رژیم صهیونیستی موجودیت خود را در جنگ با کشورهای منطقه می بیند و در سال های اخیر نزاع های مختلفی را به راه انداخته است. 

ارتش اسرائیل عمده جنایات خود را متمرکز بر مردم مظلوم فلسطین و خصوصا نوار غزه کرده و درسال های اخیر هزاران فلسطینی را به شهادت رسانده یا زخمی کرده است. 

یکی از جنگ هایی که  اسرائیل علیه مردم مظلوم فلسطین در سال 2012 به راه انداخت جنگ "حجاره السجیل" بود که با شکست رژیم صهیونیستی خاتمه یافت. 

**جنگ 8 روز سال 2012 بین اسرائیل و حماس چگونه آغاز شد؟ 

جنگ هشت روزه غزه چهارشنبه ۱۴ نوامبر ۲۰۱۲میلادی، مصادف با ۲۹ ذی‌الحجه ۱۴۳۳قمری و ۲۴ آبان ۱۳۹۱شمسی، با ترور "احمد الجعبری " معاون فرمانده گردان‌های عزالدین قسام (شاخه نظامی حماس) از سوی اشغالگران صهیونیست با عنوان عملیات «ستون ابرها» آغاز شد.

پس از ترور الجعبری، رژیم صهیونیستی که این عملیات را دستاورد بزرگی برای خود می‌دانست، حملات گسترده هوایی علیه نوار غزه را آغاز کرد و طی ۸ روز حملات ۱۶۳ فلسطینی را شهید و ۱۳۰۰ فلسطینی را زخمی کرد.

صهیونیست‌ها تنها در یک مورد حمله به غزه در جنایتی وحشیانه با بمباران منزل خانواده الدلو در شمال نوار غزه، اعضای ۱۴ نفره این خانواده که بیشتر آنها کودک بودند، قتل‌عام کردند که این جنایت صهیونیست‌ها محکومیت‌های جهانی را در پی داشت.

رژیم صهیونیستی در ادامه حملات خود، مقر نخست‌وزیری دولت منتخب فلسطین را هدف قرار داد؛ اما سخنگوی دولت هنیه یک روز پس از این حمله در مقابل ساختمان تخریب شده، کنفرانس خبری برگزار و طی آن اعلام کرد که دولت از میان همین ویرانه‌ها فعالیت خود را ادامه می‌دهد و هرگز ملت فلسطین را تنها نخواهد گذاشت.

اسرائیل در حملات خود همچنین به مساجد و اماکن عبادی فلسطینیان نیز رحم نکرده و ۲۵ مسجد و نیز قبرستان‌های زیادی را تخریب کرد و در همین راستا «اسماعیل رضوان» وزیر اوقاف دولت منتخب فلسطین طی سخنانی در یک کنفرانس خبری که در مقابل مسجد تخریب شده «العباس» در غزه برگزار شد، گفت که بیش از ۲۵ مسجد در نوار غزه در حملات صهیونیست‌ها به طور جزئی و یا کلی تخریب شده‌اند که از جمله آن مسجد العباس، عبدالرحمن، الامین محمد، المحطه، مصعب بن عمیر، ابن عثمان، شهداء الشاطئ، علیین، مسجد قلیبو و مصلای التوحید و نیز مدرسه اوقاف شرعی در خان یونس است.

در مقابل همه این تجاوزات صهیونیست‌ها، گروه‌های مقاومت فلسطین نیز به مقابله پرداخته و در راستای دفاع از ملت فلسطین پاسخ دندان‌شکن و کوبنده‌ای به صهیونیست‌ها دادند که سران این رژیم را غافلگیر کرد. 

بر خلاف جنگ‌های قبلی، جنگ ۸ روزه با وجود مدت زمان اندک آن خسارت‌های قابل توجهی به دشمن وارد کرد و برای نخستین بار گروه‌های مقاومت شهرهای تل‌آویو و بیت المقدس را هدف شلیک موشک‌های فجر ۵ قرار دادند که وحشت زیادی در میان صهیونیست‌ها ایجاد و زندگی طبیعی در این شهرها را مختل کرد، مقاومت هم‌چنین موفق شد یک بالگرد نظامی و ۲ هواپیمایی رژیم صهیونیستی را در آسمان غزه با موشک‌های ضد هوایی و نیز دو ناوچه این رژیم را در آب‌های غزه هدف قرار دهد که خود همین موفقیت‌ها باعث شد مقاومت در عرصه جنگ روانی نیز علیه دشمن پیروز شود.

