پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- آخرین روز دی ماه 95 بود که خبر حریق در ساختمان پلاسکو دومین ساختمان بلندمرتبه تجاری پایتخت به آتش‌نشانی اعلام شد. 200 آتش نشان برای اطفای حریق به منطقه اعزام شدند اما ساختمان 54 ساله فروریخت و پایتخت غمگین، عزای عمومی دیگری را امروز تجربه کرد.

روز پنجشنبه و جمعه، روزهای سختی برای پایتخت بود؛48 ساعت تلاش برای امداد و نجات آتش نشانان و افراد احتمالی که در زیرآوار محبوس شده‌اند، بدون وقفه آغاز و خبرهایی درست و غلط مخابره می‌شدند.

1- گفته می‌شود در طبقات بالای ساختمان پلاسکو تانکرهای گازوئیل قرار داشت. مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در مصاحبه با شبکه خبر گفت: شعله‌ورشدن مخازن گازوئیل باعث فرونشست طبقات بالا شد به همین دلیل ریزش این طبقات با توجه به وزنی که داشته باعث تخریب کل ساختمان شد. این در حالی است که بخشی از مخازن گازوئیل در آوار نیز پخش شده و به همین دلیل تا ساعت‌ها بعد از حادثه، آتش‌سوزی در لایه‌های زیرین آوار ادامه دارد.

2- ساختمان پلاسکو فاقد لوله‌کشی گاز بود و برخی از کسبه آنجا برای گرم کردن غذا از کپسول‌های گاز استفاده می‌کردند. محسن همدانی، معاون امنیتی استاندار تهران در‌این‌باره به باشگاه خبرنگاران می‌گوید: بررسی‌ها نشان می‌دهد ۲انفجاری که پیش از ریزش ساختمان رخ داد به‌دلیل انفجار همین کپسول‌ها بوده است.

3- پلاسکو ساختمانی تجاری بود و بیشتر کسبه آن در مغازه‌هایشان گاوصندوق داشتند. بعد از این حادثه یکی از نگرانی‌های کسبه سرنوشت گاوصندوق‌ها و اوراق بهادارشان بود که در همان ساعت‌های اولیه سردار ساجدی‌نیا، رئیس پلیس تهران از جمع‌آوری و نگهداری موقت گاوصندوق‌ها در یک گنجینه خبر داد تا اموال کسبه پلاسکو محفوظ بماند.

4- هر چند هنوز به‌طور دقیق علت اصلی شروع آتش‌سوزی در پلاسکو معلوم نیست اما محسن همدانی، معاون امنیتی استانداری تهران اتصال برق را علت این حادثه اعلام کرد و گفت: اتصال برق در یکی از طبقات عامل اصلی آتش‌سوزی ابتدایی ساختمان پلاسکو بود. وی افزود: این ساختمان لوله‌کشی گاز نداشته و کسبه از پیک‌نیک و یا لوازم دیگر گرمایشی هم استفاده می‌کردند، اصلاً نشت گاز به‌عنوان دلیل آتش‌سوزی درست نیست.

5- یکی دیگر از دلایل دشوار بودن مهار آتش‌سوزی در پلاسکو انبار کردن مواد قابل اشتعال مثل نخ و پارچه بیش از حد معقول در آنجا بود. سیدجلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی می‌گوید: علت گسترش آتش‌سوزی و ایجاد دود به‌خاطر حجم بسیار زیادی از انواع و اقسام لباس، پارچه و نخ در این ساختمان بود. از سویی این ساختمان سیستم اطفای حریق نیز نداشت.

6- تمام فلزی بودن سازه پلاسکو یکی از دلایل فروریختن آن بود. سعید غفرانی،رئیس سابق سازمان نظام مهندسی تهران در این‌باره به مهر گفت: فلز با گرم شدن مقاومت خود را از دست می‌دهد درصورتی که اسکلت بتنی مقاومت به‌مراتب بیشتری در برابر آتش از خود نشان می‌دهد. به‌دلیل تغییر شکل اسکلت فلزی در حرارت بالا، در زمان آتش‌سوزی این نوع سازه‌ها با یک تغییر شکل و تخریب ناشی از آن مواجه خواهند شد. 

