دفتر یادبود ارتحال آیت‌الله هاشمی‌ در سفارت ایران در آفریقای جنوبیبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران،  دفتر یادبود ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی همزمان با تشییع پیکر مرحوم در حرم امام خمینی  ره در سفارت ایران در آفریقای جنوبی گشایش یافت.

دیپلمات‌های مقیم پرتوریا در نخستین ساعت گشایش این دفتر از آن استقبال کرده و یادداشت هایی در تمجید شخصیت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در آن نوشتند.

مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی سال 1375 در دوران ریاست جمهوری اش از آفریقای جنوبی دیدن و با نلسون ماندلا رئیس جمهوری فقید آفریقای جنوبی دیدار و گفت‌وگو کرد.

جاکوب زوما رئیس‌جمهور کنونی آفریقای جنوبی با ارسال پیامی مراتب تسلیت دولت و ملت این کشور را به دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفت: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در سن هشتاد و دو سالگی به دنبال عمری خدمت صادقانه به ملت ایران دار فانی را وداع گفت.

وی افزود: آفریقای جنوبی با گرامیداشت تلاش‌های آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در برقراری پیوندهای مستحکم با کشورهای آفریقایی و بویژه آفریقای جنوبی در دوران ریاست جمهوری ایشان، همدردی خود را با ملت ایران ابراز نموده و در این ایام حزن و اندوه در کنار دولت و ملت ایران خواهد بود.