عباس آخوندی در مراسم ورود اولین فروند هواپیمای ایر باس خریداری شده پس از برجام در آشیانه هما، ضمن تسلیت درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: عده‌ای معتقد بودند که با درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی باید مراسم ورود هواپیما رابه تاخیر بیاندازیم اما من مطمئن هستم که ایشان از توسعه ناوگان هوایی کشورمان خوشحال هستند چراکه همواره ما را به توسعه و آبادانی کشور تشویق می‌کردند. 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امروز اولین فروند هواپیمای ایر باس از مجموعه قرارداد ۱۰۰ فروند هواپیمای ایران ایر به شرکت ایرباس در باند فرودگاه مهرآباد نشست گفت: این فرود نماد آغاز یک دوران جدید در صنعت هوایی ایران و بازگشت ما به صحنه بین المللی و بازپس گیری سهم ایران از اقتصاد جهانی است. 

آخوندی با اشاره به اینکه این فرود نشانه ورود عزتمندانه ایران به اقتصاد بین المللی است گفت: من و همکارانم در وزارت راه و شهرسازی به پشتیبانی دولت در بخش خصوصی به عنوان نیروهای ملی یک بار دیگر تلاش کردیم و نشان دادیم توانایی بازخوانی جایگاه ایران در صحنه جهانی هستیم و در این مدت از هیچ سرزنشی سرشکسته و بی‌تاب نشدیم و نخواهیم شد. 

وی با بیان اینکه امروز یک روز تاریخی برای ملت بزرگ ایران است اظهارکرد: بی‌گمان در کنار بازسازی ناوگان هوایی شاهد ارتقای ناوگان ریلی، جاده‌ای و دریایی خواهیم بود و این بازسازی‌ها به طور قطع جایگاه ایران را در سطح اقتصاد جهانی ارتقاء می‌دهند. 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این تدبیر گامی موثر بر پایداری ایران است ادامه داد: همه روزه هزاران ایرانی به دلایل مختلف به اقصی نقاط جهان سفر می‌کنند و همه ایرانیان عزیز و مهمانشان شایسته برخورداری از ناوگان هوایی ایران در سطح جهان هستند. 

وی ادامه داد: ما باید تعداد لازم برای نوسازی خطوط هوایی را داشته باشیم. ما پس از یک برهه طولانی تحریم در جهت پاسخ به این خواست ملی گام برداشتیم. 

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه باید تمام صنعت هوانوردی مانند صنعت فرودگاهی به موازات ناوگان هوایی نوسازی شود، ادامه داد: در این ارتباط گام‌های مهمی و گسترده‌ای انجام داده‌ایم و اخبار خوب آن در آینده نزدیک به مردم اعلام می‌شود. 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این فرود نشانه عزتمندانه در سطح جهانی است گفت: پذیرش تامین مالی خرید هواپیما‌ها از سوی ایرباس و درکنار آن تامین مالی قرارداد از بازار مالی برای افزایش ظرفیت هما بدون تضامین دولتی از افتخارات است. 

آخوندی با بیا اینکه برای رسیدن به این هدف نکته مهم این است که ما سهم دقیقی از ایران و تحولات جهانی داشته باشیم اظهار کرد: این امر این اعتماد به نفس را به ما می‌دهد که با فعالان جهان و سیاست اقتصاد گفت‌و‌گو کنیم. 

آخوندی ادامه داد: گسترش روابط تجاری علیرغم پایدار کردن منطق مبادله، هنر دیپلماسی سیاسی و اقتصادی این دولت است. 

وی با بیان اینکه اقدام به موقع در این میان بسیار مهم است گفت: این دولت افتخار را دارد که توانست این فرصت‌ها را به موقع شناسایی کنند و فعالان هم هوادار این منطق بوده و هستند. 

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: این فرود این پیام را می‌دهد که ما به دنبال صلح، امنیت و اقدام براساس سیاست برد برد هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خرید ۲۰۰ فروند هواپیما از شرکت ایرباس، بوئینگ، ایر تی آر در شرایطی انجام شد که اسراییل و نیروهای داعشی سعی دارند و داشتند با جنگ افروزی‌ها گسترده مانع موفقیت ما شوند، ادامه داد: این فرود نشان از شکست تمام توطئه‌ها و برباد رفتن آمال و آرزوهای دشمنان بود. 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه گمانه زنی‌هایی درباره اجرای قرارداد خرید هواپیما وجود دارد گفت: دو طرفی که این قرارداد را امضا کرده‌اند حسن نیت داشته و بنای اجرای آن را دارند.جا دارد از مدیران ایرباس بابت تلاش‌های مستمر آن‌ها تشکر کنم و امروز اجرای این قرارداد آغاز شده است. 

وی تاکید کرد: تا زمانی که طرف مقابل بر این قرارداد پایبند و خلف وعده نکنند ایران هم پایبند است. 

آخوندی همچنین با اشاره به تغییر تحول در دولت آمریکا گفت: به طور قطع با تغییر و تحول در دولت آمریکا پایبندی به قرارداد‌ها ادامه دارد و این یک تعهد بلند مدت است. 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تعهد به مفاد این قرارداد‌ها برای دو طرف الزامی است گفت: امیدوارم این پختگی در جامعه آمریکا حاصل شده باشد که فضایی را فراهم کند تا همه دنیا باور کند که با گفت‌و‌گو هم می‌توان به صلح رسید. 

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه دو فروند هواپیما ۳۳۰ در سال جاری وارد ناوگان ایران ایر می‌شود ادامه داد: ۹ فروند هواپیماهای ۳۲۱ و ۳۳۰ هم در سال ۹۶ وارد ایران ایر می‌شود. همچنین در کنار آن‌ها چند فروند هواپیمای‌ ای تی آر هم وارد ناوگان خواهد شد. 

آخوندی تاکید کرد: مبنای کار ما در صنعت حمل و نقل استفاده از مزیت‌های نسبی ایران و افزایش رقابت پذیری است و همچنین افزایش بهره وری و کسب رضایت مردم. 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با خرید ۲۰۰ فروند هواپیما ۵۰ هزار صندلی به ناوگان ایران ایر اضافه می‌شود گفت: این تعداد صندلی دقیقا بیش از دوبرابر ظرفیت صندلی‌های موجود در ایرلاین‌های کشورمان است. 

آخوندی گفت: سن ناوگان هوایی کشورمان ۲۳ سال است که این به معنای آن است که بسیاری از هواپیما‌ها به سن بازنشستتگی رسیده‌اند و مابقی هم به زودی به سن بازنشستگی می‌رسند و باید از ناوگان خارج شوند. 

آخوندی ادامه داد: به تمام مجموعه ایران ایر باید اعلام کنند که امروز مردم انتظار خدمات بیشتر شما را دارند که شما هم باید با صبوری و تلاش بیشتر به این خواست مردم پاسخ دهید. 

آخوندی همچنین بازسازی مالی و ساختاری ایران ایر گفت: به منظور افزایش کارایی ایران ایر از لحاظ حقوقی و بازسازی مالی برنامه این است که این شرکت را در اوراق در بازار سرمایه و بورس و در صورت اخذ مجوز‌ها در بازارهای جهانی عرضه خواهیم کرد.