به گزارش پارس به نقل از فارس، فرآیند انتخابات چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا به عنوان نهاد فراگیر مردمی که نشان دهنده اهتمام نظام جمهوری اسلامی ایران به مجموعه متنوع فکرها، مشورت ها و دیدگاه ها در اداره امور کشور است صبح چهارشنبه ۲۱ فروردین ماه ۱۳۹۲ با حضور وزیر کشور و در تالار وزارت کشور به صورت رسمی آغاز شد.

آغاز ثبت نام

طبق برنامه ریزی های قبلی ثبت نام از نامزدهای انتخابات چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا از تاریخ ۲۶/۱/۹۲ تا ۱/۲/۹۲ ادامه داشت و در مجموع ۳۵۲ هزار و ۱۶۵ نفر در مهلتی ۷ روزه برای ثبت نام مراجعه کردند.

بررسی صلاحیت و زمان اعتراض

هیات های نظارت از تاریخ ۱۳۹۲/۲/۲۰ تا ۱۳۹۲/۲/۲۶ برای اعلام نظر مهلت دارند و هم چنین آن دسته از داوطلبانی که صلاحیتشان تایید نشده از تاریخ ۱۳۹۲/۲/۲۸ به مدت ۴ روز فرصت دارند تا شکایات خود را اعلام کنند.

انتخاباتی که شورای نگهبان در آن دخیل نیست

صلاحیت کاندیداهای شوراهای اسلامی شهر و روستا را بر خلاف ریاست جمهوری و مجلس، که شورای نگهبان مشخص می کند، اعضای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات مشخص می کنند و فرآیند برگزاری مراحل شش گانه انتخابات (نام نویسی، بررسی صلاحیت، تبلیغات، برگزاری انتخابات، رأی گیری و تأیید درستی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا) بر عهده هیأت های نظارت است.

پس از پایان زمان نام نویسی، هیأت های اجرایی موظفند بنا بر ماده ۴۶ قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و به منظور احراز شرایط یاد شده در ماده ۲۶ و ۲۹ قانون مذکور از مراجع ذی ربط استعلام کنند و این مراجع نیز باید تا ده روز از تاریخ وصول استعلام، نسبت به موارد استعلام کتباً پاسخ دهند.

شرایط حداقلی برای تایید صلاحیت اعضای شورای شهر

کاندیداهای چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا برای راه یابی به این نهاد اجتماعی باید از شرایط حداقلی زیر برخوردار باشند:

تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران

حداقل سن ۲۵ سال تمام.

اعتقاد و التزام عملی به اسلام و ولایت مطلقه فقیه.

ابراز وفاداری به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

دارابودن سواد خواندن و نوشتن برای شورای روستاهای تا دویست خانوار و داشتن مدرک دیپلم برای شورای روستاهای بالای دویست خانوار، داشتن حداقل مدرک فوق دیپلم یا معادل آن برای شورای شهرهای تا بیست هزارنفرجمعیت، داشتن حداقل مدرک لیسانس یا معادل آن برای شورای شهرهای بالای بیست هزارنفرجمعیت.

دارا بودن کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا کارت معافیت دائم از خدمت برای مردان.

تبصره ۱ - اقلیت های دینی شناخته شده در قانون اساسی به جای اسلام باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند.

تبصره ۲ - اعضاء شوراها باید در محدوده حوزه انتخابیه خود سکونت اختیار نمایند. تغییر محل سکونت هر یک از اعضاء شورا از محدوده حوزه انتخابیه به خارج از آن موجب سلب عضویت خواهد شد.

بنا به ماده ۴۸ قانون انتخابات شوراهای اسلامی، نظر هیأت های اجرایی بخش و شهر و شهرستان، مبنی بر تأیید صلاحیت داوطلبان با تأیید هیأت های نظارت شهرستان و بخش معتبر است و چنانچه تا هفت روز از تاریخ دریافت نتیجه رسیدگی صلاحیت داوطلبان، هیأت های نظارت مربوطه درباره داوطلب یا داوطلبان نظر خود را اعلام نکنند، نظر هیأت اجرایی ملاک عمل خواهد بود؛ به عبارتی، در این مرحله از رسیدگی هیأت های نظارت بخش و شهرستان، تنها تأیید صلاحیت داوطلبان اجرایی را بررسی می کنند و نمی توانند ردشدگان اجرایی را تأیید کنند.