 شلیک بیش از ۱۵۰۰ موشک و خمپاره به سمت شهرها و شهرک‌های صهیونیستی باعث شد که ۵ میلیون صهیونیست‌ به پناهگاه‌ها پناه ببرند و بنا به اذعان رسانه‌های صهیونیست «بئرالسبع» به شهر اشباح تبدیل شده بود.

نیروهای مقاومت فلسطین در نوار غزه با شلیک ۱۵۰۰ موشک و توپ به سمت مناطق یهودی‌نشین در فلسطین اشغالی، از جمله تل‌آویو، هرتسلیا، کریات ملاخی، اشدود، بئرالسبع، بیت‌المقدس غربی و … و هدف قرار دادن ۲ هواپیمای جنگی، یک بالگرد نظامی و ۲ ناوچه در آب‌های ساحلی، مقامات سیاسی و فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی را به شدت دچار شوک و هراس کردند.

با شلیک موشک‌های مقاومت اسلامی غزه و به صدا در آمدن آژیر خطر از سوی دولت اسرائیل روند عادی فعالیت‌های اجتماعی و اداری و آموزشی مختل و متوقف شد و بیش از پنج میلیون یهودی شرایط هراسناک و کم‌سابقه و یا بی‌سابقه جدیدی را در پناهگاه تجربه کردند.

هم‌چنین در خلال جنگ هشت روزه هزاران گردشگر سفر خود را به فلسطین اشغالی لغو و هزاران گردشگر نیز از سرزمین‌های اشغالی خارج شدند و هزاران یهودی نیز با هجوم به فرودگاه‌های اسرائیلی فرار را بر قرار ترجیح دادند. 

**ضربات سنگین رزمندگان حماس به رژیم صهیونیستی 

سخنگوی گروه «فتال» که صاحب بزرگ‌ترین هتل‌های زنجیره‌ای در فلسطین اشغالی است اعلام کرد، بسیاری از بلیط‌ها و اتاق‌های رزرو شده این هتل‌ها لغو شده است، از سوی دیگر بسیاری از پروازها به خصوص از فرودگاه بن‌گوریون در تل‌آویو لغو شده بود.روزنامه صهیونیستی «یسرائیل هیوم» اعتراف کرد که طی جنگ هشت روزه بیش از یک میلیارد و دویست هزار دلار به اقتصاد اسرائیل خسارت وارد شده است. مجله اقتصادی اسرائیلی «ذمارکر» که از مهم‌ترین نشریات اقتصادی اسرائیل است، یک روز پس از پایان جنگ هشت روزه، طی گزارشی نوشت که جنگ طی ۷ روز اول ۳ میلیارد شیکل معادل ۷۶۷ میلیون دلار برای تل‌آویو هزینه نظامی داشته است.

آوی دیختر وزیر دفاع شهری رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که هزینه ردیابی و مهار موشک‌های مقاومت از طریق سامانه موشکی موسوم به «گنبد آهنین» در ۸ روز جنگ، بالغ بر ۲۵ تا ۳۰ میلیون دلار هزینه داشته است.

گفتنی است که مطابق اعلام منابع اسرائیلی، سامانه دفاع موشکی موسوم به گنبد آهنین که با هزینه بسیار بالا طراحی شده بود، از مجموع ۱۵۰۰ موشک شلیک شده از سوی گروه‌های مقاومت اسلامی غزه، تنها قادر شد ۴۳۱ فروند از آن‌ها را ردیابی کند.

هم‌چنین رادیو رژیم صهیونیستی اعلام کرد که چهار کشتی گردشگری که حامل ۶۰۰۰ گردشگر خارجی بود از توقف در اراضی اشغالی به دلیل فقدان امنیت ممانعت کرد و برخی شرکت‌ها هواپیمایی خارجی نیز تصمیم گرفتند که محدودیت‌هایی را در پرواز‌های خود به اسرائیل اعمال کنند. 

منابع صهیونیستی هم‌چنین بیان کردند که فرودگاه بین‌المللی بن گوریون در تل‌آویو نیز خسارت‌های زیادی را متحمل شده تا جایی که بسیاری از هواپیماها در سفر خود مسیرشان را به سمت شمال و شرق تغییر می‌دهند که این امر باعث افزایش هزینه‌های پرواز می‌شود.

البته مقاومت حماس به نبرد 2012 ختم نشد و در جنگ سال 2014 نیز جنگی به مراتب سخت تر با ارتش رژیم صهیونیستی داشت که با پیروزی مقاومت فلسطین به پایان رسید.