خبرگزاری فرانسه در گزارشی درباره خطراتی که ممکن است مراسم تحلیف دونالد ترامپ، رئیس جمهور آینده آمریکا را تهدید کند، نوشت: تک تیراندازها و حملات با کامیون یا پهپادها از مهمترین تهدیدهایی است که سرویس های امنیتی آمریکا برای مراسم تحلیف دونالد ترامپ در روز جمعه، خود را برای مقابله با آن آماده کرده اند.

پس از حملات با کامیون و زیر گرفتن مردم در شهر نیس (فرانسه) و در برلین که سال گذشته روی داد، مقامات آمریکایی برای جلوگیری از چنین سناریوهایی در واشنگتن که قرار است حدود یک میلیون نفر برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید در آنجا گرد هم آیند، تدابیری اندیشیده اند.

جه جانسون، وزیر امنیت داخلی آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی در این ساختمان فوق امنیتی که حدود 50 نهاد آمریکایی مسئولیت هماهنگی امنیت مراسم تحلیف را بر عهده خواهند داشت، گفت: «ما از هیچ تهدید خاص و معتبری آگاهی نداریم.»

وی افزود: «جو تروریستی حاکم بر جهان حتی با سال 2013، یعنی هنگام مراسم تحلیف باراک اوباما برای دومین دوره ریاست جمهوری، بسیار متفاوت شده است. احتمال حملات برنامه ریزی شده و هدایت شده توسط اشخاصی که از گروههای تروریستی الهام می گیرند، بیشتر از حملاتی است که از سوی شبکه های افراطی فرماندهی می شود.»

این مقام آمریکایی گفت: «ما باید نگران افراط گرایی در خاک خود، افراط گرایی که در آمریکا به وجود آمده و اقدامات افرادی که افراط گرا شده اند، باشیم.»

یکی از مهمترین نگرانی ها حمله با کامیون و زیر گرفتن مردم است.

وی در ادامه گفت: «محل برگزاری این مراسم، به شدت با ماشین های سنگین، کامیون ها و میکسرهای حمل بتن محافظت می شود تا از دسترسی ماشین های غیرمجاز به این محل جلوگیری شود.»

جه جانسون گفت: «نگرانی دیگر، پهپادها هستند که ارزان قیمت و بسیار در دسترس است. به دلایل امنیتی، حضور این پهپادها در آسمان واشنگتن ممنوع شده است، اما این تهدید ویژه مسئله ای است که ما خود را برای آن آماده کرده ایم و فناوری لازم را برای مقابله با آن در اختیار داریم.»

مراسم های رسمی قرار است از روز پنجشنبه با گذاشتن دسته گل در گورستان نظامی آرلینگتون آغاز شود و روز جمعه با ادای سوگند در مقابل کاپیتول (ساختمان کنگره) و سپس رژه رئیس جمهور تا کاخ سفید و پس از آن با یک ضیافت ادامه خواهد یافت. در پایان، صبح روز شنبه یک مراسم مذهبی در کلیسای جامع برگزار می شود.

حدود 28 هزار مأمور مخفی (که مسئولیت تامین امنیت رئیس جمهور و شخصیت ها را بر عهده دارند)، گارد ملی، پلیس فدرال (اف.بی.آی) و پلیس محلی قرار است در پایتخت مستقر شوند.

بخش زیادی از این رویدادها در معرض دید عموم برگزار می شود به خصوص مراسم ادای سوگند که نه تنها رئیس جمهور کنونی و رئیس جمهور منتخب در آن شرکت دارند، بلکه رؤسای جمهور سابق و بسیاری از مسئولان بلندپایه دولتی و اعضای کنگره نیز در آن شرکت دارند و همگی در فضای کوچکی در محوطه بیرونی ساختمان کنگره گرد هم می آیند.

تدابیر امنیتی برای محافظت از مقامات اتخاذ شده است. شیشه های ضدگلوله و همچنین گشت زنی تیراندازهای نخبه سرویس های مخفی در پشت بام های ساختمان های اطراف از جمله ای تدابیر است. اف.بی.آی همچنین قرار است از آشکارسازهای مواد رادیواکتیو و مواد شیمیایی استفاده کند.

همچنین رژه سنتی رئیس جمهور جدید در خیابان پنسیلوانیا بین ساختمان کنگره و کاخ سفید نیز از جمله موارد مشکل ساز است.

در سال 1977 جیمی کارتر با پیاده روی کل این مسیر با مسافت حدود 1/8 کیلومتر، تعجب همه را برانگیخت. پس از آن، بیشتر رؤسای جمهور بخشی از این مسیر را پیاده رفته اند.

بین 700 هزار تا 900 هزار نفر قرار است در مراسم ادای سوگند رئیس جمهور جدید شرکت کنند، از جمله 99 گروه تظاهرکننده.

تردد خودروها در کل مسیر پارک «نشنال مال» در مرکز واشنگتن ممنوع است و افراد پیاده نیز به دقت مورد تفتیش بدنی قرار خواهند گرفت.