شهباز حسن‌پور بیگلری نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه 28 آذر و در موافقت با کلیات لایحه برنامه ششم توسعه در صحن علنی مجلس گفت: رئیس سازمان برنامه و بودجه هم اعلام کرد که دولت ایراداتی به لایحه دارد اما با کلیات آن موافق است.

وی ادامه داد: ما یک سال برنامه پنجم را تمدید کردیم و اگر امروز به کلیات لایحه ششم رأی ندهیم، یک سال دیگر کشور را بلاتکلیف گذاشته‌ایم.

حسن‌پور به 4 ماه کار فشرده کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم با حضور کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان برنامه و بودجه اشاره کرد و گفت: نباید زحمات آنان نادیده گرفته شود.

وی افزود: آقای حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق که سال‌ها عضوی هیأت رئیسه مجلس بوده‌اند در همه جلسات شخصاً و کلمه به کلمه لایحه را بررسی کرده‌اند و کوشیده‌اند در لایحه نهایی به مسائل اصلی کشور توجه شود.

نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در لایحه برنامه ششم دقیقاً موردتوجه قرار گرفته است، تنها نسخه نجات‌بخش کشور را اقتصاد مقاومتی خواند و گفت:‌ باید به نیروهای داخلی اعتماد و توجه داشته باشیم؛ آیا مخالفان لایحه توجه نداشتند که فریاد امروز همه نمایندگان «اشتغال» است؟

وی با اشاره به اینکه گزارش کمیسیون تلفیق بنا را بر اولویت اشتغال در کشور گذاشته است، افزود: برای اولین بار طبق این لایحه نرخ بیکاری در کشور تک‌رقمی شده و به 8 درصد می‌رسد که برای نیل به آن نیاز به هماهنگی و انسجام میان دولت و سایر قواست.

حسن‌پور از توجه به سند چشم‌انداز در گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم سخن گفت و تصریح کرد: اعضای کمیسیون تلفیق به اصل 44 قانون اساسی و سند چشم‌انداز توجه داشتند و هرچند که هر برنامه‌ای دارای نقاط مثبت و منفی است، اما در این لایحه برای اولین‌بار از زمان قانون‌گذاری در کشور به بحث تأمین اجتماعی توجه خاص شده است.

وی اضافه کرد: برای اولین‌بار مصوب شده است که حداقل حقوق کمیته امداد و بهزیستی 20 درصد حداقل حقوق وزارت کار باشد.

نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی گفت: در موضوع محیط‌زیست در این لایحه مقرر شده است که برای 5 سال برداشت از جنگل‌ها ممنوع شود. همچنین در بحث اقتصاد دانش‌بنیان در این لایحه تلاش شده است که به‌گونه‌ای عمل شود که محور صادرات قرار گیرد.

وی به توجه لایحه برنامه ششم توسعه به موضوع رتبه‌بندی فرهنگیان و مشکلات آنها اشاره کرد و اظهار داشت: سعی شده است که برای بازنشستگان و شاغلان فکر اساسی شود.

حسن‌پور از توجه به موضوع ریزگردها در این لایحه سخن به میان آورد و با یادآوری اینکه کارشناسان بخش خصوصی وقت خود را به‌رایگان در اختیار کمیسیون تلفیق گذاشتند، گفت: در این لایحه سعی شده به موضوع ایثارگران نیز توجه شود.

وی با ذکر این نکته که وزارت بهداشت توانسته است در طرح تحول سلامت رضایت نسبی مردم را به‌دست آورد، بیان داشت: نمی‌توانیم این طرح را ابتر بگذاریم.

نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی در پایان به توجه لایحه برنامه ششم توسعه به بخش‌های قضا، حمل‌ونقل ریلی، صنعت و معدن، اشاره کرد و گفت:‌ در این لایحه برای اولین‌بار به جوانان به‌طور ویژه و ذیل موضوع فرهنگ و ورزش توجه شده است.