حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور  با اشاره به یک ساله شدن اجرای برجام و اینکه چه نتایجی داشته است، اظهارداشت: برجام از نظر بنده که دانش‌آموخته حقوق هستم، یک سند بین‌المللی بوده و توافق دوجانبه و چند جانبه نیست، بنابراین یک سند بین‌المللی است که به تأیید مراجع بین‌المللی مثل سازمان ملل رسیده است.

وی در ادامه افزود: هرچند در مسیر اجرای برجام با بدعهدی آمریکا مواجه شدیم، اما در بقیه حوزه‌ها و بخش‌ها تعهدات در حال انجام و اجرا است.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه برجام گشایش‌های زیادی ایجاد کرده، اضافه کرد: با اجرایی شدن برجام بخشی از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در خارج از کشور آزاد شد، حمل کالا به مقصد ایران تسهیل شد، در مراوادات بانکی و صادرات و فروش نفت و افزایش صادرات غیرنفتی و بازیافتن بازارهای جهانی برای فروش کالاهای ایرانی و تهیه مواد اولیه موردنیاز برای کارخانه‌جات و واحدهای تولیدی و آزمایشگاه‌های پزشکی، تأمین قطعات هواپیما و حل مباحث بیمه‌ای در عرصه بین‌الملل بسیاری دیگر از موارد این‌چنینی در حوزه‌های مختلف صنعتی، پزشکی، مالی و... گشایش‌های خوبی بعد از برجام داشته‌ایم.

امیری تأکید کرد: اساساً برجام برای گشایش اقتصادی بود که می‌بینیم این گشایش‌ها ایجاد شده، همچنین حق انرژی هسته‌ای ایران به‌رسمیت شناخته شده و داریم دانش هسته‌ای را بومی می‌کنیم و جامعه جهان این حق را پذیرفته است و اینها ازجمله گشایش‌هایی است که بعد از برجام ایجاد شده است.

وی ادامه داد: همچنین برداشته شدن سایه حقوقی تحریم‌ها و لغو قطعنامه‌ها علیه ایران از دیگر پیامدهای اجرای برجام به‌شمار می‌رود، هرچند کماکان با بدعهدی‌های آمریکا مواجه بوده‌ایم، اما آنچه مهم بوده این است که ما باید با مراقبت کافی و کامل و با خوش‌بینی نسبت به تیم مذاکره‌کننده و مسئولان مربوطه و نگاه بدبینانه به دشمنان ادامه برجام را برای اجرای کامل پیگیری کنیم.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما در طول این یک سال اخیر برجام در زندگی و معیشت مردم و رکود اقتصادی تأثیری داشته یا خیر، گفت: همه مواردی که اشاره کردم به‌گونه‌ای در زندگی مردم تأثیرگذار است و در زندگی آنها تأثیر می‌گذارد و رونق اقتصادی ایجاد می‌کند، البته بحث رونق اقتصادی را با نگاه به داخل و استفاده از توانمندی‌های داخلی تحلیل می‌کنیم،‌اما باید جایی هم باشد که همین دستاوردهای اقتصادی تبدیل به ثروت شده و بازار فروشی برای محصولاتمان داشته باشیم که با رفع تحریم‌ها به این بازارها مجدداً دست یافته‌ایم.