به نقل از روزنامه مستقل رأی الیوم، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در گفتگو با خبرنگاران گفت: پادگان بعشیقه براساس حاکمیت ملی یک پادگان عراقی است و ما بر سر آن با ترکیه مذاکره نمی‌کنیم. بعشیقه جزو خاک عراق است و هیچ نزاعی نباید بر سر آن وجود داشته باشد. حضور نیروهای ترکیه در پادگان بعشیقه جایز نیست.

بعشیقه در منطقه اقلیم کردستان قرار دارد و آنکارا می‌گوید حضورش در این پادگان نظامی با اجازه اقلیم و برای کمک به نظامیان عراق بوده است.

العبادی گفت: ترکیه‌ای‌ها وعده دادند که نیروهایشان را از پادگان بعشیقه خارج خواهند کرد. ما امیدواریم که این تصمیم را بگیرند چراکه ترکیه خود نیز امروز از اقدامات تروریستی رنج می‌برد. ما به کمتر از عقب‌نشینی نیروهای ترکیه از پادگان بعشیقه راضی نمی‌شویم.

نخست‌وزیر عراق گفت: عراق نه تنها می‌خواهد سطح بحران‌ها با کشورهای همجوار را به صفر برساند بلکه خواهان تقویت روابط با این کشورها نیز هست. ما به بنعالی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه گفتیم که روابط بغداد و آنکارا بدون عقب‌نشینی نیروهای ترکیه نمی‌تواند یک گام به جلو بردارد.

العبادی در بخش دیگری از سخنانش از اهمیت گزارشات رسانه‌های بین المللی درباره احتمال فروپاشی سد موصل کاست و گفت: میزان خطر درباره سد موصل بسیار اندک است اما ما باید تمامی تدابیر لازم را اتخاذ کنیم. یک شرکت ایتالیایی هست که ما با آن برای بررسی این مسئله قرارداد بسته‌ایم و این شرکت مستقیما فعالیت خود را آغاز کرده است. در نتیجه دروازه پایینی سد اصلاح شد و در زمان کنونی خطری وجود ندارد. سطح تهدید بسیار پایین است اما اگر این اتفاق بیفتد شاهد فاجعه خواهیم بود.

العبادی گفت: ما شاهد فروپاشی شدید نیروهای داعش در موصل هستیم. منفجر کردن پل‌ها هرگز مانع ما برای آزادی شهر نیست. ما همچنین شاهد فروپاشی داعش در حویجه هستیم و روند آزادی این شهر به زودی آغاز خواهد شد. داعش می‌خواهد ضربه کوبنده در موصل را با انفجارهای تروریستی اخیر جبران کند.

او درباره تظاهرات در پایتخت نیز گفت: وظیفه دولت محافظت از تظاهرکنندگان است. از بیش از یک سال پیش تظاهراتی آغاز شده و به تحصن تبدیل شده است. دستگاه‌های امنیتی وظیفه دارند که مانع بسته شدن مسیرها شوند. برپایی چادرها در امکان عمومی نیاز به مجوز دارد. ما موافق اعمال زور از سوی نیروهای امنیتی علیه تظاهرکنندگان نیستیم. در سرکوب تحصن از سلاح نه الآن و نه قبلا استفاده نشده و هرگونه ادعایی در این باره درست نیست. استفاده از سلاح تنها علیه کسی صورت می‌گیرد که سلاح در اختیار داشته باشد.