علی جنتی در حاشیه مراسم ترحیم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مسجد واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: از سال ۴۱ تاکنون از دورانی که ۱۳ سال بیشتر نداشتم حدود ۵۴ سال افتخار آشنایی با آیت الله هاشمی را داشتم.

وزیر سابق ارشاد گفت: آیت‌الله هاشمی را به عنوان شخصیتی اسلام‌شناس و سیاستمداری بسیار هوشمند و دارای مطالعه و آشنا با دنیا می‌دانم.

او افزود: از‌‌ همان روزهای دوران طلبگی مطالعات مختلفی درباره مسائل سیاسی اجتماعی و جهانی داشت و شناخت بسیار خوبی نسبت به مطالعات جهان پیدا کرده بود.

جنتی گفت: امام را از‌‌ همان روزهای آغاز نهضت همراهی می‌کرد و پشتوانه بسیار خوبی برای همه مبارزان داخلی خارجی در لبنان و سوریه عراق و اروپابود که از کمک‌های مادی و معنوی ایشان برخوردار بودند.

 او ادامه داد: بعد از انقلاب در صحنه‌های مختلف در شورای انقلاب و به ویژه در روزهای بحرانی و سخت آغاز انقلاب ایشان نقش بسار موثری در تثبیت انقلاب داشتند و در مجلس شورای اسلامی و خبرگان و به مدیریت جنگ و ۸ سال دفاع مقدس کار بسیار سترگی را انجام دادند و بعد هم مسولیت سازندگی بعد از جنگ را برعهده داشتند.

جنتی بیان کرد: زندگی آیت‌الله هاشمی مشحون از تلاش و جهاد و مبارزه است و به عنوان سیاستمدار می‌توانست برای همه الگو باشد.

او افزود: آیت‌الله هاشمی راهنما بود و در دوران‌ مختلف به همه دولتمردان و سیاستمدان کمک می‌کرد. زندگی او برای همه ما الگو است.

جنتی گفت: مردم وفادار با تشییع جنازه میلیونی که شاهدش بودیم قدردانی خود را ابراز کردند.