بررسی سوابق داوطلبان باید محرمانه انجام گیرد، به گونه ای که موجب هتک آبروی افراد نشود و بررسی از موارد یاد شده در مواد ۲۶،۲۷،۲۸،۲۹ و ۳۰قانون انتخابات شورا ها خارج نشود و افشای هر گونه اطلاعات دریافت شده توسط اعضای هیأت های اجرایی و یا هر شخص دیگری ممنوع است.

بنا بر تبصره ۱ ماده ۵۰ قانون انتخابات شوراهای اسلامی، داوطلبانی که صلاحیت آن ها در هیأت های اجرایی رد شده است، می توانند تا چهار روز از تاریخ اعلام نام نامزدهای انتخاباتی، شکایت خود را به ترتیب، داوطلبان شورای اسلامی روستا به هیأت نظارت شهرستان و داوطلبان شورای اسلامی شهر به هیأت نظارت استان تسلیم کنند؛ البته به استناد تبصره ۲ همین ماده، شاکیان می توانند شکایت خود را تا مهلت مقرر به هیأت اجرایی مربوطه نیز تسلیم کنند.

هیأت اجرایی موظف است، بلافاصله شکایات دریافتی را به هیأت نظارت ذی ربط بفرستد و هیأت های نظارت نیز موظفند بر پایه تبصره ۳ ماده ۵۰ قانون انتخابات شورا ها تا ده روز از تاریخ دریافت شکایات به آن ها رسیدگی و نتیجه را به هیأت های اجرایی مربوطه اعلام نمایند و نظر هیأت نظارت در این خصوص قطعی و لازم الاجراست؛ به عبارت دیگر، تجدید نظر داوطلبان رد صلاحیت شده معترض روستا در هیأت نظارت شهرستان و تجدید نظر داوطلبان معترض رد صلاحیت شده برای شهر ها در هیأت عالی نظارت استان انجام می پذیرد و نظر هیأت های عالی نظارت استان قطعی و لازم الاجراست.

مهلت تبلیغات

کاندیداهایی که توسط اعضای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات تایید صلاحیت شده اند از تاریخ ۱۶ خرداد ماه تا ۲۴ ساعت قبل از رای گیری (۲۴ خرداد ماه ۱۳۹۲) فرصت تبلیغات دارند.

زمان رای گیری

براساس پیش بینی های انجام شده رای گیری انتخابات چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ۲۴ خرداد ماه خواهد بود و رای گیری در ۱۴ حوزه انتخابیه به صورت تمام الکترونیکی است.

۲۴ تیرماه آغاز دور چهارم شوراهای اسلامی شهر و روستا

شروع به کار دوره چهارم شوراهای اسلامی، یک ماه پس از آغاز دوره ریاست جمهوری یازدهم خواهد بود.

عمر قانونی هر دورهٔ شوراها ۴ سال است، ولی در پی تصویب قانونی در مجلس مصوب شد که انتخابات خبرگان با مجلس و انتخابات شوراها با ریاست جمهوری ادغام شود و انتخابات گذشته در سال ۱۳۸۵ برگزار شد و عمر شوراهای سوم ۷ سال به درازا کشید.

شوراها حدود ۱۲۴هزار و هفتصد کرسی دارد که با عضوهای جانشین ۲۰۷٬۵۸۷ نفر می شود.

مدیرکل انتخابات وزارت کشور بااشاره به تغییرات و اصلاح قوانین که در چهارمین دوره انتخابات شوراها اعمال خواهد شد تعداد اعضای اصلی و علی البدل شوراها را به شرح زیر اعلام کرد.

شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، ۵نفر عضو اصلی و ۲نفر علی البدل

شهرهای ۵۰هزارنفر جمعیت۷ نفر عضو اصلی و ۳ نفر علی البدل

شهرهای ۱۰۰هزار نفر جمعیت، ۹نفر عضو اصلی و ۴ نفر علی البدل

شهرهای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، ۱۱ نفر عضو اصلی و ۵ نفر علی البدل

شهرهای۵۰۰ هزار نفر جمعیت، ۱۳ عضو اصلی و ۶ عضو علی البدل

شهرهای یک میلیون نفر جمعیت، ۱۵ نفر عضو اصلی و ۷ نفر علی البدل

شهرهای، دو میلیون نفر جمعیت، ۲۱ نفر عضو اصلی و ۸ نفر علی البدل

شهرهایبیش از ۲ میلیون نفر جمعیت، ۲۵ نفر عضو اصلی و ۱۰ نفر علی البدل

شهر تهران، استثنائا ۳۱ نفر عضو اصلی و ۱۲ نفر علی البدل