امیردریادار حبیب‌ الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران به مناسبت هفتم آذر روز نیروی دریایی اظهار داشت: در شروع جنگ تحمیلی که دشمن به مرزهای زمینی و هوایی جمهوری اسلامی حمله کرد، با نگاه به اینکه در نیروی دریایی آمادگی لازم برای دفاع از مرزها وجود ندارد به علت اینکه 20 ماه از انقلاب گذشته بود، تصور دشمن این بود که نیروی دریایی آمادگی دفاع از مرزهای آبی ایران را ندارد.

وی افزود: بر همین اساس دشمن هجوم خود را در دریا آغاز کرد تا ما را از خلیج همیشه فارس بیرون کند و سیادت داشته باشد بر آب‌های خلیج‌فارس. آنگاه بود که فرزندان امام و انقلاب به دستور امام در حداقل زمان تجهیزات را آماده کردند و روانه دریا شدند و حماسه آفریدند. روز هفتم آذر سال 59 در حالی که تنها 67 روز از جنگ گذشته بود حماسه‌ای به نام عملیات مروارید آفریدند و این روز به نام روز نیروی دریایی نامگذاری شد. 

سیاری پیرامون نتایج این عملیات تصریح کرد: از جمله نتایج این عملیات شکست کامل نیروی دریایی عراق بود. دومین نتیجه سیادت جمهوری اسلامی بر شمال خلیج‌فارس تا پایان دفاع مقدس و تا امروز. سومین نتیجه انهدام پایانه‌های نفتی البکر و الامیه و وارد کردن ضربه بزرگ به اقتصاد دشمن و چهارمین نتیجه محاصره دریایی کشور دشمن با نگرش به اینکه بالای 90 درصد از صادرات و واردات کشور دشمن از طریق دریا انجام می‌شود و با انهدام دو سکوی نفتی توان اقتصادی دشمن کاملا شکست خورد و اگر کشورهای دیگر به آن کمک نمی‌‌کردند هیچ گاه نمی‌توانست جنگ را ادامه دهد. 

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: نتیجه دیگر نشان دادن توانمندی‌های نظام جمهوری اسلامی در عرصه دریا است که کسی دیگر به فکر تعرض به منابع و منافع جمهوری اسلامی را در عرصه دریا نداشته باشد. این نتایج ارزشمند باعث شد که به فرمان امام خمینی، هفتم آذر روز نیروی دریایی نامگذاری شود و ایشان فرمودند نیروی دریایی امروز در عرصه خلیج‌فارس و دریای عمان چون نگینی درخشنده است.