حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه در نشست تخصصی مبارزه با جرایم اقتصادی ویژه روسای اداره‌های مبارزه با جرایم اقتصادی پلیس آگاهی استان‌های سراسر کشور ضمن عرض تسلیت مجدد برای حادثه پلاسکو، ابراز امیدواری کرد که این قضیه عبرتی باشد برای همگان که از این به بعد از این حوادث رخ ندهد و بتوانیم از وقوع آن جلوگیری کنیم.
 
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ضمن قدردانی از تلاش‌های نیروی انتظامی گفت: یکی از بخش‌های سخت در نیروی انتظامی اداره آگاهی است. 
 
وی با بیان اینکه  نیروی انتظامی جز نهادهایی است که تنوع و ماموریت زیادی دارد، ادامه داد: هر موردی که به آنها ارجاع می شود از یک جهت توقع این است که درکمترین زمان ممکن جرم کشف شود و از طرف دیگر توقع این است که همه مسائل حقوقی، قضایی و انسانی و ... درآن رعایت شود چون در این اداره با افرادی روبرو هستند که یا مجرم‌اند و یا در مظان اتهام قرار دارند و سعی می‌کنند حقیقت را کتمان کنند و همیشه راست نمی گویند.
 
حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای تصریح کرد: همه شما می‌دانید یکی از اهداف مهم نظام جمهوری اسلامی و همه انبیا (ع) و حضرت بقیه الله (عج) تحقق عدالت در جامعه است و در این راستا بدون مبارزه با فساد تحقق عدالت ممکن نیست و اصل مهم در نظام و اهداف انبیا تحقق عدالت است.
 
 وی گفت: در همه ادوار و کشورها اقتصاد مهم است؛ اما امروز مسئله اقتصاد کشور از جنبه‌های گوناگون حائز اهمیت است و یکی از مولفه‌های مهم امنیت در اقتصاد است.
 
حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای با بیان اینکه اقتصاد با استقلال امنیت کشور و اعتماد و رضایتمندی مردم گره خورده است، تصریح کرد: وقتی اجازه ندهیم که کوچکترین تعرضی به مرزهای کشور انجام شود برای حفظ استقلال است؛ اما اگر در اقتصاد خود فعال نباشیم استقلال کشور و اقتصاد آن به خطر می‌افتد و اگر ما نتوانیم استقلال اقتصادی پیدا کنیم ممکن است استقلال سیاسی و ارزی کشور به خطر بیفتد.
 
سخنگوی دستگاه قضا اظهار کرد: دشمن از این شرایط به عنوان یک حربه استفاده می‌کند و در این سال‌هایی که به ما فشارها را تحمیل کردند که البته برخی هم به خاطر سیگنال‌های داخلی بود گفتند که شما نمی‌توانید که با جنگ به موفقیت برسید و 8 سال دفاع مقدس این موضوع را نشان داد.
 
وی تصریح کرد: آنها گفتند که نمی‌توان با ترور و امثال آن مردم را از پای درآورد ولی می‌توان با فشارهای اقتصادی بین مردم نارضایتی ایجاد کرد و حتی می‌توان نظام را تغییر داد. متاسفانه برخی از افراد در داخل کشور این گونه موضوعات و سیگنال‌ها را به دشمن دادند.
 
وی ادامه داد: امروز اگر می‌خواهیم امنیت کشور و رضایت مردم را داشته باشیم باید اقتصاد پویا و فعال داشته باشیم.
 
حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای با طرح این سوال که یکی از مولفه های مهم اقتصاد امنیت است و حال چه چیزی مخل امنیت است، گفت: هر وقت بحث از مبارزه با فساد شد یک عده‌ای صدایشان درآمده که مبارزه با فساد باعث می‌شود چرخ اقتصاد نچرخد. آیا واقعا اینگونه است یا برعکس؟
 
وی خاطرنشان کرد: مبارزه با فساد اقتصادی تضمین کننده اقتصاد سالم و امنیت اقتصادی است.
 
