خبرگزاری رویترز به گزارشی محرمانه دست یافته است که نشان می‌دهد دبیرکل سابق سازمان ملل، نگرانی خود را در خصوص نقض ادعایی تحریم صادرات اسلحه (به حزب‌الله لبنان) از سوی ایران، به شورای امنیت اعلام کرده بود.

این گزارش که سالانه دو بار منتشر می‌شود و قرار است از سوی 15 عضو شورای امنیت در 18 ژانویه (29 دی) به بحث گذاشته شود، همچنین اتهاماتی ادعایی را از سوی فرانسه درباره توقیف یک کشتی در ماه مارس گذشته در شمال اقیانوس هند، علیه ایران مطرح می‌کند.

به نوشته رویترز، سال گذشته و با آغاز اجرای توافق هسته‌ای، بیشتر تحریم‌های ایران لغو شد؛ ولی ایران هنوز تحت تحریم صادرات اسلحه است که به لحاظ فنی ارتباطی با توافق هسته‌ای ندارد. این گزارش روز 30 دسامبر سال گذشته میلادی به وسیله بان کی‌مون، دبیرکل سابق سازمان ملل به شورای امنیت ارائه شد.

بنا بر مندرجات یک قطعنامه سازمان ملل که اجرای برجام را تضمین می‌کند، دبیرکل سازمان ملل موظف است هر شش ماه یک بار هرگونه نقض احتمالی تحریم‌های موجود را به شورای امنیت گزارش دهد.

در بخشی از گزارش دبیرکل سابق سازمان ملل آمده است: «از 16 ژانویه سال 2016 گزارشی درباره عرضه، فروش، انتقال و صادرات کالا‌های مرتبط با انرژی هسته‌ای به ایران، در تقابل با قطعنامه سازمان ملل دریافت نکرده‌ام.»