اما در میان فرویختن ساختمان 17 طبقه و آوار شدن آن بر سر هم‌وطنان و آتش نشانان فداکار و برانگیخته شدن عواطف و احساسات مردم، لاش خور های سیاسی به فکر استفاده از این حادثه تلخ برای رسیدن به مقاصد شوم سیاسی افتادند و در همان ساعات اولیه این حادثه با ایجاد هشتگ  قالیباف استعفا در فضای مجازی به فکر ضربه زدن و حذف کردن رقیب احتمالی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده افتادند.

بعد از فروریختن ساختمان قدیمی پایتخت اما آقای محمدباقر قالیباف شهردار تهران که در قم به سر می‌برد، سفر خود را نیمه کاره رها کرد و برای نظارت بر چگونگی امدادرسانی، در محل وقوع حادثه حضور یافت؛موضوعی که دستمایه بازی‌های سیاسی فرصت طلبان شد تا علاوه بر انتخاباتی خواندن سفر قالیباف به قم، وی را مقصر حادثه آتش سوزی و تخریب پلاسکو نشان دهند.

بلافاصله قالیباف استعفا در فضای مجازی به ویژه توئیتر ایجاد شد و در کانال‌های تلگرامی به اشتراک گذاشته شد؛ کانال‌های تلگرامی وحید آنلاین و مملکته را می‌توان سردمدار تغییر مسیر حادثه پلاسکو و متهم کردن قالیباف نام برد.

در ادامه خط خبری این کانال های ضدانقلاب؛ اپوزوسیون خارج نشین به همراه رسانه های غربی وارد میدان شده تا هیزن تهییه این آتش باشند.

حقیقت نژاد، تحلیلگر بی بی سی در توئیت خود نوشت:‌ ساختمان پلاسکو که فرو نریخت، سیستم مدیریت شهری فرو ریخت، قالیباف که رفتنی نیست، شورای شهر اگر صادق ست، برکنارش کند.

در این میان اما تعدادی از مسوولان و فعالان رسانه‌ای نسبت به واکنش‌های سیاسی و سوءاستفاده از چنین شرایطی انتقاد کردند. آقای احمد توکلی نماینده ادوار مجلس، بلافاصله در توئیتر خود نسبت به سوءاستفاده سیاسی از حادثه پلاسکو خبر داد و نوشت: «درحالی‌که همه از حادثه پلاسکو متاثرند و در عین حال به قهرمانی آتش نشانان می‌بالند، برخی مرده خور سیاسی پی بهره برداری پای صندوق رأی هستند.» در حالی که قالیباف به همراه فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ فرماندهی عملیات اطفای حریق را در میدان عهده دار بود، همچنان هجمه‌ها اما علیه شهردار تهران ادامه داشت.

ادامه هجمه‌ها علیه شهرداری و مقصر جلوه دادن قالیباف یا «شوآف» خواندن امدادرسانی وی، سبب شد تا مردم در توئیتریا تلگرام، حادثه پلاسکو را با حادثه قطار مقایسه کرده و با لاشخور سیاسی اعتراض خود را نشان دهند.

در میان موج رسانه‌ای جریان خاص برای مقصر جلوه دادن شهرداری تهران، پیام تسلیت آقای روحانی رئیس جمهور نیز تأمل برانگیز بود. وی در پیام خود، سانحه حادثه پلاسکو را تأمل انگیز خواند و نوشت: « ناگوار آتش سوزی در ساختمان پلاسکوی تهران، اگر چه اندوهبار و تأمل انگیز است اما حماسه‌ای که آتش نشانان فداکار در این صحنه خدمت، آفریدند و جان خود را برای نجات هموطنان خویش فدا کردند، ملت ایران را به سوگ و ستایش روح فداکاری و از خودگذشتگی این فرزندان رشید ملت واداشت.» همچنین در دستور رئیس جمهور به وزیر کشور ابتدا خواسته شده است تا «در اسرع وقت، علل حادثه پلاسکو بررسی و گزارش شود» و «رسیدگی به مجروحان و جبران خسارات آسیب دیدگان» خواسته دوم او از رحمانی فضلی است.