معاون اول قوه قضائیه گفت: شما می دانید که در مقاطع مختلف کشور چه پس از انقلاب و بخصوص در دهه دوم انقلاب هر وقت قرار شد مبارزه با فساد انجام شود عده‌ای صدایشان بلند شد و گفتند که شما با این مبارزه سبب می‌شوید چرخ اقتصاد کند شود و فعالیت‌های اقتصادی کاهش یابد درحالیکه باید گفت مبارزه با فساد اقتصادی تکمیل کننده اقتصاد سالم و حمایت کننده بی چون و چرا از کسی است که می‌خواهد تولید وخدمت کند و این مبارزه با فساد، جدا کردن مرز افراد با کسانی است که می خواهند متقلبانه منافع اقتصادی کشور را به صورت انحصاری به سمت خود ببرند.
 
معاون اول قوه قضائیه با اشاره به آسیب شناسی در حوزه اقتصاد گفت: امروز همه ما می‌دانیم در بسیاری از مسایل اقتصادی در مواردی باید از دولت اجازه گرفت؛ مثلا در تاسیس کارخانه و جانمایی آن و محدودیت‌های محیط زیستی نیاز به اجازه دارد اگر این کارخانه نیاز به مواد اولیه داشته باشد که در داخل کشور وجود نداشته باشد باید اجازه واردات را بگیرد و اگر در این مرحله و گرفتن مجوز موانع قانونی وجود داشته باشد سد راه اقتصاد پویا از همین جا شروع می شود که برای گرفتن یک مجوز و موافقت اصولی  باید هفت خوان رستم را طی کند.
 
سخنگوی دستگاه قضا اظهار کرد: به بخش خصوصی گفته می‌شود که مثلا این جواز را به شما می‌دهیم به شرطی که دو، سه یا پنج درصد هم به ما بپردازید و ما را شراکت دهید. لذا کسی که می‌خواهد کار اقتصادی کند زمانی که بخواهد آن پنج درصد را به آنها بدهد بدون شک به سود و قیمت جنس اضافه می‌کند. حالا این فرد که جواز گرفته می خواهد تسهیلات بگیرد و باز دو مرحله ممکن است رخ دهد. اولا ممکن است آنقدر برای گرفتن تسهیلات مشکل برای او بوجود آید که زمان مناسب دریافت تسهیلات از دست برود حالا اگر خدای ناکرده فرد متخلفی دربانک بود و به او گفت من به تو تسهیلات می دهم اما باید سهم من را بدهی آن زمان چه اتفاقی می افتد. آیا اینگونه موارد مخل امنیت اقتصادی نیست؟
 
سخنگوی دستگاه قضا گفت: شاید مهمتر از برخورد با مصادیق این است که اینگونه مسائل را آسیب شناسی کنیم و از مصداق‌های موجود نتیجه گرفته و نتیجه کار خود را در اختیار مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه، دولت و نهادهای نظارتی قرار دهیم که این مسائل برطرف شود. حتی باید اینگونه موارد را پیگیری کنیم و صرفاَ به تذکرات اکتفا نکنیم.
 
وی بیان کرد: اصرار من به دادسرا این است که این کار را انجام دهند، مثلا اگر پرونده بانک سرمایه و صندوق ذخیره بررسی شد و مثلا افرادی هم به اشد مجازات محکوم شدند؛ اما اگر این موضوعات و پرونده‌ها آسیب شناسی نشوند نمی توان به نتیجه دلخواه رسید. باید آسیب شناسی شود که چطور شده است که در 10 سال 13 مدیرعامل عوض شده است. سهام هر فرد چقدر بوده است و یا تسهیلات چطور پرداخت شده و امثال این مسائل.
 
