حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در نشست خبری رؤسای جمهور ایران و اندونزی که امروز چهارشنبه 24 آذرماه برگزار شد اظهار داشت: سفر رئیس جمهور اندونزی به ایران که مصادف با ولادت پیامبر عظیم‌الشان اسلام است به فال نیک می‌گیرم.

وی افزود: برای روابط ایران و اندونزی به عنوان کشور اسلامی مهم در شرق آسیا و ایران به عنوان کشور مهم در غرب آسیا اهمیت قائل هستیم. 

روحانی تصریح کرد: تردید ندارم همکاری دو کشور علاوه بر منافعی که برای دو ملت خواهد داشت به نفع امنیت و ثبات منطقه و جهان اسلام خواهد بود. 

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: پس از سفر بنده به کشور اندونزی و ملاقات با رئیس جمهور این کشور تحرکات خوبی در زمینه روابط دو جانبه و مسائل اقتصادی خصوصا بعد از دوران پسا برجام وجود داشته است.

وی اظهار با اشاره به توسعه روابط دو کشور یادآور شد: تسهیلاتی که برای توسعه روابط دو کشور از جمله توافقات روابط بانکی، توافقاتی که در زمینه سرمایه‌گذاری و تعرفه‌های ترجیحی انجام شده به زودی نهایی می‌شود  که این موضوع می‌تواند جهشی قابل قبول در روابط دو کشور ایجاد کند.

روحانی ادامه داد: روابط دو کشور در زمینه انرژی را روابطی راهبردی می‌توانیم و ایران تامین کننده نیازهای کشور اندونزی در حوزه نفت خام، گاز مایع، پتروشیمی و سایر نیازمندی‌ها خواهد بود.

رئیس جمهور تصریح کرد: مقرر شد در روابط تجاری نسبت به محصولات دو کشور حتی‌الامکان روابط به صورت مستقیم صورت بگیرد و این رابطه از طریق واسطه و کشور ثالث انجام نشود.

وی گفت: در راستای مسائل دانشگاهی، علمی، فناوری، خصوصا فناوری های نوین، هوافضا،‌داروسازی، نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی قصد داریم روابط و همکاری دو کشور را افزایش دهیم. 

روحانی با اشاره به روابط فرهنگی دو کشور یادآور شد: درباره تعالیم عالیه اسلام و با توجه به اینکه هر دو کشور به دنبال اسلام معتدل و رحمانی بوده و با هر گونه افراط و خشونت مخالف هستند مقرر شد کمیته روابط علمای دو کشور و مسائل فرهنگی توسعه یابد.

رئیس جمهور ادامه داد: روابط دو کشور در زمینه همکاری های بین‌المللی، جنبش عدم تعهد و سازمان کنفرانس اسلامی، نزدیک بوده و امروز توافق شد که همکاری‌ها در زمینه مسائل و مشکلاتی که امروز جهان اسلام خصوصا در مسایلی که  کشورهای یمن سوریه و میانمار با آن مواجه هستند ثبات و امنیت را گسترش دهیم.

وی متذکر شد: برای تضمین همکاری های دو کشور مقرر شد توافقات امروز و آنچه که در کمیسیون مشترک مطرح شده برای پیگیری و اجرایی شدن آن ظرف دو ماه آینده هیئتی از اندونزی به تهران سفر کند تا کلیه توافقات این سفر مورد پیگیری قرار گیرد تا  شاهد توسعه روابط دو کشور دوست و مسلمان در تمامی زمینه‌ها باشیم.

در ادامه نشست خبری «جوکو ویدودو» رئیس جمهور اندونزی با تشکر از مراتب دعوت و استقبال جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: مطمئنا این سفر در گسترش روابط بین دو کشور فصلی جدید خواهد بود.

وی گفت: در ملاقات گذشته با رئیس جمهور ایران مباحث مختلفی  در راستای تحکیم و تقویت روابط دو کشور خصوصا همکاری در زمینه اقتصادی با محوریت همکاری در حوزه انرژی مطرح شد.

رئیس جمهور اندونزی با اشاره به توافقات ایران و  کشور متبوعش تصریح کرد: یکی از توافقات حاصل شده در زمینه نفت و گاز بود خرید بیش از 500 هزار متریک گاز مایع توسط اندونزی از جمهوری اسلامی ایران بود که مطمئنا این همکاری در زمینه قیمت‌ها و اقتصادی بودن خرید این کالا بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: برنامه سرمایه‌گذاری در زمینه تاسیس پالایشگاه در جاوه شرقی توسط ایران از مباحث مورد توجه دو کشور بود.

رئیس جمهور اندونزی گفت: از مباحث مطرح شده دیگر ساخت نیروگاه‌های تولید برق و افزایش ظرفیت برق در کشور اندونزی توسط کشور ایران تا ظرفیت 5 هزار مگاوات بود.

وی تصریح کرد: موضوع دیگری که مورد بررسی قرار گرفت مشارکت شرکت نفت اندونزی در افزایش ظرفیت تولید میدان‌های نفتی آب تیمور در ایران بود.

رئیس جمهور اندونزی یادآور شد: خرسندم که اعلام کنم در سفر امروز به ایران 60 تن از مدیران عالی بخش خصوصی و صنایع مختلف بنده را همراهی می‌کنند و با شرکا و همصنفان خود در ایران ملاقات می‌کنند و مطمئنا این تعامل باعث افزایش میزان مبادلات اقتصادی و بازرگانی بین دو کشور خواهد شد.

وی اظهار داشت: اندونزی همواره بر گفتگوها و اهداف صلح‌جویانه تاکید داشته و دارد، همچنین این کشور اعلام کرد تنها راه دستیابی به راه حل مباحث و بحران‌های خاورمیانه خصوصا در کشورهای یمن، سوریه و میانمار و سایر مناطق دنیا رویکرد‌های صلح‌جویانه است و اندونزی همچنان بر نقش فعال خود در این زمینه تاکید دارد.