آقای غلامرضا انصاری عضو چهارمین دوره شورای شهر تهران در توئیتر خود نوشت: «کناره گیرى واستعفا قالیباف حداقل کاری است که بایدانجام دهد.شورا با تمام توان دراستیفاء حقوق شهروندان به وظیفه خودعمل خواهدنمود.» این گفته عضو شورای شهر با واکنش تند آقای سیدامیر سیاح، مدیر گروه مطالعات محیط کسب و کار مرکز پژوهش‌های مجلس روبرو شد.سیاح نوشت: «شما که حس و عرضه کمک نداری، لطفاً پارازیت نفرست. بگذار در این لحظات نفسگیر، امدادگرها کارشان را انجام بدن لاشخور سیاسی» یاشار سلطانی، روزنامه نگار اصلاح طلب هم در توئیتی از احتمال بهره برداری سیاسی از حادثه پلاسکو ابراز نگرانی کرد و نوشت: «امیدوارم حوادثی از جنس ساختمان پلاسکو، موجب بهره برداری سیاسی جریان‌های مختلف نشود تا خون شهیدان آتش نشان و هموطنان عزیزمان پایمال نشود.» اما تنها دو ساعت بعد، او بر خلاف نگرانی‌هایش از سیاسی کردن حادثه، توئیت کرد: « با شهید نامیدن بزرگمردان آتش نشان، صورت مساله را پاک نکرده و به آن اکتفانکنیم. خواست شهروندان رسیدگی عادلانه با مقصران حادثه است.»

در میان هیاهوهای سیاسی و تلاش برای بهره برداری از مرگ هم‌وطنانمان در فاجعه پلاسکو اما آقای پرویز یاراحمدی رئیس کارگروه ایمنی و آتش‌نشانی شورای شهر تهران، درباره علت حادثه ساختمان پلاسکو گفت: این ساختمان در دوره‌های مختلف مدیریتی از آتش‌نشانی اخطار گرفته‌است. از آنجا که این ساختمان کارگاهی بوده، امکان پلمبش در اختیار وزارت کار بوده است که به رغم اینکه این موضوع از طریق آتش‌نشانی به بازرسی این وزارتخانه گزارش شده، اقدامی صورت نگرفت؛ در این مورد خونِ دوستان و همکاران من بر گردن مدیران بازاری این ساختمان و مسوولان وزارت کار است. واحدهای پلاسکو کارگاه تولیدی پوشاک بودند و طبق ماده ۱۰۵ قانون کار، پلمب کارگاه‌های تولیدی فقط با اقدام وزارت کار و حکم قضایی ممکن است.

بعد از اعلام این خبر که مسوولیت پلمب پلاسکو در اختیار وزارت کار بود، تلاش‌ها برای قالیباف استعفا در بهره برداری سیاسی از این حادثه، کمرنگ و ناگهان متوقف شد.

برآورد خسارت ملکی حداقل ۶ هزار میلیاردی از حادثه پلاسکو

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، خسارت ملکی ناشی از آتش سوزی و تخزیب ساختمان پلاسکو را دستکم ۶ هزار میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: بروز چنین حوادثی باید زنگ خطری برای پیشگیری از حوادث مشابه باشد.

به گزارش ایرنا، مهدی روانشادنیا، عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان این مطلب افزود:این ساختمان که بهره برداری اولیه آن از سال ۳۹ انجام شد و ۵۶ سال سابقه داشت تا ۴۰ سال بلندمرتبه ترین ساختمان تهران به حساب می‌آمد و از این رو از نظر تاریخی و اجتماعی در کالبد شهر تهران حایز اهمیت بود.

وی با برشمردن زیان‌های اقتصادی ناشی از این حادثه، اظهار داشت: در این ساختمان ۶۰۰ واحد تجاری و اداری با زیربنای ۳۰ هزار مترمربع مستقر بود که اگر قیمت هر مترمربع را حداقل ۲۰۰ میلیون ریال (۲۰ میلیون تومان) در نظر بگیریم (در حالی که واحدهای تجاری آن بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون ریال ارزش داشته) حداقل ارزش دارایی ملکی که در این حادثه از دست رفت، ۶ هزار میلیارد ریال است.

وی گفت: اگر به این ارقام خسارات ناشی از تلفات جانی و کالاهای واحدهای تجاری را بیفزاییم، میزان خسارت از این ارقام فراتر می‌رود.

