پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- هفته گذشته نتانیاهو سفری به دو کشور اسلامی یعنی جمهوری آذربایجان و قزاقستان داشت. سفری که در آن علناً از ایران سخن به میان آمد و نشان داد که یکی از اهداف سفر چیست

نتانیاهو در دیدار با رئیس‌جمهور قزاقستان صراحت اعلام نمود: «به ایران بگویید دیگر اسرائیل را تهدید نکند، زیرا ما خرگوش نیستیم بلکه ببر هستیم»

هم‌چنین روزنامه «جروزالم پست» مدعی شد نتانیاهو در پاسخ به نظربایف که پرسیده بود آیا به واقعی بودن تهدید ایران برای نابود کردن اسرائیل باور دارید، تأکید کرد: «بله کاملاً مطمئن هستم (که ایران قصد نابودی اسرائیل را دارد.)»

نتانیاهو در ادامه سفر خود به جمهوری آذربایجان رفت. مهم‌ترین اتفاق در این سفر را می‌توان امضای قرارداد گنبد آهنین با باکو دانست.

اتفاقی که قطعاً با واکنش ارمنستانی‌ها همراه خواهد بود. البته برخی تحلیل گران معتقدند افزایش همکاری نظامی باکو و تل آویو برای جمهوری اسلامی هم تهدیدزاست.

1- سفر روحانی به ارمنستان و قزاقستان یک هفته پس از خروج نتانیاهو از منطقه، اتفاقی بسیار لازم و به جایی بود. از آنجایی که سفر نتانیاهو ماه ها پیش اطلاع رسانی شده بود، نمی توان هم زمانی سفر دکتر روحانی و نخست وزیر رژیم صهیوینستی را تصادفی دانست.

2- سفر  روحانی این پیام را به باکو منتقل می‌نماید که در صورتی بیش از پیش به صهیونیست‌ها نزدیک شوند، جمهوری اسلامی با حمایت از ایروان توان و ابزارهای قوی‌ای برای فشار به آذربایجان دارد.

3- تیره شدن روابط آذربایجان و ایران، پیامدهای منفی‌ای برای ایران به دنبال خواهد داشت و نفوذ و حضور ایران در قفقاز دچار چالش خواهد شد. ضمن آنکه اذربایجان یک کشور مسلمان و شیعی است.

4- هم چنین سفر رئیس‌جمهور به کشور مسلمان قزاقستان اقدامی مفید و هوشمندانه است. روابط ایران و قزاقستان یک فرصت مناسب دوسویه میان تهران و آستانه است.

5- لذا باید با دیپلماسی فعال و برنامه ریزی شده در تمام حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی از تبدیل شدن قرقیزستان به تهدیدی برای ایران در اوراسیا همانند جمهوری آذربایجان بر اثر نفود رژیم صهیونیستی جلوگیری نمود.