به گزارش پارس به نقل از مهر، اولین نشست از سلسه نشست ها با حضور نامزدهای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با عنوان" آگاهی برای حماسه" عصر امروز با حضور منوچهر متکی در سالن اجتماعات این دانشگاه برگزار شد.

وی پس از سخنرانی خود به پرسش های دانشجویان در موضوعات مختلف از جمله برنامه های اقتصادی برای برون رفت از وضع موجود، شعار وی در انتخابات، اصلاح طلب هستید یا اصول گرا، نظرش در خصوص ولایت فقیه، برنامه اش برای جوانان در حوزه های مختلف، ماجرای عزل شدنش از وزارت خارجه، سوریه، و… پاسخ داد که در ادامه نیز به صورت پرسش و پاسخ به آن خواهیم پرداخت.

* برنامه اقتصادی شما برای برون رفت از وضع موجود چیست؟

- معتقدم اقتصاد شامل دو بخش می شود، بخش اول شامل فعالیت های عمرانی، اجرایی و زیر ساخت ها است که در دولت فعلی شاهد بسیاری از اولین ها بودیم و بخش دوم که بسیار مهم است و موجب افزایش ثروت، تقویت بنیه اقتصادی، ارتقا جایگاه خانواده ها، افزایش قدرت خرید و… می شود بحث تولید است.

تولید ناموس اقتصاد و شاه کلید حل مشکلات اقتصادی است، مهمترین برنامه در دولت یازدهم باید توجه ویژه به تولید، برداشتن موانع تولیدی و ایجاد رغبت برای تولید باشد.

تصمیم سازی در اقتصاد دستوری نیست و باید به سیستم بانکی توجه ویژه شود زیرا در تمام دنیا بانک مهمترین مدافع تولید است، مشکلات زیادی در تولید وجود دارد و هیچ دولتی اذعان به عدم حمایت از تولید نکرد، وقتی در چند سال گذشته شعارهای سال بر محور اقتصاد می چرخد یعنی این موضوع هم اهمیت دارد هم نیاز به حماسه سازی.

دولت فعلی در دو سال گشذته به مردم یارانه داد این امر باید انجام می شود اما وقتی این یارانه های با وجود قانون به بخش تولید تعلق نگرفت این نشان از حمایت از تورم دارد.

* نظرتان را راجع به ولایت فقیه و اسفندیار رحیم مشایی بیان کنید.

- تعبیر و تعریف ولایت فقیه هم در تعاریف دینی و هم در قانون اساسی برای همه ما مشخص است، توجه به ولایت فقیه در قانون اساسی نشان از مشروعیت نظام اسلامی دارد، آن بخشی که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد این است که ولایت فقیه اقیانوسی است که دولت و دیگر قوا برای حل مشکلاتش باید از آن استفاده کند.

در مورد افراد نظری نمی دهم اما اینگونه سوالات که از بنده می شود یک تکمله دارد آن هم بحث انحراف است تصور من این است که بحث انحراف که این زمان مطرح است مهمترین منشا آن حضور بخشی از دولت یا کسانی از دولت هستند که در تصمیم سازی موثرند از جایگاه خودشان به جایگاهی که به آنها مربوط نیست، اما اسامی که نام می برید چون ممکن است کاندیدا باشند نظر نمی دهم.

*در مورد مسکن جوانان چه برنامه هایی دارید؟

- کارهایی که در دولت برای مسکن انجام شده قابل توجه است و شاید بتوان با اصلاح برخی ساختارها این امر را برای تولید انبوه ادامه داد، کنترل مسکن، مسکن های خالی، و… از دیگر برنامه هایی است که می توان انجام داد.

در شهرهای بزرگ همین روند موجود مناسب است به علاوه طراحی برای مسکن های خالی و برنامه ریزی برای زمین به نوعی که هزینه سازی برای فرد ساکن نداشته باشد.

*خودتان را اصلاح طلب می دانید یا اصول گرا؟

- بنده در چارچوب های اعتقادی خود جهت گیری های مشخصی داشته ام، در زمانی از بنده پرسیدند اصول گرایی یا واقع گرا؟ گفتم اصول گرای واقع بین هستم، مبانی اصلی را باید در پیچ و خم واقعیت های جامعه پیش ببریم.

اگر منظور از اصلاح طلب به معنای جریان سیاسی فعلی است باید بگویم متعلق به هیچ تشکیلاتی نیستم، به اعتقاد من رئیس جمهور باید تجمیع نقاط مثبت همه روسای پیشین باشد.

*چرا عکس العملی پس از عزل از وزارت خارجه نشان ندادید؟ آیا زمان بیان جریان عزلتان نرسیده است؟

- بنا به معذورات اخلاقی غیر شخصی پیرامون این مساله تا زمانیکه آقای احمدی نژاد بر سرکار هستند صحبت نخواهم کرد اما اینکه گفتید زمانش فرا رسیده یا نه باید بگویم هر زمان که بنده و آقای احمدی نژاد شهروند عادی شدیم راجع به این موضوع صحبت خواهم کرد.

*هزینه های تبلغاتی شما از کجاست؟

- کمک هایی که بلا عوض و بلا شرط باشد را می پذیرم البته اگر کسی نیز بخواهد کمکم کند پذیرا هستم. (این جواب کوتاه با خنده، همهمه و جملات طنز دانشجویان مواجه بود) .

*در مورد مسائل هسته ای و مذاکره با امریکا چه نظری دارید؟

- رصد بنده از شرایط این است که غربی ها تا حدودی نگاهشان نسبت به گذشته متفاوت شده است آنها نمی توانن برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران را نفی کنند و شرایط به گونه ای است که پیش بینی می شود در مذاکرات ۱+۵ به نتایج خوبی دست یابیم.

باید در مذاکرات هسته ای موضوع هسته ای را حل کنیم نه موضوعات دیگر را.

در زمینه مذاکره با امریکا مخالفتی ندارم، تصورم این است اگر امریکا در این زمینه جدی باشد و بخواهد مذاکره کند آن هم با الزامات یک مذاکره، در طرف ایرانی زمینه وجود دارد.