضور داعش در موصل و عراق است. مواردی چون حل نزاع و کاهش درگیری های عشیره ای و در کنار آن بازتوانی انسانی و عاطفی جامعه بعد از تحمل نزدیک به دو دهه جنگ و عملیات های تروریستی در خاک عراق و در نهایت اتحاد مذهبی و دینی برای ساخت عراق مقتدر به عنوان اهداف این ائتلاف نامیده می شود. در حال حاضر سید عمار حکیم به عنوان رئیس این ائتلاف انتخاب و از تمامی اقوام و گروه های عراقی برای همکاری دعوت شده است.

اما آنچه آینده ائتلاف را نگران کننده کرده، نفوذ گروه های همسو با جریان بعثی و یا فعالان سیاسی – اقتصادی فاسد در عراق است. آمریکایی ها سه آینده را برای عراق پیشبینی کرده اند. یا عراق در جنگ مذهبی همانند جنگ داعش – سنی ، داعش – شیعه و یا به عبارت بهتر تکفیری – شیعه و سنی به سر خواهد برد یا عراق در فرآیند دولت – ملت پسا داعش تجزیه میشود یا در نهایت برای ساخت دولت جدید عراق ائتلافی شکل خواهد گرفت و آمریکایی ها خواهند توانست از ظرفیت تشکیل دولت جدید برای گسیل نیروهای نفوذی استفاده کنند و دولت را در یک فرآیند سیاسی تصاحب نمایند. باید توجه کرد به دلیل مشکلات مالی ایالات متحده، ترامپ حداقل در ماه های اولیه خود قصدی برای استمرار جنگ در عراق ندارید زیرا هزینه های سرسام آور آمریکا در عراق سبب کاهش قدرت اقتصادی آمریکا می شود. در چنین شرایطی خطر بزرگ نفوذ غرب و آمریکا برای ائتلاف ملی جدی دیده می شود. کردها نیز به خاطر مشکلات فراوان اقتصادی دیگر توان نزاع با بغداد را ندارند و با شرکت در فرآیند سیاسی می توانند سهم خود را از قدرت افزایش دهند. دولت مرکزی نیز با پیروزی بر داعش در مناطق مختلف خواهان ثبات سیاسی است و این یعنی العبادی می تواند با اعلام رسمی پایان تجاوز داعش خود را ناجی عراق معرفی کند. مقاومت نیز به دلیل ریشه دوانی در ملت عراق و نثار شهدای مختلف برای آزادی عراق از دست متجاوزان و تروریست ها نمی تواند از اصل آینده عراق کنار زده شود.

در نهایت فرایند دولت عراق در پسا داعش به ویژه با ائتلاف اخیر با عنوان ائتلاف ملی عراق در دو سناریو قابل تحلیل است:

الف) ائتلاف ملی و اقتدار مقاومت

در این سناریو گروه های عراقی بر سر آینده این کشور به یک پیمان مشترک خواهند رسید و این به دلیل کاهش اقدامات تروریستی و تجمیع انرژِی مقاومت و جلوگیری از انشقاق های سیاسی موجب تقویت مقاومت و جریان حشدالشعبی می شود. این بدان معناست که مقاومت اسلامی در آینده عراق یکی از بزرگترین بازیگران سیاسی – امنیتی است که می تواند آزادی و استقلال عراق را تضمین کند. 

ب) سناریو نفوذ

در برابر سناریو فوق سناریو نفوذ و بهره برداری جریانات سیاسی وابسته به بعث و نیز جریانات فاسد سیاسی – اقتصادی عراق وجود دارند. این افراد می توانند با حمایت غرب و یا کشورهایی چون عربستان در مسیر ائتلاف نفوذ نموده و با ایجاد سهمیه سیاسی، عراق  را به سمت درگیری داخلی و سهم خواهی سیاسی حرکت دهد. در چنین شرایطی مقاومت اسلامی عراق (حشدالشعبی) با مسئله ای به نام درگیری های حزبی و طایفه ای مواجه می شود که می تواند سبب دور شدن آرای سیاسی و امنیتی شود. عراق پس از سقوط صدام دقیقا چنین فرایندی داشت تا آنکه با تجاوز داعش به سمت اتحاد واحد پیش رفت. به عبارت دیگر اگر در فرآیند این ائتلاف مقاومت مانع از نفوذ نیروهای ضد عراق مقتدر نشود می تواند عراق را یک عراق تضعیف شده نگه دارد و مانع از شکل گیری ارکان مردم سالاری در این کشور شود.