وزیر امور خارجه کشورمان عصر روز چهارشنبه (به وقت محلی) در دیدار با "فومیو کیشیدا" در محل وزارت خارجه ژاپن در ابتدای سخنان خود با تشکر از میهمان نوازی دولت و مردم ژاپن  گفت: خوشحال هستم که در این سفر با یک هیات سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی در ژاپن هستم.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان با بیان اینکه اولین برنامه هیات ایرانی در سفر به توکیو برگزاری نشست مشترک تجار ایران و ژاپن با تلاش جترو (سازمان تجارت خارجی ژاپن) بود، افزود: ما علاقه‌مند هستیم که روابط دو کشور در عرصه های مختلف به ویژه اقتصادی گسترش پیدا کند.

وی از ایران به عنوان لنگرگاه ثبات در منطقه یاد کرد و گفت: ما از ژاپن توقع داریم نقش فعالی در برقراری ثبات در منطقه ایفا کند و از ارتباطات و تماسهای سیاسی خود با سایر کنشگران در منطقه استفاده کند و آنها را در کنار کشیدن از حمایت از تروریست ها تشویق کند.

ظریف با بیان اینکه ما آمادگی داریم که با ژاپن در ایجاد ثبات در منطقه از جمله افغانستان و خلیج فارس همکاری کنیم، گفت: این آمادگی وجود دارد که به صورت سه جانبه و چند جانبه در راستای بازگشت ثبات و پیشرفت اقتصادی در افغانستان همکاری و همفکری کنیم.

وی به ملاقات روحانی رئیس جمهوری ایران در ماه سپتامبر با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک اشاره کرد و افزود: آنها در این دیدار دستور کار مشخصی را برای نقشه راه 10 ساله ایران و ژاپن تعیین کردند و ما باید برای اجرایی شدن آن تلاش کنیم.

ظریف با اشاره به نقش ژاپن در اجرای برخی از مقررات و مفاد برجام و سازنده توصیف کردن این نقش افزود: امیدوایم در سایر حوزه ها از جمله روابط بانکی و اقتصادی نیز  ژاپن حضور فعالانه داشته باشد.

فومیو کیشیدا وزیر امور خارجه ژاپن نیز در  این دیدار درسخنانی با تاکید بر اجرای صحیح برجام اظهار کرد: کشور ما از برجام حمایت می کند و از این پس همانند گذشته برای اجرای عملی برجام همکاریهای لازم را انجام خواهیم داد.

وی ادامه داد: انتظار داریم ایران نیز از نفوذ خود برای ارتقای صلح بین الملل به بهتر از آنچه که اکنون هست، استفاده کرده و نقش فعال‌تری ایفا کند.

وزیر امور خارجه ژاپن همچنین با اشاره به فرا رسیدن اولین  سالگرد اجرای برجام گفت : ژاپن از اجرای باثبات و مطمئن برجام حمایت می کند.

قراراست دو وزیر خارجه ایران و ژاپن بعد از اتمام رایزنی ها دوجانبه در جمع خبرنگاران به تشریح نتایج گفت‌وگوهای خود بپردازند.