"ژان مارک آیرو"، وزیر امور خارجه فرانسه، امروز از "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور منتخب آمریکا بخاطر داشتن رفتاری غیرمحترمانه با چین در خصوص مسئله سیاست "چین واحد" انتقاد کرد.

وزیر امور خارجه فرانسه در گفتگو با شبکه 2 تلویزیون این کشور گفت: چین یک کشور بزرگ است. شاید با این کشور تفاوتها و اختلاف نظراتی داشته باشیم؛ اما نباید با یک شریک اینگونه صحبت کرد. این اقدام به هیچ وجه هوشمندانه نبود. ما باید از مسائلی که باعث ایجاد اختلافات می شود جلوگیری کنیم. 

ترامپ روز یکشنبه گفته بود آمریکا الزاما مجبور نیست به سیاست چین واحد متعهد باشد. وی با بیان این اظهارات، بار دیگر خشم چین را بر انگیخت. چین پیشتر هم بخاطر تماس تلفنی ترامپ با رئیس جمهور تایوان خشمگین شده بود.

"دفتر امور تایوانِ شورای دولتی چین" امروز (چهارشنبه) اعلام کرد هرگونه تداخل در سیاست "چین واحد" یا صدمه به آن، اثرات جدی بر صلح و ثبات تنگه تایوان به دنبال خواهد داشت.

آمریکا از سال 1979 روابط رسمی خود را با تایوان قطع کرد و برقراری این مکالمه تلفنی سیاست چند دهه اخیر آمریکا را نقض کرده است. تایوان از سال 1950 اعلام استقلال کرده است؛ اما چین این جزیره را بخشی از خاک خود می داند.