رفتار معکوس فولاد در برابر حرارت بالا

این استاد دانشگاه با برشمردن ابعاد فنی این حادثه توضیح داد: ساختمان پلاسکو، ساختمانی فلزی بود؛ رفتار فولاد در دماهای بالای ۵۰۰ درجه سانتیگراد متفاوت می‌شود به گونه ای که اگر از این میزان دما عبور کند، مقاومت آن به شدت کاهش می‌یابد.

روانشادنیا تاکید کرد: وقتی حرارت به ۷۰۰ درجه سانتیگراد برسد، مقاومت فولاد نصف می‌شود و لذا در این شرایط قابل پیش‌بینی است که ساختمانی این‌چنینی با خطر ریزش مواجه شود.

وی گفت: از دیدگاه فنی، ساختمان چند مشخصه دارد که در گام نخست باید گفت، این ساختمان با ضوابط امروز ساختمان سازی احداث نشده است زیرا ساخت اولیه آن در سال ۳۹ خورشیدی بوده در حالی که آخرین نسخه مقررات ملی ساختمان در مقابله با حریق مربوط به سال ۸۸ است.

اگر حادثه دو ساعت دیرتر اتفاق می‌افتاد، فاجعه ملی رخ می داد

عضو هایت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با یادآوری اینکه این حادثه حدود ساعت ۸ صبح و در طبقات میانی ساختمان اتفاق افتاد، گفت: اگر خدای نکرده این اتفاق ساعت ۱۰ صبح رخ می‌داد، فاجعه ملی به وقوع می پیوست زیرا حادثه در ساعتی رخ داده که این ساختمان تجاری به روی مردم عادی بسته بوده و کسبه هنوز فعالیت خود را آغاز نکرده بودند.

وی افزود: روزانه بیش از ۱۰ هزار نفر در این ساختمان رفت و آمد می‌کردند و اگر این حادثه کمی دیرتر رخ می‌داد نه تنها تلفات انسانی آن از آمار فعلی فراتر می‌رفت، بلکه با توجه به ترافیک منطقه، کار امدادرسانی با مشکل و تاخیر رو به رو می شد.

بی‌توجهی به ایمنی ساختمان و مدیریت بحران

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با انتقاد از بی‌توجهی به ایمنی ساختمان‌ها بویژه برای زمان بروز بحران اظهار داشت: مقررات ملی ساختمان وظایف بهره بردار و نگهداری کننده ساختمان‌ها را در زمان بروز حریق مشخص کرده است که باید برای حسن اجرای آنها بازرسی‌های دوره‌ای انجام شود.

وی گفت: ساختمان‌ها باید به گونه‌ای باشند که مانعی در مسیر خروج افراد از ساختمان‌ها نباشد زیرا در زمان بروز بحران ساکنان باید از ساختمان خارج و در عین حال نیروهای امدادی نظیر آتش نشانان به ساختمان وارد شوند.

روانشادنیا تاکید کرد: از آنجا که دود ناشی از آتش سوزی مانع دید مردم در زمان بروز حادثه می‌شود، در مقررات ملی ساختمان تمهیداتی برای رفع مشکل دیده شده است و به نظر می‌رسد ساختمانی که بیش از ۶۰ هزار میلیارد ریال ارزش داشت باید پیش از بروز اتفاق برای چنین روزهایی پیش‌بینی لازم را می‌کرد.

وی گفت: بروز چنین حوادث ناگواری باید سبب هوشیاری مسئولان شود و برای آینده بویِژه در زمینه تخلیه ساختمان از مردم، برنامه جدی داشته باشند.

حادثه در کمین انواع ساختمان‌های تهران است

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: امروز آتش نشانی تهران برای ساختمان‌های بلندمرتبه، گواهی تاییدیه آتش نشانی صادر می‌کند اما بیش از ۷۰ درصد ساختمان‌های شهر تهران زیر ۵ طبقه هستند و اقدامی برای اعمال تمهیدات آتش نشانی در آنها انجام نمی‌شود.

روانشادنیا افزود: البته به تازگی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با آتش نشانی در این زمینه تفاهم نامه امضا کرده است.

