سیدسلمان سامانی رئیس کمیته حقوقی ستاد انتخابات کشور درباره فعالیت‎های زودهنگام انتخاباتی برخی چهره‎ها و احزاب سیاسی در استان‎ها و شهرستان‎های مختلف کشور، گفت: در یک نگاه کلان، تمام افرادی که در تابعیت جمهوری اسلامی ایران و تحت حمایت قانون اساسی آن قرار دارند از حق مشارکت و فعالیت سیاسی برخوردارند مگر به موجب قانون چنین حقی از آن‌ها سلب شده باشد.

وی در این باره اضافه کرد: وزارت کشور تمام تلاش خود را در راستای توسعه نشاط و آرامش سیاسی انجام داده است تا بتواند برخورداری از فضایی باز، امن و آرام را در ایران اسلامی تضمین کند تا افراد، گروه‎ها و جریان‎های سیاسی که در ذیل قانون اساسی و در چارچوب‎های تعریف شده نظام قرار دارند، بتوانند آزادانه به فعالیت‎های خود بپردازند. بنابراین افراد و گروه‌های سیاسی در همه حال می‎توانند به نحو شایسته‌‏ای از حق آزادی بیان، تشکیل تجعمات قانونی و فعالیت‎های سیاسی خود استفاده کنند.

قائم‌مقام وزیر کشور در امور مجلس و هماهنگی استان‎ها، ادامه داد: تضارب آرا و اندیشه‎ها در فضای سیاسی کشور باید به طور آزادانه و منطقی شکل بگیرد. وزارت کشور در این مدت نهایت تلاش خود را انجام داده است و ما از بیان نظرات مختلف در چنین فضایی که منجر به تقویت منافع ملی نیز می‌شود استقبال می‏کنیم.

سخنگوی وزارت کشور افزود: علی‌رغم آزادی‌های تصریح شده در قانون اساسی که همواره مورد تأکید و مراقبت وزارت کشور بوده است، مطابق قوانین و مقررات انتخابات زمان خاصی برای تبلیغات انتخابات مشخص شده است. به عبارتی فعالیت یا تبلیغات خارج از این موعد مقرر، تخلف انتخاباتی به حساب می‎آید و در قانون مربوطه ضمانت اجراهایی برای برخورد با متخلفان پیش‎بینی شده که از جمله امکان رسیدگی و بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات است.

سامانی در پایان تصریح کرد: ما در وزارت کشور در عین آنکه از حق آزادی بیان و مشارکت سیاسی آحاد ملت صیانت می‌کنیم اما اگر قبل از موعد مقرر و زمان تعیین شده در قانون، فعالیت افراد و گروه‎های سیاسی مختلف جنبه انتخاباتی پیدا کند و از مصادیق تخلف از قانون انتخابات باشد قطعاً تذکر داده‌ایم و خواهیم داد و در مواقع لزوم از سایر ضمانت‌های اجرایی قانون نیز استفاده خواهیم کرد.