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: ما باید یک مورد را به درستی به نتیجه برسانیم و بگوییم که از این مسئله به 10 آسیب رسیده ایم که مثلا دو آسیب آن قابلیت برطرف کردن ندارد اما 8 آسیب دیگر را باید ظرف مدت سه ماه یا شش ماه یا یکسال برطرف کنیم که این آسیب ها دیگر اتفاق نیفتد.
 
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در ادامه با اشاره به فشارهایی که در بحث مبارزه با فساد پیش می آید گفت: این فشارها طبیعی است چرا که شما می خواهید با یک مفسد مقابله کنید و فردی که پول حرام برایش شیرین شده است حتما سعی می کند جلوی پای مبارزه کننده سنگ بیندازد و سنگ را به پیشانی و پای وی بزند.

 

سخنگوی دستگاه قضا با طرح این سوال که چه کنیم تا سنگ اندازی مفسدین باعث عقب گرد و توقف ما نشود گفت: دستگاه های نظارتی، قضایی و تشکیلات ما باید سالم باشد. اگر کوچکترین نقطه سیاهی در صفحه سفید نمودار شود به چشم همه می آید و همه آن را می بینند بنابراین این صفحه باید آنقدر شفاف و زلال باشد که کوچکترین نقطه سیاهی پیدا نشود، در این زمینه باید از خودمان شروع کنیم و نظارتمان به گونه ای باشد که خودمان آلوده نشویم.

 

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: روز گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه بیان کردم که چند قاضی و وکیل را تحت تعقیب قرار داده ایم و از تریبون عمومی اعلام کردم که هیچ اغماضی در این زمینه با هیچ کسی نداریم بنابراین آسیب شناسی و مقابله با فساد اهمیت فراوانی دارد.

 

وی بر مراقبت و نظارت از مجموعه و دستگاه ها در راه مبارزه با فساد تاکید کرد و گفت: اگر قاضی،‌دادستان ، دادیار و ... از پیچیدگی هایی که در راه فساد اقتصادی صورت می گیرد اطلاع کمی داشته باشند آن مبارزه مبارزه عقیمی خواهد بود، در پرونده بعضی از بانکی ها یک روز فردی آمده بود و مدارک و سوئیفت هایی را ارائه می داد و بانک در مرحله اول نمی توانست تشخیص دهد که این مدارک صوری و متقلبانه است و باید به کارشناس مراجعه می کرد تا متوجه می شد سوئیفت چیست و چه کاربردهایی دارد و آن فرد چگونه اسناد را جعل کرده است.

 

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: اگر قاضی اطلاعات لازم را نداشته باشد وکیل و متهم مطالبی را بیان می کند مبنی بر اینکه متهم سوء‌نیتی نداشته و در اینجا قاضی آن فرد را تبرئه می کند بنابراین آگاهی و اطلاع لازم اهمیت به سزایی دارد و اگر آگاهی کافی نداریم باید آموزش های لازم را ببینیم.

 

سخنگوی دستگاه قضا افزود: در مورد معوقات گاهی فردی هزار میلیارد معوقه دارد و یک فرد با دید ساده به قضیه نگاه می کند و می گوید معوق شدن جرم نیست فردی تسهیلاتی را گرفته و برای بازپرداخت آن با مشکل اقتصادی و رکود مواجه شده است بنابراین نیازی به برخورد و بازداشت نیست، اگر به صورت بسیط نگاه کنیم همینطور است اما وقتی این مسئله را موشکافی می کنیم اینگونه نیست باید ببینیم تسهیلات را چگونه گرفته و در درخواست اولیه اش چه نوشته است، آیا شرکت شرکت واقعی است و اعتبار آن چه مقدار است بنابراین وقتی دقیق تر بررسی می کنیم مشخص می شود این فرد مجرم است و بر اساس ضوابط و مقررات بانکی وام را نگرفته است.