وی یادآور شد: روزانه ۳۰۰ آتش سوزی در تهران رخ می‌دهد که بخش قابل توجهی از آنها در ساختمان‌هاست و از این رو باید ایمنی سیستم برقی و تاسیسات ساختمان‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با برشمردن تبعات فرهنگی و اجتماعی ناشی از حادثه ساختمان پلاسکو اظهار داشت: این ساختمان، یکی از یادگارهای معماری دهه ۴۰ خورشیدی شهر تهران بود.

یک فاجعه و چند مسئول

در نبود مدیریت یکپارچه شهری، ‌نهادهای مختلف برای خدمات‌رسانی در فاجعه پلاسکو پیشقدم شدند.

سخت نگران بودیم و چشم به تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی داشتیم. ساعت 11:43دقیقه هنگامی که به چشم دیدیم ساختمان قدیمی شهر تهران در میان بهت و حیرت همگان فروریخت، تا چند ساعت حیران و نگران بودیم و هر خبری را می‌پذیرفتیم. کمتر از 45دقیقه بعد از فروریزی ساختمان پلاسکو، نخستین جلسه ستاد مدیریت بحران به ریاست شهردار تهران تشکیل شد.

گو اینکه پیش از این امر، مسئولان مختلفی در محل حادثه حضور داشتند. اما با شکل‌گیری نخستین ستاد مدیریت بحران فعالیت نظمی تازه یافت. هنگامی که در غرب تهران فاجعه شهران رخ داد، اگرچه مدیریت شهری با حضور در حادثه تلاش قابل ستایشی برای مدیریت حادثه به اجرا درآورد، اما باز هم سازمان‌ها و نهادهای موازی در کنار شهرداری تهران اقدامات گسترده‌ای را در دست اجرا داشتند.

اگرچه در حادثه شهران نیز درست از همان نخستین ساعات وقوع حادثه، ستاد مدیریت بحران به ریاست شهردار پایتخت تشکیل شد، اما باز هم نهادهای مختلف به موازی کاری روی آوردند و در نهایت با اتمام حجت مسئولان ارشد دولتی، کار را به شهرداری و ستاد مدیریت بحران سپردند. در بحران پلاسکو نیز اینگونه بود. درست از همان نخستین دقایق این فاجعه، شهردار تهران در محل حادثه حضور یافت و با تشکیل نخستین جلسه ستاد مدیریت بحران، فعالیت آواربرداری را آغاز کرد.

اما ازدحام نیروهای امداد‌رسان باعث شد تا فعالیت و روند کار با سرعت کمتری به پیش برود. نهادهای بسیاری برای خدمات‌رسانی به فروریختن پلاسکو نه‌تنها اعلام آمادگی کرده‌اند، بلکه حضور جدی داشته‌اند. به‌نحوی که بسیاری از نیروهای آتش‌نشانی از شهرهای نزدیک به پایتخت نیز به‌دلیل نگرانی و ابراز همدردی با همکارانشان راهی تهران شده‌اند.

نیروهای خدوم آتش‌نشانی از شهرهای قم، دماوند و کرج و بسیاری از شهرهای نزدیک به محل حادثه مراجعه کرده‌اند. در کنار آن نیز بسیاری از نهادها و وزارتخانه‌های مستقر در داخل شهر نیز برای خدمات‌رسانی در محل حادثه حضور یافته‌اند. نبود مدیریت یکپارچه شهری و نداشتن مسئول واحد برای رسیدگی به چنین بحران‌هایی باعث شده‌است تا بسیاری از شهروندان نیز برای خدمات‌رسانی به‌صورت خودجوش اقدام کنند. این در حالی است که مدیریت بحران، بسیار دقیق و قابل توجه است.

اگر پیش‌تر دولت، راه برای استقرار مدیریت یکپارچه شهری را هموار می‌کرد و مسئولیت ساماندهی چنین اتفاقاتی را بر‌عهده شهرداری ‌می‌‌گذاشت، شاید امروز مدیریت شهری زمینه رخداد چنین اتفاقات ناگواری را از بین می‌برد. با توجه به اینکه شهرداری تهران براساس قانون تنها موظف به دادن اخطاریه برای تخلفات ساختمانی است و بدون دستور قضایی قادر به دخل و تصرف در ساختمان‌های پایتخت نیست، جلوگیری و پیشگیری از چنین اتفاقاتی شاید در سال‌های آینده کمی غیرممکن باشد.

