به گزارش پارس به نقل از ایسنا، صادق واعظ زاده در همایش ملی خلیج فارس در شیراز، افزود: ایران تئوری مقاومت یا بازدارندگی هسته یی که در جهان مطرح است را تغییر داد و عملا به جهان اثبات کرد که می توان بدون داشتن تسلیحات هسته یی، قدرت بازدارندگی داشت.

وی با اشاره به پیشینه تاریخی مردم ایران، استعمارستیزی و مقابله با هرگونه استثمار از گذشته تاریخ تاکنون را یادآور شد و خاطرنشان کرد: ما یک سیاست موفق در عرصه بین المللی پیش گرفته ایم که منحصر به فرد است و ملت ایران آن را به جهان معرفی کرد.

وی ادامه داد: در جهان نظریه ای وجود دارد که اگر کشوری دارای توان هسته یی و تسلیحات هسته یی بود کشور مجاور آن می تواند با هدف داشتن قدرت بازدارندگی به آن امکان هسته یی دست یابد و دشمنان ما نیز بر اساس این تئوری باور نمی کنند که ما نه نیازی به سلاح هسته یی داریم و نه به آن فکر می کنیم. این تردید در کشورهای صنعتی و غربی باعث شده هرچه می گوییم به دنبال سلاح هسته یی نیستیم، تاکید کنند که حتما کاسه ای زیر نیم کاسه است.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: من برخلاف برخی دوستان و سیاستمداران داخل که ایران را در خطر تهاجم نظامی می پندارند و هر از گاهی دل مردم را خالی کرده و از احتمال تهاجم سخن می گویند، اعتقاد دارم قدرت بازدارندگی ایران به توانمندی این کشور باز می گردد و با همین قدرت بازدارندگی، هیچ کشور عاقلی حتی به اندیشه اش تجاوز را راه هم نمی دهد.

وی ادامه داد: البته اگر بنیه های کشور ضعیف شود، اگر در عرصه اقتصاد، فرهنگ، سیاست و سایر مبانی دچار ضعف شویم شاید دشمنان به فکر تجاوز نظامی هم بیفتند اما امروز آن چه در دستور کارشان قرار دارد تهاجم فرهنگی است، تهاجم اقتصادی است، تهاجم سیاسی است البته نباید ساده اندیش هم بود و کشور را باید همواره در برابر هرگونه اقدام نظامی احمقانه ای نیز آماده نگه داشت.

وی تاکید کرد: نقطه ضعف ایران امروز مسائل اقتصادی است و نقطه قوت مان علم، فناوری و دانشگاه و نیروی متخصص است. اگر نقطه ضعف مان بیشتر شود و به حد بحران برسد احتمال تهاجم هم زیاد می شود. ما باید دانشگاه را که نقطه قوت است تقویت کنیم. باید مشکلات دانشگاه را برطرف کرد و به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکتی مستمر را آغاز کرد و تا نقطه قوت ادامه داد.

واعظ زاده دستاوردهای علمی ایران را زبانزد جهانیان دانست و گفت: باور کنید من به عنوان یک فرد علمی می گویم که ایران از نظر دانشمندان جهان در عرصه علمی دستاوردهای فراوانی داشته و از نرم جهانی هم بالاتر رفته است.

