دولت چین به دونالد ترامپ هشدار داد که اگر دولت آتی آمریکا در برخورد با تایوان سیاست «چین واحد» را کنار بگذارد، پکن بی‌شک سیاست های تلافی‌جویانه در پیش خواهد گرفت.

پایگاه «گلوبال تایمز» گزارش داد که اگر دونالد ترامپ پس از ورود به کاخ سفید همچنان سیاست «چین واحد» را نادیده بگیرد، مردم چین از  دولت تقاضا خواهند کرد که اقدامات انتقام‌جویانه علیه دولت آمریکا در پیش بگیرد و در آن زمان جای هیچ گونه چانه زنی نخواهد بود و پکن با قدرت تلافی خواهد کرد.

دولت چین، تایوان را بخشی از خاک خود می داند به همین دلیل از دیگر کشورها نیز می خواهد که مناسبات رسمی با رئیس جمهور تایوان نداشته باشند.

«تسای اینگ وی» رئیس جمهور تایوان اخیرا درمسیر سفر دوره‌ای خود به کشورهای هندوراس، نیکاراگوئه، گواتمالا و السالوادور در ایالت «هوستون» آمریکا توقف کرده و با نماینده مجلس این ایالت دیدار کرده بود که موجب خشم مقامات چین شده است.

بنا به گزارش «رویترز» دولت چین پیش از این از واشنگتن خواسته بود که به رئیس جمهور تایوان اجازه ورود به خاک آمریکا را ندهد.

براساس سیاست «چین واحد» رئیس جمهور تایوان نباید هیچ دیدار رسمی با مقامات آمریکا داشته باشد.

در ماه گذشته نیز دونالد ترامپ با رئیس جمهور تایوان تلفنی صحبت کرده بود که دولت چین به شدت از این اقدام رئیس جمهور آتی آمریکا عصبانی شد.