«اشتون کارتر» گفت: روسیه در مبارزه با گروه تروریستی داعش هیچ نقشی نداشته است و ائتلاف آمریکایی به تنهایی با داعش در سوریه مبارزه کرده است.

وی که با ان.بی.سی مصاحبه می کرد اظهار داشت: آنها گفتند که می‌خواهند با داعش مبارزه کنند و می‌خواهند در این جنگ شهری همکاری کنند اما هیچ کاری نکردند و هیچ کدام از این کارها را انجام ندادند.

وی اظهار داشت: در  نتیجه ما خودمان با تروریست‌های داعش مبارزه کردیم و مسکو عملا به هیچ چیزی در سوریه دست نیافته است.

اشتون کارتر در ادامه این مصاحبه به تمجید از عملکرد ائتلاف آمریکایی در عملیات آزادسازی موصل پرداخت و گفت که فعالیت‌های ائتلاف در عملیات آزادسازی موصل طبق برنامه پیش رفته است.

وی در ادامه ضمن انتقاد از حضور روسیه در بحران سوریه گفته است که حضور روسیه در جنگ سوریه به طور قطع پایان دادن به این بحران را سخت‌تر کرده است زیرا مسکو با واشنگتن در براندازی دولت بشار اسد همکاری نکرده و نیز در کنار گذاشتن مسالمت آمیز این دولت نیز شکست خورده و نیز نتوانسته است تروریست‌های میانه‌رو را  وارد ساختار قدرت دولت بشار اسد کند.

راشا تودی در گزارش خود نوشت: این در حالی است که مسکو تاکنون چنین تعهدی نداده و در عوض بارها تأکید کرده که مردم سوریه آینده کشور خود را بدون دخالت هیچ عامل خارجی مشخص کنند، و هدف روسیه نیز حمایت از حق حاکمیت دمشق و آوردن گروه‌های موافق با مصالحه به پای میز مذاکره است و همزمان مبارزه با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی حاضر در سوریه است.