وی با اشاره به روحیه علم جویی ایرانیان، گفت: این روحیه زمانی که اسلام به ایران آمد با اعتقادات دینی آمیخته و تقویت شد. این همان سخن پیامبر (ص) است که اگر علم در ثریا هم باشد ایرانیان به آن دست می یابند اما شرط دارد و آن این است که فضای آزاداندیشی، مناظره های آزاد، نقد و فضای سخن گفتن مطلوب در دانشگاه ایجاد شود، این سیاست نظام است؛ نقد در چارچوب مصالح. مصالح نظام فضای وسیعی را ایجاد کرده است؛ لذا آن قدر فضا باز است که اصول نظام با نقد خدشه دار نشود. باید بلندنظر بود، آنان که بلندنظر نیستند هر نقدی را موجب خدشه دار شدن نظام می دانند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در سال های پس از انقلاب دولت ها کمتر در جایگاه واقعی خود قرار داشتند. دولت یک بازیگر بوده در کنار سایر بازیگران. وقتی دولت یک کشور رقیب مردم باشد مطمئنا دولت برنده می شود. دولت نباید مانند بنگاه اقتصادی وارد تجارت، معامله و سود و زیان شود و ما پس از انقلاب این موضوع را کم و بیش داشته ایم.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری گفت: من به دولتی که مقتدر بر کرسی عظمت بنشیند، انصاف و عدالت را برقرار کند اعتقاد راسخی دارم اما این غالبا وجود نداشته است. دولت شرکت تولیدی تشکیل می دهد، اتومبیل می سازد و بعد می خواهد قیمت را تعیین کند آن هم به نفع مردم، آیا امکان پذیر است؟ دولت باید از کف صحنه اقتصاد به جایگاه رفیع خود باز گردد.

وی گفت: به دولت ضعیف معتقد نیستم. بعضی ها می گویند دولت باید کوچک شود، کوچک شدن دولت به معنای ضعیف شدن آن نیست. در کشوری که این همه منابع بالفعل هنوز وجود دارد این همه نیروی انسانی متخصص هنوز مشغول به کار نشده اند باید دولت قوی باشد تا بتواند مردم را ثروتمند کند و از محل مالیات ها به کسب درآمد بیندیشد.

وی افزود: دولت باید از مناقشات سیاسی فاصله بگیرد. اگر دولتی پای اصلی مناقشات سیاسی باشد نه به پیشرفت می رسد و نه می تواند اقتصاد را رشد دهد. دولت آینده اگر از جناح ها و گروه های سیاسی باشد که یک پای دعوای سیاسی و مناقشات هستند ادامه تجربه گذشته است، مناقشات دارد انفجاری می شود. دعوا و جنجال سیاسی یکی از نمادهای دموکراسی است اما اگر دولت محور این مناقشات و دعواها بود پیشرفت حاصل نمی شود.

واعظ زاده تاکید کرد: رییس جمهور باید دید سیاسی، علمی و حکمت داشته باشد.

یک دانشجو پرسید: در حالی که قانون برگزاری اعتراض های آرام را پیش بینی کرده، چرا در جامعه ما اعتراض به هیچ مشکلی دیده نمی شود؟

واعظ زاده پاسخ داد: قانون اساسی تجمع ها و راهپیمایی ها را مجاز می داند، تجمع هایی که شاید اعتراضی هم باشد اما کلمه اعتراض یا تجمع اعتراضی در قانون نیامده است؛ اگرچه برگزاری راهپیمایی و تجمع در چارچوب قانون آزاد است و گمان نمی کنم مشکلی ایجاد کند. ما در این زمینه احتیاج به دو چیز داریم؛ اول تجربه سیاسی و دوم گسترش دید مسوولان. مردم ما غروری دارند که گمان می کنند همه چیز را می دانند، ما نیازمند تجربه بیشتر در عرصه دموکراسی هستیم، از طرفی گمان می کنیم که هر اعتراضی شد بنیان های نظام را نشانه رفته است. حوادث بعد از انتخابات ۸۸ هم ناشی از همین تفکر بود. امروز اگر دانشجویان یا بازاریان اعتراض کنند یا بخشی از بازار به دلیل اعتراض به مشکلات اقتصادی تعطیل شود گمان می کنیم حرکتی کوبنده شکل گرفته، ما بیش از این که به قانون احتیاج داشته باشیم نیازمند تجربه دموکراسی هستیم، اگرچه شفافیت قانون هم نیاز است.