 

معاون اول قوه قضائیه خاطر نشان کرد: در مرحله بعدی مفسدین سعی می کنند واسطه ها را ببینند و از آن طریق تاثیر بگذارند و از ترفند هایی از جمله پیشنهاد رشوه استفاده می کنند به عنوان مثال اگر بخواهند به بنده رشوه دهند من را مجانی به عتبات مقدسه و یا حج می برند بنابراین فرد رشوه دهنده می آید جستجو می کند و در رشوه دادن از ترفندهایی استفاده می کند.

 

وی با ذکر مثال دیگری در این زمینه گفت: فرد رشوه دهنده جستجو می کند و اگر چنانچه بنده به وسیله نقلیه نیاز داشته باشم وانمود می کند که از فلان جا ماشین 100میلیونی را برای شما 80 میلیون خریده ام در حالی که 20 میلیون آن را خودش داده است بنابراین باید نسبت به ترفندهای این افراد هوشیار بود.

 

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای ادامه داد: مسئولین هر قسمت نیز باید توجه کنند گاهی این افراد جستجو می کنند و نقطه ضعفی از فردی دردستگاه شما پیدا می کنند و فشار می آورند که باید این فرد را عوض کنید و نزد حفاظت و مسئول می روند تا فلان فرد و یا قاضی را از سمتی که در رسیدگی به آن پرونده دارد بردارند.

 

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: گاهی به گونه ای دیگر فشار می آورند و شواهد قرائن زیادی داریم که در این زمینه ارائه دهیم به گونه ای بسیاری از فشارها در قوه قضائیه به دلیل مبارزه جدی با مفسدین دانه درشت ،‌یقه سفید و کسانی است که قدرت و ثروت را با هم آمیخته اند و فسادهای بزرگ انجام می دهند بنابراین از جای دیگر علیه قوه قضائیه فضا سازی می کنند تا دل قوه قضائیه را خالی کرده و مردم را بدبین و قوه قضائیه را به خودش مشغول کنند و یا حتی علیه نیروی انتظامی نیز فضاسازی می کنند بنابراین باید هوشیار و مراقب باشیم که تحت تاثیر فضاسازی ها قرار نگیریم.

 

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: روز گذشته در نشست خبری فردی آمده بود و سوالی را مطرح کرد و در واقع خبری را در چندین سطر بیان کرد که سرتاپا و صددر صد کذب بود در واقع با طرح این سوال فضا سازی می کرد و بعد مطرح می کرد که آیا این کارها صحیح است شاید هم این فرد نسبت به این سوال خالی از ذهن آمده بود.

 

وی افزود: ضمن اینکه ما باید از همه ظرفیت ها استفاده کنیم و با یکدیگر همکاری داشته باشیم اما این توقع را نیز نباید داشته باشیم که در کارهای یکدیگر دخالت کنیم مثلا اینگونه نباشد که قاضی کار ضابط را کند و ضابط کار قاضی را کند و یا هر چیزی که قاضی احراز کرد ضابط هم همان را احراز کند و یا برعکس باشد.

 

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای تصریح کرد: حضرت امام (ره) خواستند برای ما فرهنگ سازی کنند که ما مامور به تکلیف هستیم و نه نتیجه بنابراین ممکن است نیروی انتظامی امری را احراز کند ولی دادسرا احراز نکند و متهم را با قرار سبک آزاد کند و یا ممکن است دادسرا کیفر خواست صادر کند و فرد را مجرم تشخیص دهد ولی در دادگاه و یا تجدید نظر این تشخیص داده نشود حرف من این است که این موارد نباید موجب دلسردی شود مثلا بگوییم این همه زحمت کشیدیم ولی فایده ای نداشت.

 

سخنگوی دستگاه قضا گفت: به عنوان مثال هزار صفحه قرار مجرمین است در مورد پرونده ای صادر می شود ولی در دادگاه به گونه ای دیگر پیش می رود که این مسائل نباید موجب دلسردی شود و باید در مورد اشکال کار آسیب شناسی صورت گیرد.