علی لاریجانی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 2 آذرماه) مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود با یادآوری برگزاری باشکوه مراسم اربعین حسینی گفت: مسلمانان اراده قوی خود را در پیمودن راه حسین (ع) به جهانیان نشان دادند؛ گرچه برخی رسانه‌های بین المللی و منطقه‌ای در واکنشی غیرحرفه‌ای در مقابل سیل خروشان عاشقان حسین (ع) لب فرو بستند اما چنین بغض رسانه‌ای از ارزش حرکت توفنده اربعین نمی‌کاهد.

اربعین حسینی در مقابل آشفتگی سیاسی غرب راهی نو نشان داد

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اربعین حسینی علاوه بر اینکه قلوب مومنین را متحول نمود، در مقابل انحطاط با آشفتگی اخلاقی و سیاسی دنیای غرب بار دیگر راهی نو در مسیر همبستگی اجتماعی بر مبنای معنویت و اخلاق نشان داد.

وی افزود: همچنین اربعین حسینی سبب شد با دل های دور افتاده از یکدیگر و مایوس از آینده بشریت، با دیدن اوج فداکاری و ایثار مکتب حسینی خودآگاهی فطری خود را بازیابند. ضمن آرزوی قبولی طاعات و عزاداری‌های همه مسلمانان به خصوص ملت عزیز لازم می‌دانم از همت عالی حکومت و ملت عراق سپاسگذاری نمایم که با دقت و نظم سلامت و آرامش راهپیمایان را فراهم نمودند.

تمهیدات لازم به هنگام بازگشت عزاداران اربعین تدارک دیده شود

لاریجانی همچنین از وزارت کشور و استانداران مرزهای غربی و جنوبی کشور، سازمان حج و زیارت، نیروی انتظامی و سپاه پاسداران، وزارت خارجه و سیاست خارجی، وزارت اطلاعات، جمعیت هلال احمر و صدا وسیما و رسانه‌ها و سایر دستگاه‌هایی که در این عزم ملی شورآفرین انجام وظیفه نموده‌اند، تشکر و قدردانی کرد و گفت: لازم است تمهیدات لازم به هنگام بازگشت عزاداران نیز تدارک دیده شود.

اظهارات رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در خصوص نقض برجام از سوی ایران، تعجب آور است

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه پس از توافق هسته‌ای، جدای از چند کشور معاند و برخی جریان‌های داخلی آمریکا، عموم دولت‌ها و ملت ها با نگاه مثبت ابراز تمایل به همکاری‌های گسترده با ایران کردند، گفت: از سوی دیگر وجود 50 طرح در مجلس نمایندگان آمریکا در تقابل این توافق مطرح گردیده که در هفته گذشته 2 طرح نیز از تصویب آنان گذشت.

وی افزود: نکته عجیب اظهارات رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در این ماجرا بود که مدعی شد ایران نقض برجام نموده است؛ به تصور اینکه به این بهانه اقدامات غیرمعقول و غیرمسئولانه خود را توجیه نماید، حال باید مشخص شود ادعای رئیس مجلس آمریکا در بین مسئولان آمریکایی قابل تائید است؟

گزارش‌های مکرر حاکی از پایبندی ایران به تعهداتش در برجام است

 لاریجانی یادآور شد: در طول یکسال و اندی که از توافق هسته‌ای می‌گذرد حداقل 40 بار مقامات آمریکا و اتحادیه اروپا و نهادهای بین المللی در این باره و در خصوص نحوه رفتار ایران اظهارنظر کردند. رئیس جمهور آمریکا، وزیرخارجه، وزیر انرژی، نماینده آمریکا در سازمان ملل و حتی سرویس تحقیقاتی کنگره، دبیرکل سازمان ملل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی هر یک چند بار در مورد پایبندی ایران به تعهداتش بیانیه یا گزارش یا اظهارنظر نمودند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رئیس جمهور آمریکا در پنجمین اظهارنظر تاییدی خود پس از انتخابات اخیر آمریکا اعلام کرد استدلال اصلی مخالفان توافق هسته ای این بود که ایران تقلب خواهد کرد و به تعهدات خود عمل نخواهد کرد اما یک سال است که دلیل و مدرک داریم که نشان می دهد ایران به تعهدات خود عمل کرده و این فقط نظر من یا مشاورانم نیست سازمان اطلاعاتی و ارتش نیز این حرف را می زند که این سخن رئیس جمهور آمریکا است.

روند هماهنگی و همکاری ایران با آژانس انرژی اتمی بسیار عالی بوده است

وی با بیان اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی و مدیرکل آن در 13 مورد با صراحت پایبندی ایران به توافق هسته ای را اعلام کردند گفت: آژانس در اکتبر 2016 اینگونه نظر داد که من می توانم تایید کنم که ایران به تعهدات خود پایبند بوده و ایران در حال انجام تعهداتی است که به جامعه بین الملل وعده داده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: دبیرکل سازمان ملل نیز اعلام نمود «من جمهوری اسلامی ایران را برای اجرای تعهدات هسته ای آنگونه که آژانس بین المللی اتمی تأیید نمود تحسین می کنم» موضوع پایبندی به تعهدات از جانب ایران در حدی تکرار شد که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک ماه پیش در نشست وزرای خارجه 1+5 و ایران اعلام کرد روند هماهنگی و همکاری ایران با آژانس انرژی اتمی بسیار عالی بوده است.