سید عباس عراقچی پس از پایان ششمین کمیسیون مشترک برجام ایران و 1+5 که روز سه‌شنبه در سطح معاونان و مدیران کل وزیران خارجه دو طرف در وین برگزار شد، با تاکید بر اینکه از دید ایران تمدید قانون تحریم‌های ایران (آیسا) نقض تعهدات برجامی آمریکاست، افزود: ما معتقدیم این نقض باید به نحو موثر جبران شود و از این رو این موضوع را در نشست امروز کمیسیون برجام مورد بررسی قرار دادیم.

عراقچی با اشاره به مذاکرات کارشناسی و نتایج به‌دست آمده، جمع‌بندی‌های به‌دست آمده را خوب توصیف کرد و گفت: در چارچوب مذاکرات کارشناسی دیدار دوجانبه‌ای میان هیات ایران و آمریکا انجام شد. این دیدار از این‌رو انجام می‌شود که هر وقت کشوری نسبت به رفتار کشور دیگر در چارچوب برجام اعتراض داشته باشد، ابتدا انتقاد و اعتراض خود را در نشستی دوجانبه مطرح می‌کند و اگر به نتیجه نرسند موضوع را به کمیسیون ارجاع می‌دهند.

ششمین کمیسیون مشترک برجام روز سه‌شنبه به منظور بررسی مسائل مطرح شده در نامه 26 آذر محمدجواد ظریف به فدریکا موگرینی در پی تمدید قانون تحریم‌های ایران توسط کنگره آمریکا برگزار شد.

نتایج این کمیسیون توسط روسای هیات‌های مذاکره‌کننده به وزیران خارجه دو طرف ارائه خواهد شد و در صورت حل و فصل نشدن موضوعات مطرح از سوی ایران، کشورمان می‌تواند درخواست تشکیل کمیسیون در سطح وزیران خارجه را مطرح کند.

بنابر این گزارش، بر اساس تحلیل کارشناسان به نظر می‌آید ششمین کمیسیون برجام، آخرین نشستی بوده است که معاونان و مدیران کل وزارت خارجه آمریکا در آن شرکت داشته‌اند. با توجه به روی کارآمدن دونالد ترامپ پس از 20 ژانویه باید منتظر تیم جدید وزارت خارجه آمریکا در چارچوب گروه 1+5 باشیم.