دانشجوی دیگری درباره رابطه با آمریکا پرسیده که وی گفت: رابطه ما با آمریکا برقرار بود، آن ها رابطه را قطع کردند. قطع رابطه با آمریکا جزء اصول انقلاب نیست، اگر کسانی فکر می کنند که تا ابد باید قطع باشد درست نیست اما سیاست بسیار پیچیده است و قطع رابطه می تواند دفعی و آنی باشد، اما برقرار کردن آن نیازمند زمینه هایی است. برای ایجاد ارتباط باید آمریکا ابتدا از فاز تخاصمی خارج شود زیرا قطع رابطه به معنای ورود به فاز تخاصمی است.

وی تصریح کرد: البته توجه داشته باشید که با برقراری رابطه با آمریکا تمام مشکلات حل نمی شود. روسیه هم با آمریکا ارتباطی دوستانه و نزدیک دارد اما آمریکا می خواست انتخابات ریاست جمهوری آن را زیر سوال ببرد. نباید ساده اندیش بود اما دشمن تراشی هم نباید کرد. این که رهبری می فرمایند حکمت را حاکم کنیم همین جاست. ما باید حکمت را بر عزت و مصلحت حاکم کنیم. باید عقل و تدبیر و حکمت بر کشور حاکم باشد تا هزینه بی خودی ندهیم، دستان مان را هم بالا نگیریم.

دانشجویی پرسید: شما چرا از گذشته تاکنون هیچ بسته فرهنگی ارائه نداده اید؟ هیچ سخنرانی در جمع دانشجویان نداشتید؟ هیچ رویکردی را ارائه نکردید؟ الان که زمان انتخابات است به میان دانشجویان آمدید؟ !

واعظ زاده پاسخ داد: من حتی اگر داغ ترین حرف های سیاسی را بزنم هیچ رسانه ای آن را تیتر نمی کند. من دنبال جریان سیاسی مستقل هستم. علت این که تاکنون هم به دنبال تریبون های عمومی و مطرح کردن مسائل نبودم این بود که به دنبال دستورالعمل سیاسی برای این جریان سازی بودم اما امروز احساس می کنم این امکان وجود دارد.

وی تصریح کرد: البته اگر صحبت های من در شورای انقلاب فرهنگی همان بخش صحبت های من منتشر شود شما متوجه می شوید که این حرف ها را در گذشته هم گفته ام، این اندیشه ها در من در دوران نوجوانی وجود داشته است. من در زمان گزینش دانشجوی دکتری این مسائل را عنوان کردم. در زمان مطرح شدن بحث ایجاد کرسی آزاداندیشی در دانشگاه این ها را مطرح کردم.

یک دانشجوی دیگر پرسید: چه تضمینی وجود دارد که بعد از انتخاب شدن از رهبری فاصله نگیرید؟

این کاندیدای احتمالی انتخابابات ریاست جمهوری گفت: رابطه من با رهبری به گونه ای است که من به او معتقد هستم. اعتقاد دارم که وقتی ایشان می گوید آزاداندیشی، نظر قلبی و ذاتی خودشان است، دل شان می خواهد دانشجو به دلیل نبود فضای گفتمان بغض نکند، احساس نکند که نمی تواند حرفی مخالف بزند، اما عاشق نظام هم باشد. اعتقاد دارم رهبری هیچ گاه اپوزیسیون دولت نبوده اند ولو این که بعضی از سیاست های بعضی از دولت ها را قبول نداشتند. اعتقاد دارم هر دولتی که با رهبری زاویه گرفت موفق نخواهد شد. رهبری فردی فرهیخته، روشنفکر و دانشمند است. در زمان تدریس بیش از آن که طلبه حوزه پای صحبت های ایشان بنشیند دانشجویان دانشگاه در مباحث درسی ایشان حضور داشتند.

وی تصریح کرد: اگر من انگیزه دارم که به عرصه رقابت انتخاباتی وارد شوم این است که می خواهم ورق را برگردانم، باید کاری کنیم؛ بر اساس روش های اسلامی و اصول اسلامی.