هنرمندان هم به حادثه ساختمان پلاسکو واکنش نشان دادند

حادثه اندوهناک فروریختن ساختمان پلاسکو در میان هنرمندان هم با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شد.

پلاسکو به عنوان نخستین ساختمان مرتفع ایرانی که به نوعی آغاز مدرن سازی در شهرسازی در ایران به حساب می‌آمد، حدود54 سال قبل ساخته شد. این سازه با نام «پلاسکو» به مرور به عنوان قطب تولید و عرضه پوشاک در کشور معروف شد.

در آخرین روز دی‌ماه ناگهان خبری در رسانه‌ها منتشر شد، بنای تجاری مشهور پایتخت گرفتار آتش سوزی شده و تعداد زیادی از آتش‌نشانان به محل حادثه اعزام شده‌اند. بعد از چند ساعت تلاش به یک باره همه به شوک می‌روند، در مقابل چشمان میلیون‌ها ایرانی ساختمان پلاسکو به دلیل حجم آتش سوزی به طور کامل فرو می‌ریزد و تخریب می‌شود. اخبار نگران‌کننده‌ای به مرور به گوش می‌رسد و مشخص می‌شود تعداد قابل توجهی از نیروهای امدادی و آتش‌نشانی در زمان تخریب ساختمان در آن محل بوده‌اند و درحال حاضر در زیر آوار مدفون شده‌اند. نهادهای مسوول شهری از قبیل شهرداری و آتش‌نشانی بارها و طی نامه‌هایی رسمی غیرایمن بودن و فرسوده بودن آن را به مالکان هشدار داده‌اند ولی برخلاف این مسأله کسبه به این هشدارها اعتنایی نکرده‌اند، حال نجات آتش نشانان مدفون شده گره کوری است که با حضور افراد غیر مسوول و لشکر موبایل به دست که چند سالی است در تمام اتفاقات شهری مانند ربات به ثبت و ضبط می‌پردازند تا تصاویر را در صفحات اجتماعی به اشتراک بگذارند یا با عنوان«شهروند خبرنگار» برای نمایش در شبکه‌های فارسی‌زبان ماهواره‌ای ارسال کنند، هرچه بیشتر امدادرسانی را مشکل‌تر نیز می‌کند.

به هر حال آنچه نباید اتفاق می‌افتاد رخ داد و ایمن نبودن ساختمان، عدم توجه به هشدارهای ایمنی، کمبود امکانات و تجهیزات امدادی و البته برخی شهروندان غیرمسوول که باعث ترافیک در محل شدند، باعث عمیق‌تر شدن این فاجعه شد و تا این لحظه همچنان کار امداد رسانی و نجات آتش نشان‌های شجاع ادامه دارد ولی طبق برخی اخبار و حجم حادثه طبیعتاً تعدادی از این عزیزان جان خود را از دست داده و به شهادت رسیده‌اند.

هم زمان با این اتفاق که تلفیقی از تلخی و شجاعت بود برخی از هنرمندان سینما و تلویزیون همگام با دیگر اقشار به ابراز هم دردی در این زمینه پرداختند و از طریق صفحات شخصی در شبکه‌های اجتماعی به پوشش این ماجرا اقدام کردند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

انتقاد شهاب حسینی از موبایل به دستان حادثه

آقای «شهاب حسینی» در بخشی از متن خود به ترافیک موبایل به دستان و سلفی‌بگیران اشاره کرد و نوشت: دردآورتر از وخامت حال مصدومان، راه‌بندانی است که ریشه در وخامت حال فرهنگ‌مان دارد. این حادثه، تلنگری دردناک است تا بیشتر به خویشتن بیندیشیم. «خدایا، در این بلای رسیده تنهایمان مگذار.»

