به گزارش پارس ، به نقل ازمهر، روزنامه سوئیسی" تاگس انسایگر" در تحلیلی با عنوان" قطریها در سوریه چه می خواهند" به بررسی این موضوع پرداخته و نوشت: قطر یک متحد تنگاتنگ آمریکا بوده و مخالفان سوری را در مبارزه با رژیم بشار اسد حمایت می کند. البته به گفته شورشیان سوری علایق شخصی این کشور عربی در سوریه روز به روز بارزتر می شود.

نویسنده در بخش دیگری ازاین مطلب با تاکید بر اینکه این کشور عربی ثروتمند حاشیه خلیج فارس بخصوص از گروههای اسلامگرای افراطی در سوریه حمایت می کند خاطر نشان کرد: قطر در بحران سوریه که حدود دو سال از آغاز آن می گذرد و بیش از ۷۰ هزار نفر قربانی گرفته یکی از بخشنده ترین حمایت کنندگان بین المللی به شورشیان سوری در جبهه مبارزه با حکومت اسد است.

نویسنده در ادامه خاطر نشان کرد که البته نقش قطر در سوریه نگرانیهایی را درباره ایجاد تنش در جبهه گروههای شورشی ایجاد کرده است. برخی از گروههای شورشی احساس می کنند که مورد بی توجهی قرار گرفته اند و این پرسش را مطرح می کنند که آیا قطر با حمایتهای خود (از گروههایی خاص) می خواهد بعد از سقوط حکومت اسد در گروههای اسلامی در این کشور نفوذ کند.

ابو سعید یکی از فرماندهان جبهه مخالفان در سوریه بر این عقیده است که قطر در این راستا کار می کند که یک دولت اسلامی (افراطی) را در سوریه پایه گذاری کند. قطر همچنین با پولهای خود کشورهای دیگر را در راستای منافع خود در سوریه با خود همراه می سازد.

این روزنامه سوئیسی در ادامه نوشت: قطر تنها کشوری در منطقه نیست که از شورشیان سوری حمایت می کند، اگر چه تا به حال وسعت حمایتهای کشورها از شورشیان کاملا آشکار نشده است.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: این اولین بار نیست که قطر در منطقه مداخله نظامی می کند. این کشور از جمله کشورهای عربی بود که در حملات هوایی ناتو روی کشور لیبی قبل از سرنگونی قذافی حضور فعال و پررنگی داشت. قطر در مصر نیز از محمد مرسی که در جبهه اخوان المسلمین قرار دارد حمایت می کند.

در سوریه نیز برخی از گروههای مخالف از این مسئله شکایت دارند که بزرگترین سازمان شورشی یعنی ائتلاف ملی سوریه که توسط افراط گراهای اخوان المسلمین اداره می شود از طرف قطر حمایتهای مالی می شود. این در حالی است که نخست وزیر قطر مدعی شده ما به دنبال هیچ نقشی برای خود در سوریه نیستیم و ما به دنبال یک نقش برای مجموعه جهان عرب هستیم.

نویسنده در ادامه خاطر نشان کرد که اکثریت گروههای شورشی در سوریه گرایشهای مذهبی داشته و بسیاری از آنها می خواهند در سوریه بعد از رژیم اسد قوانین اسلامی را حاکم کنند. نمایندگان بسیاری از گروههای شورشی در سوریه این اعتراض را دارند که شورشیان اسلامگرابخش اعظمی از سلاحهای مورد نیاز خود را از قطر دریافت می کنند و این امر به تنش و هرج و مرج منجر می شود.