آقای «احسان علیخانی» مجری مشهور برنامه «ماه عسل» هم با اشاره به همان پدیده نوشت: «آتش بگیر تا که بدانی چه می‌کشم …احساس سوختن به تماشا نمی‌شود …(قهرمانان شهر من، سوختند و پَر کشیدند)»

خانم «هدیه تهرانی» بازیگر سینما شعری از صائب تبریزی را منتشر کرد:

« ایستاده در غبار … یاد رخسار ترا در دل نهان داریم ما...در دل دوزخ بهشت جاودان داریم ما...در چنین راهی که مردان توشه از دل کرده‌اند...ساده لوحی بین که فکر آب و نان داریم ما... واین گونه مقام آتش نشانان شجاع را پاس داشت.

از زبان مختار

آقای «فریبرز عرب نیا » بازیگر مشهور نقش مختارنوشت: «زمان‌هایی هست که زبان آدم از درد و بغض بند می‌آد. چه می‌شه گفت جز اظهار همدردی؟ دعا کنیم خدا به کمک کسانی که زیر آوار موندن بیاد و براشون معجزه کنه. خدا آتش نشان‌های قهرمان و از خود گذشته مارو که بی‌هیچ ادعایی از جونشون برای مردم مایه می‌گذارن در پناه خودش حفظ کنه.»

خانم «شبنم قلی خانی» با اشاره به اهمیت ایمن‌سازی ساختمان‌ها نوشت: «انقدر غمگینم که هیچ کلمه‌ای بر زبانم نمی‌آید برای خانواده قربانیان صبر و برای مسوولان آگاهی می‌طلبم. آیا زمان اون نرسیده که به فکر تجهیز و بازسازی ساختمان‌های قدیمی برای جلوگیری از حریق باشیم؟ آیا نمی‌شود مثل اکثر کشورهای دنیا کشیدن سیگار داخل ساختمان‌ها ممنوع باشد؟ کسی چه می‌داند شاید یک ته سیگار کوچک باعث این فاجعه بزرگ شده؟ »

آقای «سیدجواد رضویان» که این روزها در سریال«همسایه‌ها» نقش آفرینی دارد نوشت: «به نام حضرت حق؛ الفبای عشق و ایثار، درسی که باید از آتش نشان آموخت. در تخریب ساختمان پلاسکو خیلی‌ها دارایی‌هاشون رو باختند،خیلی‌ها تنها ممر درآمدشون که مغازشون باشه رو از دست دادند، ولی من دلم پیش کودکیست که منتظر است قهرمانش بعد از شیفت کاری بیاید و در آغوشش بگیرد. خدایا صبر عنایت کن به مال باختگان و آرامش باش برای خوبانی که در این حادثه عزیز از دست داده‌اند.»

آقای «پوریا پورسرخ » با ابراز احترام به آتش نشانان شهید نوشت: « فاجعه تلخ... تلخ... تلخ...تسلیت… درود به شرافت آتش نشانان... واقعاً نمیدونم این زخم به روح شهرم چطور التیام پیدا می‌کنه... کی می‌تونه حتی فکرشو بکنه که جای از دست رفتگان این فاجعه پرشدنیه.»

خانم «مریم معصومی» بازیگر سریال نوروزی شبکه دو نوشت: صبحی که با سوختن بنای تاریخی پلاسکو و شهادت تعداد زیادی از هموطنان آتش‌نشان من شروع بشه، آغاز تلخیه...اما اگر اون مردان به آتش نمی‌زدن شاید فاجعه بدتر می‌شد، از بین ما رفتن ولی ابدی شدند.

آقای «امیر جعفری» بازیگر مشهور سینما و تلویزیون هم با یادداشتی کوتاه برای سلامتی بازماندگان و آتش نشانان مصدوم دعا کرد.

به هرحال حادثه تلخ پلاسکو رخ داد و در کنار تلخی از دست دادن تعدادی از هموطنان، لحظاتی از شجاعت و ازخودگذشتگی آتش نشانان را نشان داد، جوانانی که در هر لباس و مسوولیتی به خدمت برای مردم و سرزمین می‌شتابند، عده‌ای در قامت مدافعان حرم و عده‌ای در لباس آتش‌نشان و در مبارزه با آتش و حادثه و در کنار تمام تلخی‌ها و درس‌هایی که از این حوادث باید آموخت نکته‌ای باعث خوشحالی و امید می‌شود و آن قدرشناسی مردم و هنرمندان از کسانی است که برای این آب و خاک از جان خود هزینه می‌کنند.